BMW Serii 5 E34

Generacja
BMW Serii 5 E34 Zobacz 2 zdjęcia

BMW serii E34 to trzecia generacja modelu 5. W 1987 roku pojazd zastąpił produkowaną do 1988 roku wersję E28, wprowadzając nowy wymiar luksusu o sportowym zacięciu.

Samochód miał tak konserwatywną linię jak poprzednicy, przyłączył się jednak do walki o nowoczesnego wówczas klienta. Charakteryzował się klasycznym designem, dyskretnym i eleganckim. Optyka, ekskluzywność i mechanika stały na zaawansowanym poziomie. Potężne nadwozie, którego wymiary wynosiły 4720 mm długości, 1751 mm szerokości oraz 1412 mm wysokości, pozwoliło wygospodarować ogrom miejsca dla piątki pasażerów. Zarówno sedan, jak i Touring (kombi), wprowadzony do sprzedaży w 1991 roku, miały kufer o pojemności 460 l. W tym drugim nadwoziu istniała możliwość powiększenia przestrzeni bagażowej (poprzez złożenie oparć tylnej kanapy) do zadowalającej wartości 1450 l.

Design deski rozdzielczej przypominał młodszy i mniejszy model serii 3 E36. Zaprojektowana z myślą o prostym użytkowaniu, zawierała najpotrzebniejsze przyrządy, guziki i dźwignie, dzięki czemu ergonomia auta stała na bardzo wysokim poziomie. Do użytych materiałów oraz ich spasowania nie można mieć większych zastrzeżeń, a wiele egzemplarzy służy właścicielom do dziś. Wyposażenie pokładowe BMW serii 5 E34 było bogate jak na przełom lat 80. i 90. Poduszka powietrzna, ABS, elektrycznie sterowane przednie szyby, wspomaganie kierownicy czy centralny zamek nie były rzadkim widokiem. Bogatsze wersje miały również m.in. skórzaną tapicerkę z podgrzewanymi, elektrycznie sterowanymi fotelami, podwójny szyberdach, automatyczną klimatyzację, zmieniarkę płyt CD, komputer pokładowy, tempomat, czujniki parkowania, telefon czy rolety przeciwsłoneczne.

Do napędzania limuzyny ważącej 1565 kg początkowo służyło 5 jednostek. Benzynowe 520i i 525i osiągały 129 i 170 KM, a 530i oraz 535i odpowiednio 197 i 220 KM. Do wyboru był także motor wysokoprężny. Silnik w modelu 524td rozwijał moc 115 KM. Później gamę jednostek wysokoprężnych uzupełniły 525tds (2,5 l i 143 KM) oraz 525td (zwiększona pojemność względem 524td, przy tej samej mocy). Benzynowy silnik 2,5 l mógł być zestawiony z napędem obu osi - wówczas auto przybierało nazwę 525iX.

Do równie ciekawych modeli można zaliczyć odmianę 518g o mocy 105 KM, w której fabrycznie montowano instalację gazową. Rzadkim okazem była wersja 540i, napędzana silnikiem V8 o pojemności 4,0 l (286 KM) i wyposażona w 5-biegową automatyczną lub jeszcze bardziej egzotyczną - 6-biegową manualną skrzynię biegów (w pozostałych wersjach wyłącznie 5-stopniowa), z którą wyprodukowano zaledwie 3203 egzemplarze.

Od początku produkcji w ofercie znajdowała się najbardziej pożądana wersja przygotowana przez M GmbH - BMW M5. Auto napędzane silnikiem o pojemności 3,6 l (później mocniejszym 3,8 l) rozwijało 315 KM (340 KM). Oprócz potężnego silnika, zmodyfikowanego zawieszenia i układu hamulcowego samochód miał sportowe akcenty, takie jak splitter przy zderzaku, inne felgi czy lotka na klapie bagażnika. Takie auto osiągało 100 km/h w 5,6 s oraz mogło rozpędzić się do 250 km/h. Przez 7 lat wyprodukowano 12 254 egzemplarze BMW M5 E34.

W USA od 1995 roku oferowano także odmianę 540i M-sport, która była pakietem uzupełniającym do wersji V8, obejmującym m.in. zmienione zawieszenie oraz sportowe fotele. Kanada miała własny odpowiednik, nazwany M540i, który zawierał więcej części przejętych od "pełnoprawnego" M5 - wydajniejszy układ hamulcowy przedniej osi, 18-calowe aluminiowe felgi oraz sportowe wykończenie. Takich samochodów powstało zaledwie 32 sztuki, wszystkie z 6-biegową manualną skrzynią biegów.

