Skąd się wzięły strefy zgniotu

Skąd się wzięły strefy zgniotu

Skąd się wzięły strefy zgniotu
Bartosz Pokrzywiński
11.07.2009 16:00, aktualizacja: 02.10.2022 17:57

Trochę wiedzy nie zaszkodzi. Powszechnie uważa się, że to Volvo jest pionierem w konstruowaniu bezpiecznych aut. Mało kto wie jednak, że to wcale nie Szwedzi, ale Niemcy jako pierwsi wprowadzili do swoich pojazdów strefy zgniotu.

Trochę wiedzy nie zaszkodzi. Powszechnie uważa się, że to Volvo jest pionierem w konstruowaniu bezpiecznych aut. Mało kto wie jednak, że to wcale nie Szwedzi, ale Niemcy jako pierwsi wprowadzili do swoich pojazdów strefy zgniotu.

Za twórcę i pomysłodawcę stref zgniotu uznawany jest Bela Barenyi - węgiersko-austriacki inżynier i wynalazca, który na swoim koncie ma około 2500 patentów. W latach 1939-1972 był on związany z koncernem Daimler-Benz.

Barenyi na początku lat 50-tych ubiegłego wieku pracował nad różnymi sposobami pochłaniania energii kinetycznej podczas wypadku i miejscami, w których karoseria może w kontrolowany sposób pochłonąć część tej energii. To Bela zaprojektował kolumnę kierowniczą w ten sposób, żeby podczas wypadku nie wbijała się ona do kabiny pasażerskiej ucinając głowę kierowcy.

Strefy zgniotu i patenty konstrukcji związane z tym zagadnieniem zostały pierwszy raz zastosowane w Mercedesach 220, 220S, 220 SE. Modele te zostały wprowadzone do produkcji w 1959 roku. To również w 220-tkach po raz pierwszy zamontowano pasy bezpieczeństwa zapinane przez ramię(tak jak teraz).

Można zatem śmiało powiedzieć, że to Mercedes jako pierwszy wprowadził strefy zgniotu.[block position="inside"]9860[/block]

Źródło: worldcarfans.com

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)