1982 Opel Corsa Spider [zapomniane koncepty]
W 1982 roku na salonie samochodowy w Genewie Opel po raz pierwszy publicznie użył nazwy Corsa, prezentując całkiem sympatyczny model Corsa Spider. Zwiastował on całą rodzinę małych samochodów, która również zadebiutowała w 1982 roku.
19.10.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:28
W 1982 roku na salonie samochodowy w Genewie Opel po raz pierwszy publicznie użył nazwy Corsa, prezentując całkiem sympatyczny model Corsa Spider. Zwiastował on całą rodzinę małych samochodów, która również zadebiutowała w 1982 roku.
Oczywiście projektanci Opla wiedzieli już wtedy, jak będzie prezentować się produkcyjna odsłona niewielkiego samochodu miejskiego, a więc model Spider musiał ją przypominać. Jednak jak to zwykle bywa w przypadku prototypów - był o wiele bardziej szalony od Corsy A.
Samochód powstał pod nadzorem Gordona Browna, który postawił jeden warunek - koncept musiał powstać w miesiąc. Zespołem projektantów odpowiadających za wygląd zewnętrzny Corsy Spider kierował Hideo Kodama, a projekt wnętrza powierzono Chrisowi Bangle, którego zapewne większość fanów motoryzacji kojarzy z marką BMW, gdzie zyskał największy rozgłos.
Przejdźmy jednak do samego samochodu. Corsa Spider przy pomocy specjalnie wyprofilowanych nakładek z tworzyw sztucznych została przekształcona w pojazd dwuosobowy. Najbardziej wyróżniającym akcentem był oczywiście brak dachu oraz ciekawie zaaranżowana tylna część samochodu z uwypukleniem za głową kierowcy.
Co więcej, siedzenie pasażera można było złożyć, a przestrzeń po prawej stronie kierowcy zakryć specjalnie zaprojektowaną, rozsuwaną roletą, dzięki czemu (już wtedy) jednoosobowy samochód prezentował się jak bolid wyścigowy. Siedzenie kierowcy także można było złożyć, a kolumnę kierownicy obniżyć, aby umożliwić całkowite zakrycie kabiny pasażerskiej przy pomocy drugiej, rozsuwanej rolety. W ten sposób gdy samochód nie był używany, można było całkowicie zabezpieczyć wnętrze przed skutkami niesprzyjającej aury.
Wnętrze samochodu to futuryzm lat 80., gdzie możemy zobaczyć początki Chrisa Bangle'a. Mamy więc tutaj cyfrową deskę rozdzielczą i oryginalny, symetryczny zestaw kontrolek i przełącznik po obu stronach kierownicy. Z ciekawostek warto wspomnieć, że w tunelu centralnym znalazło się miejsce na walkmana, którego można było podłączyć do zestawu audio i słuchać swoich ulubionych piosenek z głośników samochodu - teraz możliwość podłączenia malutkiego odtwarzacza MP3 staje się powoli standardem, jednak wtedy takie rozwiązanie z walkmanem w roli głównej było niespotykane.
Prototyp Corsy Spider był jedynie eksperymentem stylistycznym i nie został wyposażony w jednostkę napędową. Pojazd na salonie samochodowym w Genewie został pozytywnie odebrany i szefostwo Opla myślało nawet o produkcji seryjnej, jednak ostatecznie porzucono ten projekt.
Źródło: Opel Corsa A • Car Styling