Afrykańska taksówka, czyli historii Peugeota część 2 [geneza motoryzacji]

Po II wojnie światowej Peugeot mocno promował model 203. Ale w gamie francuskiego producenta pojawiło się też inne auto ze sporym potencjałem.

Peugeot 404
Peugeot 404
Piotr Wielgus

16.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:54

Goście turyńskiej wystawy samochodowej w 1955 roku mogli podziwiać kolejne auto Peugeota. Niemal wszyscy mówili o nim, że jest doskonałym samochodem klasy średniej i że rynki stoją przed nim otworem. Tak komplementowany był model 403.

Samochód produkowano bez przerwy przez 11 lat, łącznie wypuszczając na rynek ponad 1,2 mln egzemplarzy. Peugeot 403 był napędzany silnikiem o pojemności 1,5 litra i mocy 58 KM. W 1959 roku po raz pierwszy Peugeot zastosował też silniki Diesla. Auto oferowano równocześnie z modelem 203, a od 1960 roku także z modelem 404. Oferta Peugeota była więc bardzo szeroka i pozwoliła tej marce zająć wygodne miejsce lidera na francuskim rynku motoryzacyjnym.

Peugeot 403
Peugeot 403

Peugeot 403 był czterodrzwiowym samochodem rodzinnym, w którym wygodnie podróżowało pięcioro pasażerów. Dodatkowy komfort zapewniały oddzielne przednie fotele dla pasażera i kierowcy, które umieszczono jednak tak blisko siebie, że w razie potrzeby mogły pomieścić także trzy osoby.

Peugeot 403
Peugeot 403

Debiut innego modelu Peugeota, 404, nastąpił w 1960 roku. Kabriolet został wdrożony do produkcji w 1961, a w 1962 pojawiła się wersja coupé. W kolejnych latach w ofercie pojawiła się także wersja kombi i pick-up. Auto zostało zaprojektowane przez Pininfarinę. Auto zdobyło niesamowitą popularność, bardzo często było używane jako taksówka. Co ciekawe, w niektórych krajach afrykańskich Peugeot 404 nadal jest częstym widokiem na ulicach, także właśnie jako taksówka.

Peugeot 404
Peugeot 404

Samochód dostępny był z silnikiem benzynowym 1,6 litra, także w wersji z wtryskiem paliwa Kugelfischer. Oprócz tego stosowano także silnik Diesla o pojemności 1,9 litra, który później znalazł także zastosowanie w modelu 504. Opcjonalnie samochód mógł zostać wyposażony w 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Peugeot 404 wygrywał wyścig Safari Rally w latach 1963, 1966, 1967 i 1968. Był to również bardzo popularny samochód rajdowy w Argentynie przez całe lata 60. oraz na początku lat 70. W tamtych czasach był liderem drużyny Fiat-Peugeot. Model 404 brał również udział w rajdzie "London-Mexico", który w 1970 roku zorganizowała gazeta Daily Mirror.

Peugeot 404 cabrio
Peugeot 404 cabrio

W 1961 roku na wystawie w Paryżu zaprezentowano kabriolet 404, który we Francji stał się samochodem kultowym. Seryjnie w kabriolecie montowano silnik gaźnikowy o pojemności 1,5 litra, a na zamówienie była dostępna także jednostka 1,6 z wtryskiem paliwa, wytwarzająca 72 KM.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)