5 zasad, dzięki którym będziesz lepszym kierowcą

Przygotowaliśmy zbiór pięciu prostych zasad ruchu, które bez wątpienia poprawią płynność ruchu, a także wpłyną na poprawę bezpieczeństwa na drodze.

Fot. Jakub Tujaka

Projektanci dróg i inżynierowie ruchu przewidują pewne ułatwienia, które mają za zadanie podniesienie poziomu bezpieczeństwa, a także poprawienie płynności ruchu. Jednak wielu kierowców nie potrafi prawidłowo korzystać z tych elementów infrastruktury. Przygotowaliśmy opisu pięciu elementarnych zasad, które każdy kierowca powinien stosować w czasie jazdy.


1. Zasada jazdy na suwak

Niektórzy kierowcy z bycia szeryfami drogowymi zrobili sobie sposób na życie. Jednak blokowanie swobodnego przejazdu po legalnie działającym pasie ruchu jest karalne. Poziom kultury na naszych drogach niestety nie jest zbyt wysoki, ale każdy jej przejaw jest budujący. Dlatego przypominamy, że kierowca, którego pas ruchu się kończy, powinien być wpuszczony na sąsiedni pas ruchu, którym będzie mógł kontynuować jazdę.

2. Trzymaj się prawego pasa

Na drogach szybkiego ruchu nagminnym zjawiskiem jest ciągła jazda lewym pasem. Oprócz tego, że grozi za to mandat (do 500 złotych), to jest to niebezpieczne i znacznie spowalnia ruch. Na zachodzie Europy autostrady są znacznie bardziej zatłoczone, ale świadomi zasad ruchu kierowcy znacznie lepiej radzą sobie z jazdą przy dużym natężeniu ruchu. Dodatkowo prawie nigdy lewy pas nie jest zablokowany, tak jak to bywa w Polsce. Przypominamy, że lewy pas służy do wyprzedzania.

3. Nie hamuj przy zielonej strzałce w lewo

Kolejnym zjawiskiem wynikającym z niewiedzy jest hamowanie przed skrzyżowaniem, na którym skręt w lewo umożliwia zielona strzałka. Takie oznakowanie umożliwia bezkolizyjne pokonanie skrzyżowania, więc dopóki strzałka nie zniknie, trzeba z niej korzystać bez obawy spotkania na drodze auta jadącego z innej strony.

4. Płynna jazda przy fotoradarach

Często kierowcy zwalniają do 20 lub 30 km/h w czasie przejeżdżania obok fotoradarów. Jeśli ograniczenie na danej drodze wynosi 50 km/h, to nie ma obawy, że urządzenie się pomyli i sfotografuje kogoś, kto jedzie 50 km/h lub mniej. Gwałtowne hamowanie tuż przed żółtą skrzynką powoduje niebezpieczne sytuacje, a w zależności od dopuszczalnej prędkości panującej na danym odcinku, na kilkaset lub kilkadziesiąt metrów przez fotoradarem stoją znaki informujące o obecności kontroli prędkości. Już wtedy warto skupić się na utrzymaniu legalnej prędkości i zachowaniu odstępu od innych pojazdów.


5. Korzystaj z pasów rozbiegowych

Obserwowanie otoczenia to jedno z głównych zadań kierowcy. Dlatego przy wyjeżdżaniu ze stacji benzynowej lub drogi podporządkowanej warto upewnić się, czy projektant przewidział dla nas pas rozbiegowy. Te dodatkowe kilkudziesięciometrowe odcinki pomagają w płynnym włączeniu się do ruchu. Często bywa tak, że ktoś, kto nie korzysta z pasa rozbiegowego blokuje możliwość wyjazdu komuś, kto chce jechać prosto lub skręcić w lewo.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? AdBlue: mocznik do diesla Jak wybrać auto pod montaż instalacji gazowej? Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego? W tych miejscach policja najczęściej sprawdza prędkość Czy warto kupić używanego Volkswagena ze skrzynią DSG? 2.0 dCi – Niezły silnik Renault, choć ma kilka wad Mandat za brak wiedzy lub pomyłkę? Typowe błędy kierowców Nowy patent w instalacjach LPG przyniesie jeszcze więcej oszczędności Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak dobrze ubezpieczyć się od kradzieży samochodu? Przeszukanie samochodu. Co należy wiedzieć? Zatankowanie niewłaściwego paliwa: co robić w razie pomyłki? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a