Skrzynia biegów w Williams FW33 Cosworth [technika wyścigowa odc. 28]

Zespół Williams przygotował na ten sezon jedno z najciekawszych rozwiązań technicznych spośród wszystkich ekip Formuły 1. Chodzi o skrzynię biegów i zmiany konstrukcyjne w jej pobliżu.

O nietypowym wsporniku tylnego skrzydła już pisałem kilka odcinków temu. Teraz przyjrzyjmy się bliżej dlaczego Williams zdecydował się na zastosowanie tego właśnie wspornika.

Jego użycie nie jest przypadkowe i wynika z zupełnie innej budowy tylnej części bolidu, w której ważnym elementem jest skrzynia biegów. To właśnie zmiany w jej konstrukcji spowodowały, że zastosowano dziwne rozwiązanie z centralną podporą skrzydła.

W walce zarówno o obniżenie środka masy, jak i poprawienie własności aerodynamicznych FW33 konstruktorzy zbudowali nową skrzynię biegów o nieco innej strukturze.

Na żółto zaznaczony jest obszar, który Williams, dzięki nowej skrzyni biegów, mógł zabudować w dowolny sposób.

Brytyjski zespół przekonstruował skrzynię biegów tak, że jest zdecydowanie niższa. Udało się to między innymi dzięki obniżeniu i przesunięciu mechanizmu różnicowego. Otworzyło to drogę do zmniejszenia wysokości całej skrzyni.

Na żółto zaznaczona jest krawędź boczna nowej skrzyni Williamsa. / autor fot.: Andrew Robertson (@ JarZ)

Jak widać na poniższym zdjęciu otwór do montażu półosi znajduje się poniżej zamontowanego wahacza. Ten przykręcony wahacz jest wahaczem dolnym. Zwykle wyjścia z mechanizmu różnicowego w bolidach F1 znajdują się nieco powyżej dolnego wahacza.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Na żółto zaznaczono wyjście z mechanizmu różnicowego. / autor fot.: Andrew Robertson (@ JarZ)

Wnikliwe oko zauważy, że obudowa skrzynki jest z jednego kawałka, tzn. nie jest dzielona. Podziału obudowy dokonuje się w celu ułatwienia demontażu mechanizmu różnicowego. Tutaj tego nie ma. Craig Scarborough sugeruje, że być może mechanizm różnicowy można wymontować z boku (z niewidocznej na zdjęciu strony). Jednoczęściowa obudowa skrzyni jest z pewnością sztywniejsza od klasycznej (ewentualnie przy tej samej sztywności może być lżejsza).

Obniżenie mechanizmu różnicowego korzystnie wpływa na aerodynamikę i środek masy, ale powoduje pewne komplikacje w przeniesieniu napędu. Półosie Williamsa są pochylone pod „nienaturalnie” dużym kątem (zwykle są to 2–3o). Zwykle zwiększa to obciążenia przegubów i łożysk.

Schematycznie narysowałem różnicę w kątach pochylenia półosi. Szary - inne bolidy, czerowny - Williams FW33

Sam Michel twierdzi jednak, że nic nie pozostawiono przypadkowi, bo ta skrzynia była projektowana od marca zeszłego roku, a specjalne przeguby zaprojektował Pankl.

Zazwyczaj dolne wahacze tylnego zawieszenia instalowane są w połowie wysokości skrzyni biegów. Nad nimi w górnej części zamontowane są górne wahacze. W FW33 jest inaczej. Dolne wahacze zamontowano na górnej krawędzi skrzyni.

Na żółto zaznaczone są mocowania wahacza dolnego. / autor fot.: Andrew Robertson (@ JarZ)

Z kolei górne wahacze mają punkty podparcia na górze w przedniej części skrzyni oraz we wsporniku tylnego skrzydła. Co więcej, wahacze te nie są wahaczami trójkątnymi, a maja kształt litery Z (widać to dobrze na niższym z dwóch poniższych zdjęć).

Na żółto zaznaczone są mocowania górnego wahacza. / autor fot.: Andrew Robertson (@ JarZ)
Na czerwono zaznaczyłem kształt tylnego górnego wahacza.

Williams FW33 ma zawieszenie PullRod (cięgnowe), a jego amortyzatory ze sprężynami są zainstalowane poziomo i ukryte w obudowie skrzyni biegów. Otwór montażowy na amortyzatory i sprężyny widać na zdjęciu poniżej.

Na żółto zaznaczony jest otwór na amortyzator i sprężynę. / autor fot.: Andrew Robertson (@ JarZ)

To rozwiązanie nie zostanie w całości skopiowane przez konkurentów, bo wymaga to ingerencji w strukturę wozu, a następnie homologacji.

Zobacz też:

Układy recyrkulacji spalin EGR

Mechanizm różnicowy – jasno tłumaczymy działanie

Połączenie piasta-półoś, rewolucyjne rozwiązanie

W poprzednim odcinku:

Przedni wydech Renault

Źródło: scarbsf1 (foto)

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela