Nie każdy rozumie, że kierunek jazdy i przebieg drogi z pierwszeństwem to dwie różne kwestie

Nie każdy rozumie, że kierunek jazdy i przebieg drogi z pierwszeństwem to dwie różne kwestie (fot. Marcin Łobodziński)

Jak używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym? Nie wprowadzaj innych w błąd

Dla doświadczonych kierowców tzw. pierwszeństwo łamane nie jest żadnym problemem czy komplikacją skrzyżowania. Jednak nawet ich mogą zaskoczyć dwie sytuacje, które zdarzają się wielokrotnie. Jedną z nich jest niezauważenie znaku z przebiegiem drogi z pierwszeństwem. Drugą jest niewłaściwe używanie kierunkowskazów. Tę kwestię poruszę w krótkim poradniku.

Co to jest skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym?

Choć pisałem na ten temat dość obszerny artykuł, to przypominam, że pierwszeństwo łamane jest umownym, nieoficjalnym określeniem skrzyżowania, na którym przebieg drogi z pierwszeństwem jest inny niż na wprost. Można je rozpoznać dzięki znakom drogowym D-1 lub A-7 oraz tablicy pomocniczej T-6.

Od lewej znak D-1, A-7, T-6

Jak używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym?

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym jest takim samym jak każde inne, niezależnie od przebiegu drogi z pierwszeństwem. Zatem rozróżnia się na nim kierunek jazdy na wprost, w prawo lub w lewo. To banalne, więc wystarczy zrozumieć tylko to, by kierunkowskazów używać prawidłowo, zgodnie z kodeksem drogowym. Niestety, to pozornie proste. W internecie dyskusje na temat "włączać czy nie włączać" dzielą kierowców, szczególnie przy okazji quizów, których najbardziej podchwytliwe pytania często dotyczą właśnie skrzyżowań z pierwszeństwem łamanym.

Art. 22.5
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

Mimo tego, wielu kierowców pierwszeństwo łamane rozumie w dość karkołomny sposób. Ich zdaniem, droga z pierwszeństwem przejazdu jest drogą/kierunkiem jakby na wprost, nawet gdy skręca. Jest to zasada bardzo pomocna w sytuacji, gdy chcemy ustalić kto ma pierwszeństwo przejazdu, ale nie pod kątem używania kierunkowskazów.

Nierzadkim widokiem jest więc nieużywanie kierunkowskazu podczas skręcania (gdyż kierowca jedzie drogą z pierwszeństwem) lub przedziwna sytuacja, gdy kierowca jedzie na wprost, ale sygnalizuje zmianę kierunku.

Popatrzcie na poniższy znak i wyobraźcie sobie absurdalną sytuację, że kierujący pojazdem nadjeżdżający z lewej strony i poruszający się na wprost włącza lewy kierunkowskaz — niektórzy tak robią. Nie dość, że nie ma drogi z jego lewej strony, to jeszcze sam nie skręca. Co prawda nie spowoduje tym sytuacji zagrożenia, ale jego sygnalizacja zamiaru jazdy na wprost jest zbędna.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Nieco inaczej wyglądałaby sytuacja, gdyby kierunkowskaz w lewo włączył kierujący jadący na wprost przed skrzyżowaniem na poniższym zdjęciu.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym

Wówczas mógłby wprowadzić w błąd kierującego nadjeżdżającego z prawej strony, chcącego skręcić w prawo. Oczywiście tak nie zrobi, ponieważ mamy tu przecięcia czterech dróg i użycie lewego kierunkowskazu do jazdy na wprost nawet dla kierowców błędnie interpretujących przepisy jest nielogiczne.

Problem w tym, że przez nieprawidłowe rozumienie użycia kierunkowskazów powstają niekiedy korki. Łatwo to sobie wyobrazić na podstawie poniższego znaku.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym

Jeżeli kierujący, nadjeżdżający z naprzeciwka z drogi podporządkowanej zdają sobie sprawę z faktu, że niektórzy jadący drogą z pierwszeństwem nie użyją lewego kierunkowskazu do jazdy w lewo, to nie podejmą ryzyka jazdy w prawo czy na wprost wjeżdżając na skrzyżowanie przed nimi, choć teoretycznie mogliby.

Trzeba wiedzieć, że jadąc zgodnie z przebiegiem pierwszeństwa jak na powyższym znaku, niewłączenie lewego kierunkowskazu jest nie tylko wprowadzeniem innych w błąd, ale też wykroczeniem.

Jak zatem sygnalizować jazdę po skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym? Tak jak w każdej innej sytuacji. Kierunkowskazem w prawo, jeżeli skręcacie w prawo i w lewo, jeżeli jedziecie w lewo, a na wprost nigdy go nie włączamy. Jeżeli droga jest tzw. rozwidleniem, to też używajcie kierunkowskazów – będzie łatwiej innym użytkownikom. Skręcając na skrzyżowaniu zmieniacie kierunek zawsze, niezależnie od przebiegu pierwszeństwa.

Pierwszeństwo łamane i sygnalizacja świetlna. Dzielą kierowców i powodują kolizje

Połączenie tzw. pierwszeństwa łamanego i sygnalizacji świetlnej spędza sen z powiek internautom, którzy kłócą się o to od ponad roku. Oczywiście…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Usuwanie filtra DPF – nie ma z tym problemu, ale jest spór Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Tysiące policjantów na drogach. Sprawdź, jakie mają prawa i obowiązki Kto może kierować ruchem drogowym? Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Wyjazd za granicę a obowiązkowe wyposażenie. Nie musisz mieć wszystkiego Strefa ruchu, zamieszkania i droga wewnętrzna. Poznaj przepisy Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Jak gasić pożar samochodu? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Na którym biegu auto pali najmniej? Przeprowadziliśmy test Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie? Pierwszeństwo łamane i sygnalizacja świetlna. Dzielą kierowców i powodują kolizje Samochód z USA. Procedury i opłacalność Trójkąt ostrzegawczy - wszystko co należy o nim wiedzieć Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument 3 sposoby na usuwanie insektów z samochodu - domowy, płyn do szyb i specjalny preparat – co działa najlepiej? Nie tylko rowerem. Oto pojazdy, na które nie potrzeba prawa jazdy 6 legalnych sposobów na mandaty Sprawdzanie numeru VIN. Obowiązek kupującego, który się bagatelizuje Umowa sprzedaży motocykla bezpieczna dla kupującego. Ważne zapisy

Popularne w tym tygodniu:

Polska policja ma nieoznakowane motocykle. Zobacz, jakimi modelami jeżdżą Rozrząd w silniku Audi 3.0 TDI to szaleństwo. Naprawa może kosztować majątek Wjazd do lasu wciąż jest problemem. Pojawią się nowe regulacje, które pomogą kierowcom Czy opłaca się montować LPG do hybrydy? Możesz zaoszczędzić kilka tys. zł rocznie Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Ostatni raz w czasie upału umyłem auto za dnia. Nocą wyjdzie lepiej i taniej Wynajmujący samochody nie wiedzą, co podpisują. Kary za przewinienia, których się nie spodziewasz Usuwanie filtra DPF – nie ma z tym problemu, ale jest spór OC na anglika nie jest przeszkodą, by go kupić. Sprawdzamy, ile to kosztuje