Zawsze może być lepiej… – Hamann Cayenne Diesel (2010)
Przerabiający samochody wielu marek Hamann Motorsport wprowadza do sprzedaży pakiet tuningowy do nowego Porsche Cayenne. Na początek modyfikacjom poddano silnik „diesla”.
07.12.2010 | aktual.: 07.10.2022 16:54
Są już w sprzedaży zestawy wzmacniające do wysokoprężnego silnika Cayenne przygotowane przez firmy Lumma Design, Ruf, SpeedART i Cargraphic (i pewnie kilka innych). Pierwszy i jednocześnie najsłabszy z tych pakietów pozwala wcisnąć z silnika dodatkowe 36 KM.
Ruf w słabszej wersji uzyskał dodatkowe 48 KM, SpeedART – 50 KM, a Cargraphic 52 KM. Na końcu tej listy znajduje się pakiet spreparowany przez Rufa o nazwie Stufe 2, dzięki któremu jednostka Cayenne może pochwalić się mocą aż 310 KM. Jak widać, różnice między trzema ostatnimi firmami są minimalne. A co na to Hamann?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, przypomnę najpierw, co oferuje seryjne Porsche Cayenne Diesel. Niemiecki SUV jest napędzany skonstruowanym przez Audi silnikiem (kiedyś w Audi A8) V6. Kąt rozwidlenia cylindrów wynosi 90[sup]o[/sup]. Kadłub jest odlany z żeliwa, natomiast głowice wykonano ze stopów aluminium. Silnik jest wspomagany turbosprężarką o zmiennym ustawieniu kierownic. W Cayenne motor dysponuje mocą 240 KM przy 4000 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 550 Nm w zakresie od 2000 do 2250 obr./min.
Terenowe Porsche z silnikiem ZS (zapłon samoczynny) waży 2100 kg. „Sprint” do 100 km/h zajmuje mu 7,80 s, a rozpędzanie kończy się, gdy wskazówka licznika dobrnie do 218 km/h.
Podobnie jak pozostali tunerzy, tak i Hamann skoncentrował się na modyfikacji oprogramowania sterującego jednostką silnikową (Ruf i Cargraphic zmieniają jeszcze układ wydechowy na życzenie). W porównaniu z konkurencją wynik działań niemieckiego tunera nie jest szczególnie imponujący. Inżynierom udało się wycisnąć dodatkowe 35 KM i 70 Nm.
Szczegółowo wygląda to tak, że Hamann Cayenne Diesel ma moc 275 KM przy 4000-4400 obr./min i moment obrotowy na poziomie 620 Nm (jego wartość maksymalna) dostępny przy tych samych obrotach wału korbowego co w samochodzie fabrycznym. Z czasem ma być dostępny zmodyfikowany układ wylotowy, który nieco zwiększy parametry silnika.
Zewnętrznie Cayenne wygląda nieco inaczej przede wszystkim za sprawą nowego zderzakospojlera, który obniża optycznie SUV-a, ale niestety (moim zdaniem) nie wygląda zbyt ładnie. Poza tym Hamann dodał jeszcze listwy progowe i coś, co z grubsza przypomina dyfuzor (ale nim oczywiście nie jest), pod tylnym zderzakiem. W zasadzie na plus można zaliczyć tylko pokrywę silnika z kompozytu węglowego.
Nie zapomniano także o obniżeniu o 35 mm zawieszenia pneumatycznego. Auto porusza się na kołach z 23-calowymi felgami. Oferowane są felgi w dwóch wzorach. Zamontowane po lewej stronie samochodu (na zdjęciach) felgi noszą nazwę Unique Forged, a zainstalowane po prawej – Edition Race. Te pierwsze dostępne są jako polerowane lub anodowane[sup]1)[/sup] (na czarno), a te drugie - polakierowane i wypolerowane na wysoki połysk.
Obecnie nie ma jeszcze możliwości dokonania jakichkolwiek modyfikacji w kabinie pasażerskiej. Osiągi i ceny części nie są znane.
Wprawdzie opisywane auto jest mocniejsze od modelu seryjnego, ale na tle konkurencji (poza Lummą) wypada średnio.
Dane techniczne
- Typ: V6, 90supo/sup, ZS
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2967 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 275 KM przy 4000-4400 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 92,69 KM/l (seryjny – 80,89 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 620 Nm przy 2000-2250 obr./min
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
- Koła przednie: 11,0 x 23\
- Koła tylne: 11,0 x 23\
- Opony przednie: 315/25 R 23
- Opony tylne: 315/25 R 23
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2100 kg
- Stosunek masy do mocy: 7,64 kg/KM (seryjny – 8,75 kg/KM)
- Długość: 4846 mm
- Szerokość: 1939 mm
- Wysokość: 1670 mm (- 35 mm)
- Rozstaw osi: 2895 mm
Źródło: hamann