Wymiana intercoolera przy naprawie turbosprężarki

Intercooler to jeden z elementów, które warto wymienić naprawiając układ doładowania. Jego oczyszczenie nie zawsze jest możliwe.

Intercooler w subaruIntercooler w subaru
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Subaru
Marcin Łobodziński

Każdy producent turbosprężarki czy chociażby warsztatu zajmującego się jej regeneracją, jako podstawę do uznania gwarancji wymienia odnalezienie przyczyny awarii poprzedniej turbosprężarki i jej usunięcie. Rzadziej mówi się o usunięciu skutków awarii turbo, a jest to m. in. zablokowanie intercoolera i zanieczyszczenie przewodów powietrznych.

Awarie turbosprężarki niekiedy kończą się dość gwałtownie, odrywają się fragmenty materiału z ruchomych części i opiłki, które przedostają się bezpośrednio do intercoolera i przewodów doprowadzających powietrze. Chłodnice powietrza doładowującego są z czasem zabrudzone od wewnątrz również olejem i innymi zanieczyszczeniami pochodzącymi bezpośrednio z silnika.

Stary układ turbosprężarka-intercooler współpracuje dobrze do momentu awarii jednego z nich. Gdy w systemie doładowania pojawia się nowe lub naprawione turbo, które generuje wyższe ciśnienie doładowania, stary intercooler może zostać mocniej przedmuchany i tym samym oczyszczony z drobinek metali czy oleju.

Oczywiście to wszystko trafi wprost do silnika, zatem nie uzyskamy pozytywnego efektu. Zatem brak wymiany chłodnicy doładowania przy wymianie turbosprężarki może być dużym błędem, również finansowym. Z uwagi na turbulatory wewnątrz rurek intercoolera, ewentualne płukanie starego może nie wydobyć z niego opiłków, oleju i sadzy.

Zanieczyszczony intercooler generuje także większe opory dla sprężarki, która w takiej sytuacji może nie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia doładowania, mierzonego za intercoolerem. Sama wymiana turbosprężarki co prawda przywróci sprawność silnikowi, ale może nie przywrócić mu oczekiwanych parametrów.

Doskonale wiedzą o tym mechanicy, którzy twierdzą, że wymiana fachowo przeprowadzona wymiana turbosprężarki kosztuje na przykład 1500 zł razem z częściami, a przy tym sugerują jak najszybszą sprzedaż samochodu. Fakt, rzeczywiście można wymienić turbo kosztujące 1000 zł płacąc 500 zł za robociznę, ale w takiej sytuacji to i my byśmy radzili jak najszybciej pozbyć się auta.

Wymianę intercoolera po właściwej diagnozie zaleca się również wtedy, gdy nastąpi:

  • spadek mocy silnika,
  • wzrost zużycia paliwa,
  • dymienie z układu wydechowego.
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne