Volkswagen Jetta 2.0 TDI BlueMotion Highline - test, opinia, spalanie, cena
Jetta to model niezbyt popularny w Polsce i Europie. Klienci w salonach Volkswagena wybierają zazwyczaj tańszego, kompaktowego Golfa lub wolą dołożyć do większego Passata. Zazwyczaj jeśli decydują się już na limuzynę to z naciskiem na możliwie wyższy status przez co sedany segmentu C nie są u nas zbyt popularne. Należąca do nich Jetta to raczej rzadko spotykana ciekawostka niż mocny gracz w segmencie.
08.06.2015 | aktual.: 28.03.2023 16:13
Funkcjonalna jak Volkswagen
Z wyglądu Jetta to klasyczny Volkswagen, w którym dominuje prostota trójbryłowej sylwetki i ostre linie przedniego oraz tylnego pasa. Można by pokusić się o stwierdzenie, że to mieszanka wybranych genów Golfa i Passata, przy czym ciężko go pomylić i z jednym i z drugim. Ostatni lifting dotyczył przede wszystkim kosmetyki zderzakowej mającej na celu przypomnieć, że taki model w ogóle istnieje w gamie producenta z Wolfsburga i być może warto się nim zainteresować w przypadku dysponowaniu kwotą od 70 000 zł.
Sama Jetta jako reprezentant segmentu C wygląda nieźle, choć z pewnością można by znaleźć wśród konkurentów odważniejsze linie. Od strony funkcjonalności ma natomiast do zaoferowania naprawdę sporo bo przy swoich gabarytach oddaje do dyspozycji bardzo przestronne wnętrze. Ta ważna jak na kompakt cecha pozwoli na wygodną jazdę dla rosłych pasażerów zarówno na przednich fotelach, które są bardzo wygodne i dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu świetnie podpierają korpus, jak i tylnej, nie mniej komfortowej kanapie. Świetnie wypada też przepastny bagażnik o litrażu 510, do którego dostęp mimo ostatnich poprawek nadal nie jest wybitnie łatwy, ale po odpowiednim ułożeniu pakunków naprawdę sporo się zmieści. Niestety nawet największe bagażniki sedanów pod względem komfortu użytkowania nie mogą się równać z hatchbackami czy liftbackami. Samoczynnie odskakująca klapa kufra w połączeniu z opcjonalnym inteligentnym kluczykiem to kolejny miły dodatek w Jettcie, który można docenić na co dzień idąc do auta na przykład z zakupami.
Jakość wnętrza to najsłabszy punkt
Tym co natomiast ciężko zaliczyć jednogłośnie po stronie plusów jest wykończenie samego wnętrza. Górna część deski rozdzielczej, obszycie wieńca kierownicy czy miękkie, skórzane fotele nie wzbudzają zastrzeżeń, ładnie się prezentują i są przyjemne w użytkowaniu. W innych miejscach takich jak boczki drzwi oraz niższe partie kokpitu pojawia się już jednak toporny, twardy i podatny na zarysowania plastik. W oczy rzucają się również niedociągnięcia związane z samą produkcją profili z tworzyw sztucznych, czyli wyraźne wypływki w miejscach łączeń form odlewniczych, których nawet nie trzeba długo szukać.
Co więcej, kabina Jetty mimo ostatniego lifingu wygląda prosto i skromnie, ale niestety dość przestarzale. Niezbyt wygodny w obsłudze i jak na dzisiejsze standardy wolno reagujący panel nawigacji RNS510 ma swoje lata na karku, a nieciekawe aplikacje ozdobne na desce rozdzielczej wyglądają jak wklejone tylko po to żeby cokolwiek się tam działo. Dużo lepsze wrażenie sprawia nowy panel automatycznej klimatyzacji, który wprowadzana nutkę nowoczesności z Golfa czy Passata. Tym co przemawia na korzyść Jetty są elementy bogatego wyposażenia, wysoka ergonomia i solidność spasowania poszczególnych komponentów, niestety kompozycja kabiny jest smutna, dość wiekowa i mimo ostatniego liftingu wyraźnie to po niej czuć.
Poza niezbyt ciekawym wnętrzem Jetta ma jednak sporo zalet, niezaprzeczalnie zalicza się do nich komfort jazdy. Pokonywanie nią długich tras relaksuje, a wygodne fotele nie męczą nawet po kilkusetkilometrowym dystansie. Kabina jest co prawda wyciszona dużo gorzej niż np. w większym Passacie przez co wewnątrz wyraźnie słychać dźwięk nabierającego obrotów silnika TDI, ale nadal da się rozmawiać bez podnoszenia głosu. Dużo niższa jest również sama kultura jego pracy co czuć szczególnie podczas działania systemu Start&Stop.
Komfort, dynamika i oszczędność
Zawieszenie natomiast jest zestrojone dokładnie tak jak w większości kompaktów bez układu regulacji tłumienia amortyzatów – dość sztywno, ale na tyle, na ile jest to niezbędne do zachowania pewności prowadzenia. Dzięki temu mniejsze nierówności wygaszane są dość skutecznie, a Jetta w zakrętach zachowuje się stabilnie i pewnie, co jest też zasługą nie za mocno wspomaganego układu kierowniczego.
