Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – benzyna
Pojazdy segmentu C obok aut miejskich oraz wszelkiego rodzaju SUV-ów i crossover-ów, stanowią niezwykle popularną grupę środków lokomocji, użytkowanych przez europejskich kierowców. Nic dziwnego, że panuje w nim olbrzymia konkurencja. Warto przeanalizować ich wartość rezydualną.
04.07.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:34
Pozornie segment C kojarzy się tylko z samochodami typu Ford Focus czy Opel Astra, Jednak w dobie walki o klienta, nawet marki premium stworzyły auta o kompaktowych gabarytach. Chcą one mieć w ofercie ciekawe produkty, które trafią do osób szukających niezbyt wielkich pojazdów o niezłej prezencji, bogatym wyposażeniu i atrakcyjnym wizerunku, gwarantowanym przez nazwę marki.
Nowości od Opla i Renault
Najwięcej klientów znajdują jednak pojazdy łączące świetną jakość, użyteczność i niską cenę. To takie wszechstronne środki lokomocji – w segmencie C niemal każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Sedany, hatchbacki, kombi a nawet kabriolety, wybór wariantów nadwozia jest duży. Osoby szukające samochodu dla siebie, ale też rodziny, mają w czym wybierać.
Zachęca bardzo szeroka gama silników, wiele wersji wyposażenia, gabaryty, które są nie zawsze tak bardzo kompaktowe, jak nazwa wskazuje (również biorąc pod uwagę powierzchnię ładunkową). Pośród elementów wyposażenia znajdziemy coraz więcej takich, które jeszcze niedawno były zarezerwowane dla Mercedesa Klasy E czy S: światła LED, Head Up Display, aktywny tempomat, itd.
W ostatnich miesiącach na rynku zadebiutowały dwa bardzo ciekawe pojazdy w tym segmencie: nowa Astra V generacji, która od razu zdobyła tytuł Car of the Year oraz Renault Mégane. Oba koncerny wiążą duże nadzieje ze swoimi nowymi modelami i dołożyły wielu starań, aby oferta była niezwykle atrakcyjna. Miało to pozytywny wpływ na prognozowane wartości RV.
Zmień tabele – Volkswagen na czele
Gdy zerkniemy na procentowe wartości rezydualne najpopularniejszych przedstawicieli tego segmentu z silnikami benzynowymi, w pierwszej trójce mamy Toyotę Auris, Volkswagena Golfa oraz wspomnianą wcześniej Astrę.
Ta ostatnia bardzo zyskała na zmianie modelu - poprzednia generacja pod koniec swojego cyklu życia była w ogonku rankingu klasyfikującego RV. Różnice między pierwszą trójką są minimalne, między pierwszym a trzecim miejscem to jedynie 0,6 punktu procentowego.
Tuż za podium Octavia (która właściwie jest pojazdem między segmentem C i D, lecz częściej przyporządkowanym dużym kompaktom) oraz Mégane. Renault to zupełnie nowy model, mający dobrze dopasowaną cenę i bogate wyposażenie standardowe. Właśnie dzięki tym cechom zajmuje bardzo wysokie miejsce w naszym rankingu wartości rezydualnych.
Gdybyśmy sklasyfikowali pojazdy nie po wartościach procentowych, ale spodziewanych wartościach kwotowych po 3 latach i 90 000 kilometrów, ranking wyglądałby nieco inaczej. Na najwyższych miejscach uplasowałyby się Volkswagen Golf i Skoda Octavia, za nimi Toyota Auris, Opel Astra i SEAT Leon. Ten ranking odzwierciedla silną pozycję marek niemieckich oraz Toyoty.
Opis auta | Cena zakupu przy prognozowaniu RV przez Eurotax (zł) | Wartość RV procentowo | Wartość RV kwotowo (zł) |
---|---|---|---|
Toyota Auris, 1.6, moc 132 KM, wyposażenie Premium, hatchback, manualna skrzynia biegów | 71 900 | 56,2 | 40 410 |
Volkswagen Golf VII, 1.4 TSI BMT, moc 125 KM, wyposażenie Comfortline, hatchback, manualna skrzynia biegów | 78 130 | 56,1 | 43 832 |
Opel Astra V, 1.4 T, moc 125 KM, wyposażenie Enjoy, hatchback, manualna skrzynia biegów | 70 500 | 55,7 | 39 235 |
Skoda Octavia, 1.4 TSI, moc 150 KM, wyposażenie Ambition, hatchback, manualna skrzynia biegów | 79 150 | 54,8 | 43 368 |
Renault Megane, 1.2 Energy TCe, moc 132 KM, wyposażenie Zen, hatchback, manualna skrzynia biegów | 68 900 | 54 | 37 190 |
Kia cee´d, 1.6 GDI, moc 135 KM, wyposażenie M, hatchback, manualna skrzynia biegów | 64 540 | 53,3 | 34 417 |
SEAT Leon, 1.4 TSI, moc 125 KM, wyposażenie Style, hatchback, manualna skrzynia biegów | 76 500 | 50,7 | 38 803 |
Ford Focus 1.6, moc 125 KM, wyposażenie Trend, hatchback, manualna skrzynia biegów | 70 290 | 50,2 | 35 266 |
Hyundai i30, 1.6 GDI BlueDrive, moc 135 KM, wyposażenie Classic +, hatchback, manualna skrzynia biegów | 71 400 | 49,6 | 35 404 |
Peugeot 308, 1.2, moc 110 KM, Pure Tech, wyposażenie Active, hatchback, manualna skrzynia biegów | 71 500 | 49,1 | 35 129 |