Prawie jak RSR Evo – Champion Motorsport 911 Turbo S RSR (2012)

A co będzie, gdy samochód wyścigowy zostanie przeniesione na drogi? Takie pytanie zadała sobie ekipa Champion Motorsport i postanowiła sama sobie na nie odpowiedzieć budując auto, które w sumie mogłoby startować w wyścigach.

Prawie jak RSR Evo – Champion Motorsport 911 Turbo S RSR (2012)
Olgierd Lachowski

16.06.2012 | aktual.: 13.10.2022 13:57

Za bazę do modyfikacji nie posłużyło jednak, jakby się wszyscy tego spodziewali, Porsche 911 GT3 RSR Evo lub Evo ’12. W ogóle firma Champion nie dokonała konwersji wozu wyścigowego na drogowy. Napis RSR widniejący w nazwie to zmyłka, ponieważ pojazd nigdy nie był autem, które pojawiło się na torze – a przynajmniej nie w oficjalnych zawodach.

Tak naprawdę jest to seryjne Porsche 911 Turbo S, które zostało prawie doszczętnie rozebrane i złożone od nowa z wieloma elementami z bolidów wyścigowych lub na ich modłę.

Obraz

Auto ma nadal 3,8-litrowy przeciwsobny silnik z dwiema turbosprężarkami. Teraz jednak turbosprężarki, choć nadal są to urządzenia VGT[sup]1)[/sup], są nieco większe i dają większego kopa. Seryjny sportowy układ wydechowy został zastąpiony „wydechem” z wyścigowymi reaktorami katalitycznymi i tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych.

Modyfikacja układu doładowującego pozwoliła podnieść moc z 530 KM do 583 KM, a maksymalny moment obrotowy z 700 Nm do 845 Nm.

Skrzynia biegów i układ napędowy pozostały bez zmian, a więc auto nadal dysponuje doskonałym przyspieszeniem dzięki napędowi na wszystkie koła.

Inne jest za to zawieszenie. Cały zestaw przygotowała renomowana firma Öhlins, która zajmuje się produkcją amortyzatorów o regulowanej charakterystyce pracy. Nowe zawieszenie ma oczywiście możliwość zmiany nastawów.

Obraz

Największa różnica tkwi w nadwoziu. Zespół wyścigowy, który w tym przypadku jest także tunerem, przebudował całą karoserię upodabniając ją do nadwozia Porsche 911 GT3 RSR Evo. Stąd też zupełnie inaczej wyglądające kierunkowskazy z przodu i inna pokrywa bagażnika z otworami wentylacyjnymi.

Z boku widać mocno poszerzone przednie i tylne błotniki i nie wyglądającą zbyt atrakcyjnie nakładkę na progi.

Z tyłu pozostawiono co prawda lampy z modelu Turbo S, ale już zderzak pochodzi (lub raczej jest podobny) z 911 GT3. Z tego powodu rury wydechowe wyprowadzono środkiem. Maskę silnika wieńczy dużych rozmiarów skrzydło.

Co bardzo ważne większość nowych części karoserii zrobiona jest z kompozytów, dzięki czemu zaoszczędzono kilkadziesiąt lub nawet ponad 100 kg (nie podano dokładnie ile) na wadze bolidu. Dodatkową oszczędność poczyniono „wybebeszając” całe wnętrze. Teraz kierowca może poczuć się jak w prawdziwym wyścigowym bolidzie.

Obraz

Żeby zrównoważyć docisk generowany przez tylny spojler, z przodu Champion Motorsport zamontował niewielkie listewki, które dociążają przednią oś. Lepsze trzymanie drogi zapewnia także płaska podłoga, dzięki której możliwe było zmniejszenie siły unoszącej samochód.

Tuner założył też własne koła z magnezowymi felgami, które znakomicie pasują do tej maszyny. W ogóle ten czarny wóz prezentuje się tak, jakby przed chwilą zdarto z niego nalepki reklamowe i puszczono go z toru na drogi.

Niestety przyjemność posiadania tak unikatowego produktu to koszt nie mały. Trzeba mieć w portfelu 399 000 dolarów, żeby móc dosiąść tej bestii.

Jako ciekawostkę dodam, że prawie 10 lat temu jeden z zespołów pokusił się o budowę auta wyścigowego na bazie Porsche 911 Turbo (996). Okazało się niestety, że bolid był za ciężki i zbyt wolny w stosunku do swoich konkurentów z klasy GT1.

Obraz

[sup]1)[/sup] VGT (ang. Variable Geometry Turbocharger) lub VTG (niem. Variable-Turbinengeometrie-Lader) to określenie turbosprężarki z ruchomym układem sterowania strumieniem gazu. Mówi się, że są to urządzenia o zmiennej geometrii. W rzeczywistości zmienne jest ustawienie łopatek kierownicy lub też kierownic. Oba te określenia oznaczają jedno i to samo, i są stosowane wymiennie.

Lista konkurencyjnych samochodów znajduje się poniżej.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: B6
  • Ustawienie: z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3800 cmsup3/sup
  • Doładowanie: dwie turbosprężarki VGT
  • Moc maksymalna: 583 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 153,42 KM/l (seryjny – 139,47 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 845 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane

Masy i wymiary:

  • Rozstaw osi: 2350 mmblock position=\inside5480/block
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)