Do 1996 roku z taśmy zjechało 1 333 412 egzemplarzy BMW serii 5 E34. Dzięki takiemu wynikowi model ten należy do grupy najliczniej wyprodukowanych seryjnych aut. E34 zastąpiono dużo nowocześniejszą konstrukcją, fabrycznie oznaczoną kodem E39.

Plusy:
- pojemne wnętrze
- świetna gama jednostek napędowych
Minusy:
- stylistyka często uważana za zbyt konserwatywną
- toporność

4.10
Ocena na postawie 82 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Serii 5
Produkcja od1988
Produkcja do1996

Wybrane wersje BMW Serii 5 E34

Inne generacje BMW Serii 5

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (70)

Przejdź do strony: 1 2 3 4

BMW Serii 5 E34: newsy, testy i recenzje

Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 3: Concept 13

Test: BMW M440i xDrive Cabrio – sposób na relaks w słońcu

... transportu. Może nie jest tak szybki jak coupe, ale nie o to przecież chodzi. No chyba, że mowa o BMW M440i Cabrio. To zestaw kompletny, ale nie przesadzony. ... . Dlatego chcąc dziś kupić kabriolet BMW trzeba zdecydować się przynajmniej na ...

2 tygodnie temu

Elektromobilność w wydaniu GT. Nadchodzi ID.5 GTX

... nie będzie już oferować modeli spalinowych w Europie. Jednym z nowym modeli tej marki jest ID.5, który nie tylko wkracza do świata SUV-ów w stylu coupé, ale też – aut usportowionych. ... której powstają tylko auta elektryczne, co pozwala ...

2 tygodnie temu

Test: BMW X5 M50i - żegnamy najlepszego diesla

... Jaki jest najlepszy silnik do BMW X5? M50d. BMW wycofało go jednak z oferty – czy M50i przejmie jego rolę? ... BMW X5 M50d spełnia praktycznie wszystkie możliwe wymagania. Ma 400 KM i aż 760 Nm, ale najważniejsze, że płynnie rozwija moc i bardzo ...

2 tygodnie temu

BMW 7 E65 skończyło 20 lat. Jak zniosło próbę czasu? [galeria]

... BMW 7 generacji E65 zadebiutowało na rynku w listopadzie 2001 roku. Kontrowersyjny w tamtym czasie projekt wyszedł spod ręki Adriana van Hooydonka pod przewodnictwem Chrisa Bangle'a. E65 ... Poznaj lepiej współczesne BMW: 36191 39819 41458 A ...

3 tygodnie temu

BMW Serii 4 Gran Coupe ma już polski cennik. Szybko poszło

... Nowe BMW Serii 4 Gran Coupe niebawem wjedzie do polskich salonów. Wiemy jak kształtuje się polska specyfikacja tego modelu i ile trzeba zapłacić za poszczególne wersje. ... Była premiera, jest i cennik. BMW zdecydowanie nie traktuje klientów ...

6 miesięcy temu

Nowe BMW Serii 2 wjeżdża do salonów. Znamy ceny bawarskiego coupe

... Polski oddział BMW działa naprawdę sprawnie. Chwilę po oficjalnej premierze nowej Serii 2, w konfiguratorze pojawiły się oficjalne ceny i specyfikacja. Nie jest tanio, ale oferta wydaje się dość uczciwa. ... Nowe BMW Serii 2 doczekało się już ...

5 miesięcy temu

Test: BMW 430i cabrio - o nerki się nie martw

... BMW serii 4, choć swoją premierę miało jakiś czas temu, to nadal swoim wyglądem wzbudza wiele kontrowersji. Tym razem do testów otrzymałem odmianę, która została pozbawiona stałego dachu i powiem wam szczerze, że mnie osobiście ta odmiana bardzo ...

miesiąc temu

Gwiazdor "Top Gear" sprzedaje swoje BMW E34 Touring. To prawie M5

... Chris Harris to wielki entuzjasta motoryzacji, dziennikarz i prezenter "Top Gear". Właśnie wystawił na sprzedaż jedno ze swoich aut. To BMW "M5" Touring, które z salonu wyjechało w zupełnie innej wersji, a później zostało zauważalnie wzmocnione. ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie