Zachód przoduje - mapa pojazdów bez OC z podziałem na województwa

Mimo, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny coraz skuteczniej ściga kierowców poruszających się bez ważnej polisy OC, nadal nie brakuje przypadków takich zachowań. Co ciekawe, liczba nieubezpieczonych pojazdów potrafi znacząco różnić się w zależności od regionu Polski.

Liczba transakcji zakupu pojazdów używanych przekłada się na brak ubezpieczenia OC.
Liczba transakcji zakupu pojazdów używanych przekłada się na brak ubezpieczenia OC.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

25.07.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:17

Jeśli mieszkacie w zachodniej Polsce lub na Mazurach, powinniście mieć się na baczności. Ryzyko kolizji z nieubezpieczonym pojazdem jest tam najwyższe. Najgorliwiej do obowiązku zakupu polisy komunikacyjnej podchodzą natomiast mieszkańcy południowo-wschodnich regionów - Podkarpacia, Małopolski i Lubelszczyzny.

Według raportu UFG, w zachodnich województwach jest aż dwukrotnie więcej nieubezpieczonych pojazdów. Prezes UFG - Elżbieta Wanat-Połeć - twierdzi, że może być to wynikiem większej ilości transakcji zakupu pojazdów używanych w tej części kraju. Nierzadkie są przypadki samochodów sprowadzonych z zagranicy, poruszających się po drogach bez ubezpieczenia, czy nieświadomego zakupu pojazdu z wypowiedzianą umową OC.

Coraz większa skuteczność UFG

Z każdym rokiem wykrywalność tego typu nieprawidłowości wzrasta. W 2018 roku UFG wysłało 93 tysiące wezwań dotyczących zapłaty kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. To o 16% więcej niż w roku 2017. Co więcej, w ogólnopolskiej bazie polis zidentyfikowano łącznie ponad 70 tysięcy aut bez OC czyli o 30 procent więcej niż w 2017 roku.

Największy wzrost ilości nieubezpieczonych pojazdów nastąpił w województwie pomorskim i mazowieckim, chociaż nadal regiony te nie wyróżniają się na tle średniej. Największą poprawę zaobserwowano natomiast w Małopolskim i Łódzkim. Na jazdę bez ważnego OC decydują się zazwyczaj młodzi mężczyźni, mający nie więcej niż 25 lat. Statystycznie robią to dwukrotnie częściej niż 30-latkowie.

Skala problemu jest dość duża

Według najnowszych szacunków UFG, w Polsce jest około 80-90 tysięcy pojazdów bez ważnej polisy OC, co stanowi około 0,5 proc. wszystkich pojazdów dopuszczonych do ruchu. Jakie są najczęstsze powody skłaniające kierowców do jazdy pomimo braku OC? Większość osób robi to nieświadomie, np. po wygaśnięciu ubezpieczenia zbywcy pojazdu lub po prostu zapomina opłacić składkę na kolejny rok.

Nie brakuje jednak i takich kierowców, którzy zasłaniają się trudną sytuacją materialną lub są przekonani, że nieużytkowane pojazdy nie potrzebują ubezpieczenia. Czy tego chcemy, czy nie, polskie prawo nakazuje posiadanie ważnego OC dla każdego zarejestrowanego pojazdu. Niezależnie od tego, czy jest on użytkowany, czy też nie.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)