Dynamika wysokoprężnej jednostki 2.0 TDI o mocy 150 KM w ekologicznej wersji Bluemotion jest naprawdę dobra nie tylko w mieście, ale sprawdza się również w trasie. Samochód lekko nabiera prędkości autostradowych i ma jeszcze spory zapas siły napędowej. Trochę drażni wyraźnie odczuwalna praca zautomatyzowanej skrzyni DSG, która powinna być niezauważalna jak dobry kelner, a tradycyjnie już średnio radzi sobie z obsługą silników TDI pod względem komfortu jazdy. Lubi szarpnąć, zamyślić się lub na chwilę pogubić podczas żonglerki przełożeniami.
Dzięki niej można jednak liczyć na świetne wyniki spalania. Jadąc płynnie z prędkościami 120-140 km/h schodzi się do okolic 4,8 l/100 km co przekłada się realnie na ponad 1000 kilometrów przy jednym tankowaniu do pełna. Warto wspomnieć, że wartość ta nie była śrubowana w trakcie wyjątkowo ekonomicznej jazdy, a osiągnięta przy normalnym natężeniu ruchu z okazyjnym wyprzedzaniem. Jetta nie jest też wyposażona w żaden dodatkowy tryb typu Eco, jedynie w system Start&Stop.
Taki wynik to właśnie zasługa między innymi odpowiedniego zestopniowania i zaprogramowania przekładni DSG. Bardzo dobry rezultat kreśli się też podczas jazdy miejskiej. Przy normalnym ruchu jest to około 6,0 l/100 km co w miarę pokrywa się z deklaracją Volkswagena w katalogu produktowym.
Volkswagen Jetta mimo mimo niszowego charakteru segmentu, który reprezentuje może być ciekawą alternatywą dla klasycznych, dwubryłowych kompaktów. To czym urzeka to przede wszystkim przestronność i w wersjach Bluemotion – wysoka ekonomika. Największym kompromisem, który trzeba zaakceptować decydując się na Jettę jest natomiast nie do końca udane wnętrze. Ogólnym czynnikiem decydującym o niższej popularności kompaktów z kufrem może być też cena, która w przypadku Jetty i większości konkurencyjnych modeli jest zazwyczaj o kilka tysięcy złotych wyższa. Czy warto dopłacać za sam metraż? Tak samo jak przy zakupie mieszkania czy domu - zależnie od własnych potrzeb.
Plusy:
Dość dobry komfort jazdy
Przestronność wnętrza
Bardzo niskie zużycie paliwa
Bogate wyposażenie
Minusy:
Przestarzałe i niezbyt atrakcyjne wnętrze
Szarpanina TDI z DSG
Ogólna ocena samochodu: 7/10
Volkswagen Jetta 2.0 TDI BlueMotion Highline - dane techniczne, spalanie, cena
Testowany egzemplarz: | Volkswagen Jetta 2.0 TDI BlueMotion Highline | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowanie | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1968 cm3 | |
Moc maksymalna: | 150 KM przy 3500 rpm | |
Moment maksymalny: | 340 Nm w zakresie od 1750 rpm do 3000 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 75 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, automatyczna DSG | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | b.d. | |
Koła, ogumienie przednie: | 225/40 R18 | |
Koła, ogumienie tylne: | 225/40 R18 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Sedan | |
Liczba drzwi: | 4 | |
Masa własna: | ok. 1350 kg | |
Długość: | 4659 mm | |
Szerokość: | 1778/2020 mm (bez/z lusterkami) | |
Wysokość: | 1482 mm | |
Rozstaw osi: | 2651 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1535/1538 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 55 l | |
Pojemność bagażnika: | 510 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 512 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 8,9 s | |
Prędkość maksymalna: | 218 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 5,5l/100 km | 6,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,1 l/100 km | 4,6 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,5 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Emisja CO2: | 120 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | ok. 120 000 zł | |
Wersja silnikowa od: | 92 590 zł | |
Model od: | 69 290 zł |
Wyposażenie | ||
Wybrane wyposażanie wersji testowanej: | Standardowe: | Opcjonalne: |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Przyciemniane szyby tylne | Lakier metaliczny (2210 zł) |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | - | Skóra Vienna (b.d.) |
Koła i opony: | 205/55 R16 | Obręcze i opony Lancaster 225/40 R18 (b.d.) |
Komfort: | Kierownica wielofunkcyjna z łopatkami, podłokietnik ze schowkiem, dwustrefowy climatronic, tempomat, czujnik deszczu i zmierzchu | - |
Bezpieczeństwo: | Reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, asystent podjazdu, ESP, ASR, ABS, EDS, MSR, BAS, isofix, 6 poduszek powietrznych | - |
Multimedia: | Radio RCD 210 z 4 głosnikami, funkcja odczytu MP3 i płyt CD | System nawigacji satelitarnej RNS 510 (7920 zł) |
Mechanika: | Start&Stop, przekładnia DSG | - |