Wymiana intercoolera przy naprawie turbosprężarki
Intercooler to jeden z elementów, które warto wymienić naprawiając układ doładowania. Jego oczyszczenie nie zawsze jest możliwe.
08.08.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:31
Każdy producent turbosprężarki czy chociażby warsztatu zajmującego się jej regeneracją, jako podstawę do uznania gwarancji wymienia odnalezienie przyczyny awarii poprzedniej turbosprężarki i jej usunięcie. Rzadziej mówi się o usunięciu skutków awarii turbo, a jest to m. in. zablokowanie intercoolera i zanieczyszczenie przewodów powietrznych.
Awarie turbosprężarki niekiedy kończą się dość gwałtownie, odrywają się fragmenty materiału z ruchomych części i opiłki, które przedostają się bezpośrednio do intercoolera i przewodów doprowadzających powietrze. Chłodnice powietrza doładowującego są z czasem zabrudzone od wewnątrz również olejem i innymi zanieczyszczeniami pochodzącymi bezpośrednio z silnika.
Stary układ turbosprężarka-intercooler współpracuje dobrze do momentu awarii jednego z nich. Gdy w systemie doładowania pojawia się nowe lub naprawione turbo, które generuje wyższe ciśnienie doładowania, stary intercooler może zostać mocniej przedmuchany i tym samym oczyszczony z drobinek metali czy oleju.
Oczywiście to wszystko trafi wprost do silnika, zatem nie uzyskamy pozytywnego efektu. Zatem brak wymiany chłodnicy doładowania przy wymianie turbosprężarki może być dużym błędem, również finansowym. Z uwagi na turbulatory wewnątrz rurek intercoolera, ewentualne płukanie starego może nie wydobyć z niego opiłków, oleju i sadzy.
Zanieczyszczony intercooler generuje także większe opory dla sprężarki, która w takiej sytuacji może nie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia doładowania, mierzonego za intercoolerem. Sama wymiana turbosprężarki co prawda przywróci sprawność silnikowi, ale może nie przywrócić mu oczekiwanych parametrów.
Doskonale wiedzą o tym mechanicy, którzy twierdzą, że wymiana fachowo przeprowadzona wymiana turbosprężarki kosztuje na przykład 1500 zł razem z częściami, a przy tym sugerują jak najszybszą sprzedaż samochodu. Fakt, rzeczywiście można wymienić turbo kosztujące 1000 zł płacąc 500 zł za robociznę, ale w takiej sytuacji to i my byśmy radzili jak najszybciej pozbyć się auta.
Wymianę intercoolera po właściwej diagnozie zaleca się również wtedy, gdy nastąpi:
- spadek mocy silnika,
- wzrost zużycia paliwa,
- dymienie z układu wydechowego.