Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.
Nie każdy rozumie, że kierunek jazdy i przebieg drogi z pierwszeństwem to dwie różne kwestie

Nie każdy rozumie, że kierunek jazdy i przebieg drogi z pierwszeństwem to dwie różne kwestie (fot. Marcin Łobodziński)

Jak używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym? Nie wprowadzaj innych w błąd

Dla doświadczonych kierowców tzw. pierwszeństwo łamane nie jest żadnym problemem czy komplikacją skrzyżowania. Jednak nawet ich mogą zaskoczyć dwie sytuacje, które zdarzają się wielokrotnie. Jedną z nich jest niezauważenie znaku z przebiegiem drogi z pierwszeństwem. Drugą jest niewłaściwe używanie kierunkowskazów. Tę kwestię poruszę w krótkim poradniku.

Co to jest skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym?

Choć pisałem na ten temat dość obszerny artykuł, to przypominam, że pierwszeństwo łamane jest umownym, nieoficjalnym określeniem skrzyżowania, na którym przebieg drogi z pierwszeństwem jest inny niż na wprost. Można je rozpoznać dzięki znakom drogowym D-1 lub A-7 oraz tablicy pomocniczej T-6.

Od lewej znak D-1, A-7, T-6

Jak używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym?

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym jest takim samym jak każde inne, niezależnie od przebiegu drogi z pierwszeństwem. Zatem rozróżnia się na nim kierunek jazdy na wprost, w prawo lub w lewo. To banalne, więc wystarczy zrozumieć tylko to, by kierunkowskazów używać prawidłowo, zgodnie z kodeksem drogowym. Niestety, to pozornie proste. W internecie dyskusje na temat "włączać czy nie włączać" dzielą kierowców, szczególnie przy okazji quizów, których najbardziej podchwytliwe pytania często dotyczą właśnie skrzyżowań z pierwszeństwem łamanym.

Art. 22.5
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

Mimo tego, wielu kierowców pierwszeństwo łamane rozumie w dość karkołomny sposób. Ich zdaniem, droga z pierwszeństwem przejazdu jest drogą/kierunkiem jakby na wprost, nawet gdy skręca. Jest to zasada bardzo pomocna w sytuacji, gdy chcemy ustalić kto ma pierwszeństwo przejazdu, ale nie pod kątem używania kierunkowskazów.

Nierzadkim widokiem jest więc nieużywanie kierunkowskazu podczas skręcania (gdyż kierowca jedzie drogą z pierwszeństwem) lub przedziwna sytuacja, gdy kierowca jedzie na wprost, ale sygnalizuje zmianę kierunku.

Popatrzcie na poniższy znak i wyobraźcie sobie absurdalną sytuację, że kierujący pojazdem nadjeżdżający z lewej strony i poruszający się na wprost włącza lewy kierunkowskaz — niektórzy tak robią. Nie dość, że nie ma drogi z jego lewej strony, to jeszcze sam nie skręca. Co prawda nie spowoduje tym sytuacji zagrożenia, ale jego sygnalizacja zamiaru jazdy na wprost jest zbędna.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Nieco inaczej wyglądałaby sytuacja, gdyby kierunkowskaz w lewo włączył kierujący jadący na wprost przed skrzyżowaniem na poniższym zdjęciu.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym

Wówczas mógłby wprowadzić w błąd kierującego nadjeżdżającego z prawej strony, chcącego skręcić w prawo. Oczywiście tak nie zrobi, ponieważ mamy tu przecięcia czterech dróg i użycie lewego kierunkowskazu do jazdy na wprost nawet dla kierowców błędnie interpretujących przepisy jest nielogiczne.

Problem w tym, że przez nieprawidłowe rozumienie użycia kierunkowskazów powstają niekiedy korki. Łatwo to sobie wyobrazić na podstawie poniższego znaku.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym

Jeżeli kierujący, nadjeżdżający z naprzeciwka z drogi podporządkowanej zdają sobie sprawę z faktu, że niektórzy jadący drogą z pierwszeństwem nie użyją lewego kierunkowskazu do jazdy w lewo, to nie podejmą ryzyka jazdy w prawo czy na wprost wjeżdżając na skrzyżowanie przed nimi, choć teoretycznie mogliby.

Trzeba wiedzieć, że jadąc zgodnie z przebiegiem pierwszeństwa jak na powyższym znaku, niewłączenie lewego kierunkowskazu jest nie tylko wprowadzeniem innych w błąd, ale też wykroczeniem.

Jak zatem sygnalizować jazdę po skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym? Tak jak w każdej innej sytuacji. Kierunkowskazem w prawo, jeżeli skręcacie w prawo i w lewo, jeżeli jedziecie w lewo, a na wprost nigdy go nie włączamy. Jeżeli droga jest tzw. rozwidleniem, to też używajcie kierunkowskazów – będzie łatwiej innym użytkownikom. Skręcając na skrzyżowaniu zmieniacie kierunek zawsze, niezależnie od przebiegu pierwszeństwa.

Pierwszeństwo łamane i sygnalizacja świetlna. Dzielą kierowców i powodują kolizje

Połączenie tzw. pierwszeństwa łamanego i sygnalizacji świetlnej spędza sen z powiek internautom, którzy kłócą się o to od ponad roku. Oczywiście…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jesteś pieszym i myślisz, że odblaski cię uratują? Możesz być w błędzie Automatyczne skrzynie biegów - jak jeździć poprawnie, by ich nie popsuć? Ogniowo wodorowe - jak to działa? Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 3] Samochód latem to pułapka. Rozgrzewa się tak szybko jak piec Silniki Mazdy: Sky-G i Sky-D - więcej niż ewolucja Co to są pływające tarcze hamulcowe? Samochód na diecie - odchudzanie rajdowych aut Trójkąt odblaskowy. W jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Chłodzenie powietrza, czyli istota stosowania intercoolera Świece żarowe - jak wykręcić urwaną świecę bez demontażu głowicy silnika? Gaśnica samochodowa: czy można dostać mandat za złe umiejscowienie i brak legalizacji?

Popularne w tym tygodniu:

Używane auta po powodzi trafiają na rynek. Jak uniknąć kosztownej wpadki? Obowiązkowe wyposażenie pojazdu – o czym kierowcy muszą pamiętać przed podróżą? Instalacja gazowa do hybrydy. Taksówkarze już to sprawdzili Naklejka na tablicy to kiepski sposób na fotoradary. Dostaniesz mandat i punkty Zalane auto - jakie mogą być skutki i jak je odratować? Czy można "wracać na kołach" na obcych tablicach? "Każdy tak robi", a przepisy nie zniechęcają W samochodzie z carsharingu zmień nawyki, bo mogą cię zgubić Wypadek za granicą – co robić i jak uzyskać odszkodowanie? Zaśnięcie za kierownicą może skończyć się tragicznie. Jak rozpoznać pierwsze objawy zmęczenia? Pisk hamulców dokucza? Podpowiadamy, jak sobie z tym radzić