Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz

Dużo się mówi o prawidłowej pozycji kierowcy, którego stan fizyczny i psychiczny ma olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Mało kto jednak wspomina o pozycji pasażerów, a to jak oni siedzą w czasie podróży również ma ogromne znaczenie.

Większość kierowców zna zasady prawidłowej pozycji do prowadzenia auta. Lekko ugięte kolana, odpowiednia wysokość i odległość siedziska, wyprostowane plecy i ręce delikatnie ugięte w łokciach. Nie należy zapominać o zagłówku, a także o dopasowaniu lusterek.

Prawidłowa pozycja jest taka ważna, ponieważ zapewnia swobodę ruchów, doskonałą widoczność i zbytnio nie obciąża kręgosłupa. Ale oprócz tego, inżynierowie projektujący poduszki powietrzne ustawili je tak, aby maksymalnie złagodziły skutki kolizji. Jeśli ciało jest ustawione zbyt blisko lub zbyt daleko, grozi to odniesieniem poważnych urazów przez urządzenie, które zostało stworzone do ochrony ciała.

Nie mniej istotne jest ułożenie ciał pasażerów. Nagminną i bardzo niebezpieczną praktyką jest zakładanie nóg na deskę rozdzielczą. Często towarzyszy temu odsunięcie fotela do tyłu i odchylenie oparcia. Nie trudno sobie wyobrazić, jak zachowa się tak ułożone ciało w czasie zderzenia przodem. Poduszka powietrzna zamiast chronić głowę działa na nogi, które cofając się mogą uszkodzić stawy, klatkę piersiową lub kręgosłup. Dodatkowo ciało nie jest odpowiednio przytrzymane pasami, co również może spowodować poważne obrażenia.

Podobnie jest w przypadku pasażerów tylnej kanapy, którzy mają niezapięte pasy i np. nogi założone na oparcia foteli z pierwszej sekcji. Podczas wypadku poduszki wystrzelone z oparć foteli mogą spowodować poważne obrażenia.

Te wszystkie konsekwencje mogą wystąpić w czasie wypadku, ale także przy drobniejszej kolizji, która spowoduje wystrzelenie poduszek powietrznych. Dlatego w czasie każdego wyjazdu, niezależnie od tego czy ma kilometr, czy tysiąc kilometrów, trzeba pilnować wszystkich pasażerów, aby siedzieli w prawidłowej pozycji i mieli dobrze zapięte pasy.

Zobacz również: Systemy ułatwiające jazdę - tempomat

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? OC na raty: ile trzeba dopłacić? Przejazd kolejowo-drogowy: co musi o nim wiedzieć kierowca? Wyjazd za granicę: co z obowiązkowym wyposażeniem? Kontrolka akumulatora oznacza wydatki - co się popsuło? Elektroniczne zabezpieczenia to bubel – metody kradzieży samochodów są nowocześniejsze Smoła na karoserii i felgach – jak ją usunąć? Dlaczego należy zredukować bieg przed przyspieszeniem Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Tabliczki do znaków drogowych (typ T) z opisem Sygnalizacja świetlna z opisem Znaki uzupełniające (typ F) z opisem Co należy sprawdzić w samochodzie przed wyjazdem? Znaki ostrzegawcze (Typ A) z opisem Znaki nakazu (typ C) z opisem Znaki informacyjne (typ D) z opisem Znaki kierunku i miejscowości (Typ E) z opisem Nie jesteśmy uczeni jazdy po autostradach. Jak robić to bezpiecznie?

Popularne w tym tygodniu:

Jaki pas ruchu zająć na rondzie? Możesz być winnym kolizji, jeżeli ktoś jedzie nieprawidłowo Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu