Szalone V8, czyli historii Bentleya część 2 [geneza motoryzacji]

Pierwszy Bentley R-Type opuścił fabrykę w 1952 roku – stał się wówczas najdroższym samochodem świata.

R-TypeR-Type
Piotr Wielgus

Rozstaw osi tego giganta wynosił 3048 mm. Samochód napędzał silnik o pojemności 4,6 litra, co pozwalało rozpędzić to ciężkie auto do prędkości 160 KM/h. Samochód kosztował ok. 230 tysięcy marek. Jeśli komuś nie odpowiadał kształt nadwozia, miał możliwość zamówienia samego podwozia z silnikiem – wówczas budową karoserii na zamówienie zajmowały się wyspecjalizowane zakłady. Powstała także wersja Continental. R-Type Continental bez trudności osiągał prędkość prawie 200 km/h i był najszybszym czteromiejscowym coupe świata. W tym Rolls-Royce zyskał sądowe prawo do używania nazwy Bentley.

Od połowy lat pięćdziesiątych modele Bentleya coraz bliższe były samochodom marki Rolls-Royce. Modele Bentley S2 i S2 Continental powstały jako alternatywa dla Silver Cloud II i otrzymały potężny silnik V8 ze stopów lekkich. Jeśli chodzi o dane na temat mocy, to do dziś nie ma oficjalnej katalogowej wersji ilości koni mechanicznych. Ograniczono się do stwierdzenia, że moc jest wystarczająca. Pojemność wynosiła 6,2 litra. Rozstaw osi wynosił 3124 mm, jedynie 54 egzemplarze wyposażono w podwozie o rozstawie 3225 mm.

S2
S2

Samochód był już wyposażony w takie udogodnienia jak wspomaganie kierownicy, klimatyzację i automatyczną przekładnię. Wbrew tradycji wyposażania samochodów marki Bentley w nadwozia wykonywane na zamówienie, w przypadku modelu S2 ta praktyka okazało się mało popularna. Kontynuacją modeli z serii S była seria T, produkowana od 1965. Była niemal identyczna z Rolls Royce’em Silver Shadow.

S2 Continental
S2 Continental

W 1970 roku zmodyfikowano silnik V8, zwiększając jego pojemność do 6,75 l. Ta pojemność zachowała się do dziś. Serię T przemianowano na Corniche. Kolejny krok milowy to powstanie modelu Mulsanne i Mulsanne Turbo. Auto z silnika 6,75 wycisnęło jeszcze więcej mocy – pierwsze Mulsanne miało 204 KM, a późniejsza wersja turbo już 332 KM. Samochód cieszył się niebywałą popularnością. Szczególnie upodobały go sobie europejskie gwiazdy kina i muzyki. W Niemczech model Mulsanne otwierał przez lata listę... najczęściej kradzionych samochodów.

Mulsanne
Mulsanne

Do połowy lat dziewięćdziesiątych Bentley produkował kolejne odmiany modeli Mulsanne i Continental. W 1998 roku Volkswagen sfinalizował negocjacje i stał się właścicielem Rolls-Royce Motor Cars , a tym samym Bentleya. BMW natomiast kupiło prawa do marki Rolls-Royce.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił