GM było szybsze, czyli historii Forda część 2 [geneza motoryzacji]

GM było szybsze, czyli historii Forda część 2 [geneza motoryzacji]

Ford Thunderbird
Ford Thunderbird
Piotr Wielgus
26.05.2011 18:00, aktualizacja: 07.10.2022 17:49

Czasy II wojny światowej nie były dla Forda wcale tak straszne, jak można by przypuszczać. Po obu stronach barykady właściciel koncernu miał sojuszników.

Jeszcze przed wojną bardzo lubił się z Adolfem Hitlerem, a już czasy wojny ugruntowały jego pozycję kompetentnego przedsiębiorcy, co Amerykanie chcieli wykorzystać dla swoich celów. Zlecili więc budowę samochodu dla armii. Nazywał się GPW.

Jednocześnie w USA w latach 1941-1942 produkowano także samochód osobowy - V8 Business Coupe. Auto było ośmiocylindrowe, miało silnik o pojemności 4,0 litra i mocy 100 KM. Był to samochód ciekawie zbudowany. Ze względu na kosmiczne ceny surowców tradycyjnych Ford szukał alternatywy. Jako pierwszy zaczął wytwarzać niektóre części z tworzywa sztucznego. Takie części, jak wałki czy zębatki, wytwarzano ze stopu stali i molibdenu.

Ford V8 Business Coupe 1941
Ford V8 Business Coupe 1941

Do produkcji cywilnych samochodów powrócono w 1947 roku, w tym też roku zmarł Hernry Ford. Do początku lat 50. budowano zmodyfikowane wersje aut przedwojennych, a całkowicie nowy model, Ford Custom, trafił na rynek w 1950 roku. Auto produkowano w różnych wersjach przez 22 lata, a na początku było samochodem bardzo popularnym samochodem korpusów dyplomatycznych.

Ford Custom
Ford Custom

Jednak na nowo legenda Forda narodziła się w 1955 roku. Już na początku lat pięćdziesiątych współpracownicy Forda, William Burnett i David Ash, zastanawiali się nad tym, jak powinien wyglądać dwumiejscowy, sportowy Ford. Projekt powstał, trafił jednak na półki, co było błędem z wielkimi konsekwencjami. A to dlatego, że bardzo podobne auto, o zbliżonej do fordowskiej specyfikacji i charakterze na rynek wypuścił GM. Był nim Chevrolet Corvette.

Ford Thunderbird 1960
Ford Thunderbird 1960

Popularność Corvette zmusiła Forda do natychmiastowego sięgnięcia do swoich archiwów i wypuszczenia na rynek Thunderbirda. Ten przepiękny samochód dostępny był jako dwudrzwiowe coupe lub dwudrzwiowy kabriolet. Do napędu używano silników V6 i V8. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Auto miało aż 228 KM mocy przy 4800 obrotów/minutę, a do 100 km/h przyspieszało w 7,5 sekundy. Kolejna jednostka, z 1968 roku, miała już 365 KM, ale jej pojemność wynosiła aż 7,0 litra.

Ford Thunderbird 1968
Ford Thunderbird 1968

Samochód produkowano bez przerwy w kolejnych odsłonach od 1955 do 1997 roku, a w 2002 roku Ford w Stanach Zjednoczonych wrócił do tej nazwy i przez trzy lata produkował ostatnią generację Thunderbirda. Łącznie na rynek trafiło 4,4 miliona tych samochodów.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)