Używana Mazda CX-5 w pigułce. Małe problemy nie przyćmią jej zalet

Piękny i dobrze jeżdżący SUV z Japonii to niemal pewny przepis na sukces. Tylko wysoka cena sprawia, że Mazda CX-5 nie zdobyła większej popularności w Polsce. Cieszy się natomiast wzięciem na rynku wtórnym. Co powinniście wiedzieć przed zakupem używanego auta?

Mazda CX-5 (KE)Mazda CX-5 (KE)
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Mazda
Marcin Łobodziński

Roczniki: 2012-2017 (lifting 2015)

Ceny rynkowe: od 47 000 -100 000 zł

Awaryjność: niska

Koszty eksploatacji: niskie

Wersje nadwoziowe: SUV

Pojemność bagażnika: 503 l

Popularne silniki benzynowe Mazdy CX-5 (KE):

  • 2.0 Skyactiv-G (160 i 165 KM)
  • 2.5 Skyactiv-G (192 KM)

Popularne silniki Diesla Mazdy CX-5 (KE):

  • 2.2 Skyactiv-D (150 i 175KM)
Mazda CX-5 (KE)
Mazda CX-5 (KE) © fot. mat. prasowe / Mazda

Atrakcyjny wygląd Mazdy CX-5 współgra z innymi modelami stworzonymi zgodnie z ideą Skyactiv. Samochody są lekkie, sztywne i mają zapewniać niskie zużycie paliwa. Nie zawsze za ładną stylistyką w parze idzie funkcjonalność, ale w przypadku tego modelu wygląda to całkiem nieźle.

Wygodne dla czterech osób wnętrze oferuje także 503-litrowy bagażnik. Standardowo dzielona w układzie 40/20/40 kanapa poprawia wszechstronność samochodu. Kokpit jest prosty, czytelny, bez większych fajerwerków. W rzeczywistości to dość konserwatywnie zaprojektowany samochód.

Zawieszenie oparto na prostych rozwiązaniach z kolumnami MacPhersona z przodu oraz wielowahaczową osią z tyłu. Napęd na cztery koła realizuje sprzęgło płytkowe. Z przednim napędem łączono mocniejszy silnik benzynowy 2.0 oraz słabszego, 150-konnego diesla.

W praktyce wszystkie jednostki napędowe oferowane do Mazdy CX-5 zapewniają przyzwoite osiągi, choć osoby ceniące sobie naprawdę dobre przyspieszenie, powinny skłaniać się ku dieslom. Mazda oferowała precyzyjną, manualną skrzynię biegów oraz automat z konwerterem, który połączono ze sprzęgłem ciernym, dzięki czemu auto jest oszczędniejsze, a układ napędowy mniej elastyczny.

Wybór odpowiedniego silnika do Mazdy CX-5 jest trudny. Mamy na razie bezproblemowe benzyniaki 2.0 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zużywające około 10 l benzyny na 100 km. Od 2015 roku do oferty trafił benzyniak 2.5, także 4-cylindrowy. Teoretycznie mocniejszy, w praktyce wciąż nie tak dynamiczny jak diesle. Za to dość ekonomiczny, spalający tyle paliwa co 2.0. Był łączony tylko z automatyczną skrzynią biegów.

Problemem benzyniaków jest to, że nie bardzo nadają się do zagazowania. Oczywiście są instalacje nawet stworzone do Mazdy CX-5, ale bardzo drogie (ok. 5000-7000 zł) i nie wiadomo jak te silniki będą się spisywać na LPG.

Mazda CX-5 (KE)
Mazda CX-5 (KE) © fot. mat. prasowe / Mazda

Można zatem wybrac oszczędnego diesla 2.2, spalającego mniej niż 7 l/100 km. Nawet wersja 150-konna oferuje dobrą dynamikę, a 175 KM już taką, jaką zapowiada wygląd samochodu. Diesle Mazdy chętnie wkręcają się na wysokie obroty, ale miewają problemy.

Niestety wybór oszczędniejszego diesla może w każdej chwili zakończyć się awarią, choćby drobną, co sprawi, że wszystkie oszczędności prysną. Ceny części są bardzo wysokie i nie ma co liczyć na naprawy poza ASO. Faktem jednak jest, że drobne bolączki nie przyćmią jej zalet, takich jak niska awaryjność i przyjemność z jazdy, a także wygląd, który pomimo upływu lat wciąż pozostaje świeży.

Pamiętajcie, żeby po zakupie samochodu wykupić polisę od kradzieży, a najlepiej wyposażyć w dobre zabezpieczenie. Wszystkie mazdy są bardzo mocno zagrożone kradzieżą.

Typowe usterki Mazdy CX-5 (KE):

  • uszkodzenia lakieru,
  • drobne usterki wyposażenia (elektryczne),
  • spadek smarowania silników Diesla (paliwo w oleju),
  • szybkie rozładowanie się akumulatora (zwłaszcza w samochodach ze start-stop),
  • zatkane przelewy pomiędzy komorami w zbiorniku paliwa,

Czego szukać:

Zadbanych, regularnie serwisowanych egzemplarzy z silnikiem benzynowym.

Czego unikać:

Samochodów z jakimikolwiek usterkami ze względu na bardzo drogie części i praktycznie brak zamienników.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę