Skąd się wzięły strefy zgniotu
Trochę wiedzy nie zaszkodzi. Powszechnie uważa się, że to Volvo jest pionierem w konstruowaniu bezpiecznych aut. Mało kto wie jednak, że to wcale nie Szwedzi, ale Niemcy jako pierwsi wprowadzili do swoich pojazdów strefy zgniotu.
11.07.2009 | aktual.: 02.10.2022 17:57
Trochę wiedzy nie zaszkodzi. Powszechnie uważa się, że to Volvo jest pionierem w konstruowaniu bezpiecznych aut. Mało kto wie jednak, że to wcale nie Szwedzi, ale Niemcy jako pierwsi wprowadzili do swoich pojazdów strefy zgniotu.
Za twórcę i pomysłodawcę stref zgniotu uznawany jest Bela Barenyi - węgiersko-austriacki inżynier i wynalazca, który na swoim koncie ma około 2500 patentów. W latach 1939-1972 był on związany z koncernem Daimler-Benz.
Barenyi na początku lat 50-tych ubiegłego wieku pracował nad różnymi sposobami pochłaniania energii kinetycznej podczas wypadku i miejscami, w których karoseria może w kontrolowany sposób pochłonąć część tej energii. To Bela zaprojektował kolumnę kierowniczą w ten sposób, żeby podczas wypadku nie wbijała się ona do kabiny pasażerskiej ucinając głowę kierowcy.
Strefy zgniotu i patenty konstrukcji związane z tym zagadnieniem zostały pierwszy raz zastosowane w Mercedesach 220, 220S, 220 SE. Modele te zostały wprowadzone do produkcji w 1959 roku. To również w 220-tkach po raz pierwszy zamontowano pasy bezpieczeństwa zapinane przez ramię(tak jak teraz).
Można zatem śmiało powiedzieć, że to Mercedes jako pierwszy wprowadził strefy zgniotu.[block position="inside"]9860[/block]
Źródło: worldcarfans.com