Zrównoważony rozwój może iść w parze z oszczędnościami. Goodyear przeprowadził ankietę
Zrównoważony rozwój nie tylko wpływa na funkcjonowanie firmy, ale pozwala także obniżyć koszty. Tak wskazało co drugie polskie przedsiębiorstwo transportowe w badaniu Goodyear Sustainable Reality Survey. Nie są to puste słowa, bowiem niektóre rozwiązania pozwalają faktycznie sporo zaoszczędzić.
We wspomnianym badaniu wzięło udział ponad 1400 operatorów flot z 31 krajów w Europie, wśród których znalazło się 320 firm z Polski. Skomplikowana sytuacja gospodarcza sprawia, że firmy poszukują nowych rozwiązań dla zwiększenia wydajności i obniżenia kosztów. Okazuje się, że może iść to w parze ze zrównoważonym rozwojem i dbałością o środowisko.
Jak wynika z badania, względem zeszłego roku liczba flot, które widzą powiązanie między zwiększeniem rentowności firmy a działaniami w obszarze zrównoważonego rozwoju, wzrosła o 28 proc. Jednym z najczęściej wskazywanych rozwiązań przynoszących oszczędności są paliwooszczędne opony. Tak twierdzi 54 proc. ankietowanych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Gaz w samochodzie - fakty i mity o instalacji LPG
Na drugim miejscu znalazły się wydajniejsze pojazdy wykorzystujące alternatywne źródła zasilania jak np. LNG, hybrydy czy elektryki. Dotyczy to jednak głównie większych flot, liczących ponad 500 pojazdów. W mniejszych firmach chętniej sięga się po rozwiązania telematyczne, które pomagają monitorować i obniżać zużycie paliwa. Ten sposób wskazało 45 proc. flot.
W związku z rosnącymi cenami paliw to właśnie spalanie jest jednym z głównych wyzwań dla operatorów flot. Jedną ze składowych parametru są m.in. opory toczenia, które można obniżyć, stosując paliwooszczędne opony. Goodyear zaznacza, że nawet rozwiązania przynoszące niewielkie korzyści w skali jednostkowej, są w stanie zapewnić spore oszczędności w skali całego przedsiębiorstwa.
Za przykład firma podaje wymianę opon z etykietą C na takie z etykietą B (np. z serii Fuelmax Endurance), które pozwalają obniżyć emisję o 2 proc., co przekłada się na roczną oszczędność 1 tony emisji CO2 oraz 400 litrów paliwa. A mówimy tutaj tylko o jednym pojeździe. We flocie 100 pojazdów uzyskujemy już wynik 40 tys. litrów paliwa.
Oczywiście nie wszystko wygląda tak optymistycznie. Podczas badania zapytano także, jakie czynniki uniemożliwiają wprowadzenie rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju. Na pierwszym miejscu (59 proc.) floty wskazały koszt danego rozwiązania. Wśród polskich firm ten czynnik wskazało 52 proc. ankietowanych.
Szczególnie mniejsze floty często nie dostrzegają korzyści finansowych z poniesionych inwestycji. Natomiast co druga firma zadeklarowała, że niektóre rozwiązania są zbyt skomplikowane, aby je wdrożyć. Z kolei jako główny czynnik zachęcający do wzmocnienia zrównoważonego rozwoju, większość firm (74 proc.) zgodnie wskazała zachęty finansowe.