Więcej mocy! Dacia Duster z nowymi dieslami
Najnowsza odsłona popularnego diesla 1,5 dCi właśnie debiutuje w gamie Dacii Duster. Już niebawem klienci decydujący się na rumuńskiego SUV-a będą mogli zdecydować się na nowe, mocniejsze jednostki oznaczone dopiskiem "Blue".
07.06.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:44
Dotychczas 1,5-litrowy wysokoprężny motor był dostępny w dwóch wariantach mocy: 90 KM i 110 KM. Klienci nadal będą mogli wybierać spośród słabszego i mocniejszego wydania. Z tą różnicą, że teraz otrzymają dodatkowy zastrzyk mocy, w wysokości 5 KM w obu przypadkach. Co ważne, maksymalny moment obrotowy także nieco wzrośnie, co powinno pozytywnie wpłynąć na elastyczność podczas jazdy.
Silnik dCi 90 zostanie więc zastąpiony motorem Blue dCi 95, a dCi 110, odpowiednio Blue dCi 115. Słabsza odmiana będzie oferować 240 Nm momentu obrotowego, a więc o 30 Nm więcej niż dotychczas. W mocniejszej natomiast wartość ta osiągnie 260 Nm. Przyspieszenie z manualną skrzynią biegów ma wynieść 12,6 s dla Blue dCi 95 oraz 10,5 s w przypadku Blue dCi 115. Prędkość maksymalna także wzrosła. W słabszym wydaniu z 158 do 167 km/h, w mocniejszym natomiast z 171 do 178 km/h.
Głównym powodem wprowadzenia nowych jednostek nie są jednak osiągi, a coraz ostrzejsze normy emisji spalin. W układzie wydechowym nowego Dustera znajdziemy katalizator z selektywną redukcją katalityczną (SCR), który w połączeniu z płynem AdBlue pozwoli znacząco obniżyć emisję tlenków azotu. Co jednak ciekawe, zużycie paliwa pozostało na dotychczasowym poziomie. Producent zapewnia o średniej 4,4 l/100 km w przypadku obydwu jednostek.
Nowa seria diesli, która debiutuje w Dusterze, już niebawem trafi także pod maski pozostałych modeli Dacii. Na razie nie wiemy, jak wpłynie to na cenniki. Biorąc jednak pod uwagę, że kwoty jakie trzeba zapłacić za rumuńskiego crossovera i tak są niskie, ewentualna, delikatna podwyżka raczej nie wpłynie negatywnie na zainteresowanie tym modelem.