Zamiast na złom, trafią na Ukrainę. Jest decyzja burmistrza Londynu

Właściciele pojazdów, które nie mogą poruszać się po strefie czystego transportu w Londynie, zamiast oddać swoje auto na złom, mogą zrobić dobry uczynek. I nadal otrzymać za to pieniądze.

A Transport for London LEZ (Low Emission Zone) and ULEZ (Ultra Low Emission Zone) sign is pictured in Harefield on 26th September 2023 in London, United Kingdom. London's LEZ was introduced in 2008 to discourage certain types of vehicles from entering an area covering most of Greater London; the ULEZ was expanded to outer London boroughs by Mayor of London Sadiq Khan on 29th August 2023 in order to improve air quality throughout London. (photo by Mark Kerrison/In Pictures via Getty Images)Strefa ULEZ w Londynie od sierpnia 2023 r. została niezwykle mocno zaostrzona
Źródło zdjęć: © GETTY | Mark Kerrison
Kamil Niewiński

Strefa ULEZ (Ultra Low Emission Zone) została 29 sierpnia 2023 r. rozszerzona na teren całego Londynu. Nie pomógł zaciekły opór ze strony mieszkańców — od tamtej pory, za wyjątkiem pierwszego dnia Świąt Bożego Narodzenia, do stolicy Wielkiej Brytanii nie mogą wjeżdżać diesle niespełniające normy Euro 6 i benzyniaki z normą niższą niż Euro 4.

Oznacza to, że nawet posiadając samochód z 2014 r., możemy mieć zablokowaną opcję poruszania się po Londynie za darmo. Zakaz można obejść, lecz po opłaceniu kary o wartości 12,5 funta za dzień. Mnożąc to przez 364 dni, mamy więc roczną opłatę w wysokości nawet 4550 funtów (ok. 23 tys. złotych) tylko za sam fakt poruszania się 10-letnim autem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skrót z gali Samochód Roku 2025

Co jeżeli nie chcemy płacić wspomnianej opłaty? Można albo sprzedać niemieszczące się w regułach auto, albo oddać je na złom. Rekompensata wynosi jednak zaledwie 2 tys. funtów, co często nie jest nawet dziesiątą częścią wartości złomowanego pojazdu.

Teraz jednak poza otrzymaniem wspomnianych 2 tys. funtów osoby mieszkające w Londynie mogą spełnić dobry uczynek. Jak bowiem podaje "The Guardian", od 15 marca 2024 r. mieszkańcy mogą zarówno dostać rekompensatę, jak i zadeklarować przekazanie swojego samochodu do Ukrainy.

Burmistrz Londynu zmienił zdanie. Zamiast na złom, auta trafią do Ukrainy

Temat po raz pierwszy pojawił się na początku 2023 r., kiedy zmiany w strefie ULEZ zostały już ogłoszone. Wtedy to mer Kijowa i były mistrz świata w boksie Władimir Kliczko zaapelował, by — zamiast złomować auta nadal jak najbardziej nadające się do użytku — wysłać je tam, gdzie są obecnie na wagę złota, czyli do strefy działań wojennych i do innych części Ukrainy.

Burmistrz Londynu Sadiq Khan pierwotnie odmówił, twierdząc, że takie działanie wykracza poza jego kompetencje. Nie był bowiem przekonany, czy wysłanie aut do Ukrainy wykazałoby korzyść dla londyńczyków. Jeśli zaś takowej by nie było, prawo zabroniłoby mu podjęcie takiej decyzji.

Takim stanowiskiem Khan ponownie rozzłościł opinię publiczną, już rozgoryczoną decyzją o powiększeniu strefy ULEZ. Po kilku miesiącach rozmów, próśb i ofert burmistrz zmienił zdanie i 15 marca program oficjalnie ruszył.

Jeżeli więc mieszkaniec Londynu będzie chciał oddać samochód na złom, to oprócz zadośćuczynienia (drobnego, ale jednak), może mieć okazję do spełnienia dobrego uczynku i przeznaczyć auto do wysyłki na Ukrainę. Nie wszystkie oczywiście będą się nadawać do tego, by trafić na front, ale z pewnością niektóre egzemplarze będą dla naszych wschodnich sąsiadów na wagę złota.

Wybrane dla Ciebie

Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem