WAŻNE
TERAZ

Ogromna ulga. Zieliński uratował reprezentację przed blamażem z Maltą

Wymiana intercoolera przy naprawie turbosprężarki

Intercooler to jeden z elementów, które warto wymienić naprawiając układ doładowania. Jego oczyszczenie nie zawsze jest możliwe.

Intercooler w subaruIntercooler w subaru
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Subaru
Marcin Łobodziński

Każdy producent turbosprężarki czy chociażby warsztatu zajmującego się jej regeneracją, jako podstawę do uznania gwarancji wymienia odnalezienie przyczyny awarii poprzedniej turbosprężarki i jej usunięcie. Rzadziej mówi się o usunięciu skutków awarii turbo, a jest to m. in. zablokowanie intercoolera i zanieczyszczenie przewodów powietrznych.

Awarie turbosprężarki niekiedy kończą się dość gwałtownie, odrywają się fragmenty materiału z ruchomych części i opiłki, które przedostają się bezpośrednio do intercoolera i przewodów doprowadzających powietrze. Chłodnice powietrza doładowującego są z czasem zabrudzone od wewnątrz również olejem i innymi zanieczyszczeniami pochodzącymi bezpośrednio z silnika.

Stary układ turbosprężarka-intercooler współpracuje dobrze do momentu awarii jednego z nich. Gdy w systemie doładowania pojawia się nowe lub naprawione turbo, które generuje wyższe ciśnienie doładowania, stary intercooler może zostać mocniej przedmuchany i tym samym oczyszczony z drobinek metali czy oleju.

Oczywiście to wszystko trafi wprost do silnika, zatem nie uzyskamy pozytywnego efektu. Zatem brak wymiany chłodnicy doładowania przy wymianie turbosprężarki może być dużym błędem, również finansowym. Z uwagi na turbulatory wewnątrz rurek intercoolera, ewentualne płukanie starego może nie wydobyć z niego opiłków, oleju i sadzy.

Zanieczyszczony intercooler generuje także większe opory dla sprężarki, która w takiej sytuacji może nie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia doładowania, mierzonego za intercoolerem. Sama wymiana turbosprężarki co prawda przywróci sprawność silnikowi, ale może nie przywrócić mu oczekiwanych parametrów.

Doskonale wiedzą o tym mechanicy, którzy twierdzą, że wymiana fachowo przeprowadzona wymiana turbosprężarki kosztuje na przykład 1500 zł razem z częściami, a przy tym sugerują jak najszybszą sprzedaż samochodu. Fakt, rzeczywiście można wymienić turbo kosztujące 1000 zł płacąc 500 zł za robociznę, ale w takiej sytuacji to i my byśmy radzili jak najszybciej pozbyć się auta.

Wymianę intercoolera po właściwej diagnozie zaleca się również wtedy, gdy nastąpi:

  • spadek mocy silnika,
  • wzrost zużycia paliwa,
  • dymienie z układu wydechowego.
Wybrane dla Ciebie
Ma być zmiana w mandatach z fotoradarów. Rząd chce czegoś innego niż RPO
Ma być zmiana w mandatach z fotoradarów. Rząd chce czegoś innego niż RPO
To już jest koniec. Ostatni Ford Focus wyjechał z fabryki
To już jest koniec. Ostatni Ford Focus wyjechał z fabryki
Obowiązek od stycznia. Opłata za stare auto. Miasto ma wyliczenia
Obowiązek od stycznia. Opłata za stare auto. Miasto ma wyliczenia
Wideo: Polski zestaw niemal wylądował na boku. Czesi szybko zatrzymali kierowcę
Wideo: Polski zestaw niemal wylądował na boku. Czesi szybko zatrzymali kierowcę
Utrudnienia na Zakopiance. Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość
Utrudnienia na Zakopiance. Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość
Najdłuższy odcinek pomiaru prędkości w Polsce. Kamery już są montowane
Najdłuższy odcinek pomiaru prędkości w Polsce. Kamery już są montowane
12 550 zł mandatów i 44 punkty karne. 20-latek zatrzymany w... aucie, którego się spodziewasz
12 550 zł mandatów i 44 punkty karne. 20-latek zatrzymany w... aucie, którego się spodziewasz
Policja ma nowe radiowozy. Wszystkie trafią do jednego województwa
Policja ma nowe radiowozy. Wszystkie trafią do jednego województwa
Polski Fiat 126p zmiażdżył projekty z całego świata. Teraz Delta XS trafi do sklepów
Polski Fiat 126p zmiażdżył projekty z całego świata. Teraz Delta XS trafi do sklepów
Dziś rusza wielka akcja policji. Na celowniku jedna grupa kierowców
Dziś rusza wielka akcja policji. Na celowniku jedna grupa kierowców
Pierwsza jazda: Lamborghini Temerario ma cztery silniki i 920 KM. To trzy auta w jednym
Pierwsza jazda: Lamborghini Temerario ma cztery silniki i 920 KM. To trzy auta w jednym
Spektakularna porażka. Chińczycy nie chcą, żebyś zobaczył to nagranie
Spektakularna porażka. Chińczycy nie chcą, żebyś zobaczył to nagranie