Obraz

Zwykłe auta dawcami dla supersamochodów [cz.3]

Producenci drogich samochodów sportowych często korzystają z gotowych rozwiązań stosowanych w autach popularnych. Właśnie dlatego w McLarenie F1 możemy znaleźć między innymi światła z autokaru Bova i lusterka z Volkswagena Corrado. Dlaczego dochodzi do takich przeszczepów i jakie znamy inne takie przypadki w motoryzacji?

Zwykłe auta dawcami dla supersamochodów - wstęp

Drogie samochody egzotyczne często są wozami produkowanymi małoseryjnie. Dlatego nie opłaca się specjalnie dla nich projektować niektórych elementów, takich jak światła czy lusterka. Wynika to z faktu, że elementy te muszą zostać dopuszczone do ruchu na drogach publicznych. Badania homologacyjne określają przede wszystkim czy elementy te są bezpieczne. Muszą one zachowywać się w określony sposób przy zderzeniu lub pożarze.

W związku z powyższym, tańszym rozwiązaniem jest wykorzystanie gotowych elementów, które już taką homologację uzyskały. Najprościej jest czerpać je z zasobów części zamiennych aut popularnych. Są one łatwo dostępne i niedrogie. Na dodatek często dobrze pasują pod względem wizualnym do wozów sportowych. By je zgrać z resztą auta może wystarczyć obrócenie ich o 90 stopni czy zamiana stronami, z lewej na prawą i odwrotnie.

W dwóch poprzednich częściach pokazaliśmy wam między innymi takich biorców przeszczepów z tańszych aut jak McLaren F1, Lamborghini Murciélago, Aston Martin DBS, Jaguar XJ220, Lamborghini Diablo, Morgan Aeromax, Lister Storm, Ascari KZ1, Noble M400 i Ferrari Enzo. Więcej możecie się o nich dowiedzieć z poniższych materiałów:

Dzisiaj zapraszamy na kolejną część, z której dowiecie się między innymi skąd części czerpał Aston Martin przy modelu DB7 oraz co mają wspólnego maszyny rolnicze z Pagani Zondą S.

Aston Martin DB7

Obraz

Aston Martin bardzo skutecznie zamaskował wypożyczone światła. Tylne lampy w modelu DB7 pochodzą z zupełnie zwyczajnego, japońskiego auta. Produkowany w latach 1994-2004 model wyposażony był w światła z tylko rok starszej Mazdy 323F. Na pierwszy rzut oka tego nie widać, ponieważ ich brzegi zostały zakryte okrągłymi obudowami. Przeszczep zdradzają jednak detale - światła cofania i odblaski.

Obraz

Pagani Zonda S, Lamborghini Diablo i inni

Obraz
Obraz
Obraz
Obraz

Widzicie podobieństwa między tymi tyłami? Łączy je ten sam model świateł. Pagani Zonda S, Lamborghini Diablo, Spyker C8 i Saleen S7 wykorzystują te same tylne lampy. Jest to gotowe rozwiązanie firmy Hella. Model 4169 stosowany jest także między innymi w maszynach rolniczych. Właściwie w przypadku Lamborghini skorzystanie z tego typu rozwiązania nie powinno dziwić, ze względu na korzenie marki.

Warto tu także przypomnieć, że o Diablo mówiliśmy już we wcześniejszej części. Samochód ten w wersji po liftingu wykorzystywał przednie światła z Nissana 300ZX. Zastąpiły one oldschoolowe otwierane reflektory, które przestały być modne, a na dodatek były konstrukcjami niekorzystnymi pod względem aerodynamiki.

Koenigsegg Agera

Obraz

Ten wóz to jeden z najnowszych samochodów w świecie aut korzystających z przeszczepionych części. Agera, Agera S i Agera R mają pewien element wspólny z Mazdą RX-7 generacji FD. Szwedzka marka zapożyczyła z legendarnego już sportowca odblaski z światłami cofania. Obydwa auta mają te elementy umieszczone w dolnej części tylnego pasa.

Obraz

MG XPower SV

Obraz

MG XPower SV to samochód, który Brytyjczycy produkowali we Włoszech w latach 2003-2005. Bazą dla tego wozu było Qvale Mangusta. Przód tego auta zawierał jednak element mniej egzotycznego pojazdu. Światła XPower SV pochodziły z Fiata Punto drugiej generacji. Tylne reflektory z kolei zostały zaczerpnięte z Fiata Coupé. Trzeba przyznać, że zestaw świateł z małego pojazdu segmentu B leżał wyjątkowo dobrze na groźnym froncie MG.

Obraz

Venturi 400GT

Obraz

Firma Venturi powstała w 1984 roku. Model, z którego tylne światła wykorzystała w swoim sportowym 400GT był w tym czasie odprawiony na emeryturę i zastąpiony kolejną generacją. Mowa o BMW Serii 3 pokolenia E21. Gdy rodziło się Venturi, ten samochód nie był już produkowany od dwóch lat. To nie przeszkodziło egzotycznemu producentowi w zastosowaniu dopiero w połowie lat 90. tylnych świateł z tego wozu.

Obraz

Morgan Aero 8

Obraz

Morgan bardzo lubi pożyczać światła od innych producentów i, trzeba przyznać, brytyjskiej marce wychodzi to bardzo dobrze. Przeszczepienie tylnych lamp z ekstrawaganckiej Lancii Thesis do Aero 8 i modeli pochodnych to jeden z najbardziej udanych tego typu zabiegów w historii motoryzacji. Smukłe paski pasowały tam jak ulał. We wcześniejszych częściach wspominaliśmy także o przednich lampach z Mini w Aeromaksie. Zanim jednak te pojawiły się na klasycznym froncie tego wozu, Morgan korzystał z okrągłych lamp z Volkswagena New Beetle, produkowanego na przełomie XX i XXI wieku.

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h, dostanie mandat
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h, dostanie mandat
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty