Poradniki i mechanikaŻółte reflektory lub żółta folia do lamp – czy to legalne?

Żółte reflektory lub żółta folia do lamp – czy to legalne?

Jest kilka wyjątków, które dopuszczają używania żółtych kloszy lub folii na lampy
Jest kilka wyjątków, które dopuszczają używania żółtych kloszy lub folii na lampy
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński
Filip Buliński

16.03.2021 23:39, aktual.: 16.03.2023 14:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Żółte reflektory można spotkać głównie w starszych pojazdach. Wielu osobom taka barwa kloszy się podoba i chce dostosować swoje pojazdy do wymarzonego wyglądu, wymieniając reflektory na żółte lub naklejając na nie żółtą folię. Czy to dozwolone? Czy powinniśmy się obawiać konsekwencji w razie kontroli policji?

Żółte reflektory były głównie domeną samochodów rejestrowanych po raz pierwszy we Francji, bowiem do 1993 r. auta musiały być wyposażone właśnie w żółte lampy. Przepis ten pochodził jeszcze z 1936 r., a legenda głosi, że nakaz nakładania żółtego filtru na klosze był motywowany tym, że wojsko chciało odróżnić francuskie pojazdy wojskowe od obcych. Jest też inna teoria na ten temat, w świetle której takie światła dawały lepszą widoczność podczas mgły.

A jak wygląda sytuacja w Polsce? Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, od 1 stycznia 2010 r. światła drogowe, mijania i pozycyjne muszą być barwy białej, a barwa żółta selektywna jest zabroniona. Podobnie będzie więc w przypadku oklejenia kloszy żółtą folią.

Wiele osób twierdzi jednak, że skoro ich pojazd został wyposażony fabrycznie w żółte reflektory, to przepis ich nie dotyczy. Niestety, nie jest to prawda — opublikowana w maju 2009 r. nowelizacja dawała kierowcom 7-miesięczny okres dostosowania pojazdów do wymaganych warunków technicznych. Za złamanie przepisów grozi mandat do 200 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Żółte reflektory dyskwalifikują także nasz pojazd w czasie badania technicznego - tzn. nie przejdzie on pozytywnie przeglądu technicznego.

Aktualne wymogi dotyczące warunków technicznych pojazdów można także znaleźć w Załączniku 6 § 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Znajdziemy tam również zapis, że o ile selektywna żółta barwa światła drogowego, mijania czy pozycyjnego przedniego jest zabroniona, tak w przypadku świateł przeciwmgłowych – nie.

Zgodnie z § 2 wspomnianego załącznika, pojazd samochodowy może mieć światło przeciwmgłowe barwy białej lub selektywnej żółtej. Jeśli więc podobają się wam żółte reflektory, ale nie chcecie obawiać się kontroli czy negatywnego wyniku przeglądu, musicie ograniczyć się do żółtych świateł przeciwmgłowych przednich.

Żółte reflektory – jest wyjątek od reguły

Jak w większości przypadków bywa, tak i w tej sytuacji jest wyjątek od reguły. Zgodnie z § 1, ust. 1, pkt 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia: "Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pojazdu zabytkowego".

Oznacza to, że wspomniane wcześniej zasady nie dotyczą pojazdu wpisanego do rejestru zabytków, znajdującego się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazdu wpisanego do księgi inwentarza muzealiów. To jedyny wyjątek, kiedy chęć założenia żółtych reflektorów lub utrzymania ich jako fabrycznego wyposażenia zwalnia nas z wymogu stosowania świateł o białej barwie.

Źródło artykułu:WP Autokult
klasykiprawo i przepisypojazd zabytkowy