Używana Toyota Yaris III (2011-2020) – opinie i typowe usterki
Ulubione auto służbowe pracowników niższego szczebla i jeden z najbardziej niezawodnych modeli w swojej klasie. Toyota Yaris trzeciej generacji jako pierwsza może pochwalić się napędem hybrydowym, również bardzo cenionym.
27.11.2022 14:56
- Roczniki: 2011-2020 (liftingi 2014 i 2017 r.)
- Ceny rynkowe: 20-70 tys. zł
- Awaryjność: niska
- Koszty eksploatacji: niskie
- Wersje nadwoziowe: hatchback 3- i 5-drzwiowy
Silniki Toyoty Yaris III:
- Benzynowy 1.0 VVT-i (69 KM)
- Benzynowy 1.33 Dual-VVT-i (99 KM)
- Benzynowy 1.5 Dual-VVT-iE (111 KM)
- Hybrydowy benzynowy 1.5 Hybrid (100 KM)
- Diesel 1.4 D-4D (90 KM)
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Toyota Yaris trzeciej generacji to jeden z najbardziej dopracowanych samochodów, nie tylko w swojej klasie, ale i w historii segmentu B. Model ten cieszył się uznaniem – zarówno klientów prywatnych, dla których polski importer przedłużył sprzedaż (był już w salonach Yaris IV), ale i flotowych. Największa zaleta Yarisa to dość duża uniwersalność, bo nie jest to tylko auto miejskie. Pewne prowadzenie oraz dynamiczne i ekonomiczne silniki do też ogromny atut.
Yaris III nie jest już tak przestronny z przodu jak poprzednik, ponieważ mocniej rozbudowano kokpit. Z tyłu natomiast zaskakuje ilość miejsca w wariancie 3-drzwiowym. Spokojnie może tam jechać dorosła osoba siedząca za dorosłą osobą. W bogatszych wersjach wyposażenia zapewnia więcej, niż oczekiwałby typowy klient tego segmentu. Bagażnik oferuje rozsądne 285 l pojemności, co – jak na tak niewielką długość nadwozia (3,9 m) – jest dobrą wartością.
Mało który samochód może pochwalić się tym, że każda wersja silnikowa czy napędowa zasługuje na pochwałę. Już bazowy, litrowy motor 1.0 VVT-i o niedużej mocy zapewnia właściwą dynamikę. Niezależnie od tempa jazdy zawsze mało pali. Jako jedyny ma skrzynię 5-biegową. Mniej ekonomiczny, ale wyraźnie dynamiczniejszy wariant 1.33 jest optymalny do auta, ale jeśli chcecie więcej, to macie dwa silniki do wyboru: czysto benzynowy 1.5 oraz hybrydowy 1.5.
Zobacz także
Różnica między nimi jest taka, że ten drugi jest oszczędniejszy w mieście i zawsze ma automat. Pozostaje jeszcze diesel – najlepszy w swojej klasie. Z bardzo dobrą dynamiką, a jednocześnie to najoszczędniejszy motor w gamie. Nie ma koła dwumasowego, a jego osprzęt jest wyjątkowo solidny. Obiektywnie to najlepszy wariant napędowy, tylko nie był łączony z automatem. Skrzynia automatyczna, bezstopniowa była oferowana do silników 1.33 oraz 1.55 za dopłatą.
Zasadniczo żaden z wymienionych silników nie ma istotnych usterek, choć zdarza się nadmierne gromadzenie nagaru w 1.33. Jeśli jest zaniedbany może brać większe ilości oleju. Rozwiązaniem problemu jest aktualizacja oprogramowania i nieco dynamiczniejsza jazda, przynajmniej sporadycznie. W mniejszych 1.0 dochodzi do przyspieszonego zużycia sprzęgła. Wszystkie silniki mają trwały łańcuch rozrządu. Wszystkie można wyposażyć w instalację LPG.
Więcej kłopotów, choć nadal niewiele, pojawia się w zakresie multimediów (wolno działający system to norma) oraz elektroniki dbającej o czystość spalin. Nie ma jednak sytuacji, że auto staje i nie pojedzie. Wysoką trwałością charakteryzują się skrzynie CVT i napęd hybrydowy. Natomiast niską żarówki w reflektorach.
Największą bolączką samochodu jest mała trwałość elementów zawieszenia. Choć i tu nie ma dramatu, ponieważ zwykle są to tuleje, łączniki i sworznie. Niekiedy dochodzi do wycieków amortyzatorów czy przedwczesnego zużycia łożysk kół. Bolączką hybryd są hamulce tylne, które prawie nie pracują, więc po kilku latach faktycznie odmawiają posłuszeństwa. Za to przednie klocki i tarcze wytrzymują ogromne przebiegi.
Ochrona antykorozyjna jest dobra, ale nie wzorowa. Rdza pojawia się w podwoziu, przy elementach zawieszenia i hamulcach, ale i na klapie bagażnika i błotnikach.
Typowe usterki w Toyocie Yaris III
- Usterki multimediów i kamer cofania
- Usterki czujników analizujących spaliny i skład mieszanki
- Nagar w silniku 1.33
- Korozja na nadwoziu i podwoziu (powierzchowna)
- Przestające działać hamulce z tyłu w hybrydach
- Przyspieszone zużycie elementów układu jezdnego
- Niska trwałość sprzęgła w 1.0 VVT-i
Czego szukać: wersji z silnikiem Diesla lub w młodszych rocznikach 1.5
Czego unikać: samochodów poflotowych z dużym przebiegiem i silnikiem 1.0 lub dieslem
Optymalna kwota na zakup: od 30 tys. zł