Pomóż nam tworzyć Autokult! Co chcesz tu zmienić?

BMW Serii 5 E34

Generacja
BMW Serii 5 E34 Zobacz 2 zdjęcia

BMW serii E34 to trzecia generacja modelu 5. W 1987 roku pojazd zastąpił produkowaną do 1988 roku wersję E28, wprowadzając nowy wymiar luksusu o sportowym zacięciu.

Samochód miał tak konserwatywną linię jak poprzednicy, przyłączył się jednak do walki o nowoczesnego wówczas klienta. Charakteryzował się klasycznym designem, dyskretnym i eleganckim. Optyka, ekskluzywność i mechanika stały na zaawansowanym poziomie. Potężne nadwozie, którego wymiary wynosiły 4720 mm długości, 1751 mm szerokości oraz 1412 mm wysokości, pozwoliło wygospodarować ogrom miejsca dla piątki pasażerów. Zarówno sedan, jak i Touring (kombi), wprowadzony do sprzedaży w 1991 roku, miały kufer o pojemności 460 l. W tym drugim nadwoziu istniała możliwość powiększenia przestrzeni bagażowej (poprzez złożenie oparć tylnej kanapy) do zadowalającej wartości 1450 l.

Design deski rozdzielczej przypominał młodszy i mniejszy model serii 3 E36. Zaprojektowana z myślą o prostym użytkowaniu, zawierała najpotrzebniejsze przyrządy, guziki i dźwignie, dzięki czemu ergonomia auta stała na bardzo wysokim poziomie. Do użytych materiałów oraz ich spasowania nie można mieć większych zastrzeżeń, a wiele egzemplarzy służy właścicielom do dziś. Wyposażenie pokładowe BMW serii 5 E34 było bogate jak na przełom lat 80. i 90. Poduszka powietrzna, ABS, elektrycznie sterowane przednie szyby, wspomaganie kierownicy czy centralny zamek nie były rzadkim widokiem. Bogatsze wersje miały również m.in. skórzaną tapicerkę z podgrzewanymi, elektrycznie sterowanymi fotelami, podwójny szyberdach, automatyczną klimatyzację, zmieniarkę płyt CD, komputer pokładowy, tempomat, czujniki parkowania, telefon czy rolety przeciwsłoneczne.

Do napędzania limuzyny ważącej 1565 kg początkowo służyło 5 jednostek. Benzynowe 520i i 525i osiągały 129 i 170 KM, a 530i oraz 535i odpowiednio 197 i 220 KM. Do wyboru był także motor wysokoprężny. Silnik w modelu 524td rozwijał moc 115 KM. Później gamę jednostek wysokoprężnych uzupełniły 525tds (2,5 l i 143 KM) oraz 525td (zwiększona pojemność względem 524td, przy tej samej mocy). Benzynowy silnik 2,5 l mógł być zestawiony z napędem obu osi - wówczas auto przybierało nazwę 525iX.

Do równie ciekawych modeli można zaliczyć odmianę 518g o mocy 105 KM, w której fabrycznie montowano instalację gazową. Rzadkim okazem była wersja 540i, napędzana silnikiem V8 o pojemności 4,0 l (286 KM) i wyposażona w 5-biegową automatyczną lub jeszcze bardziej egzotyczną - 6-biegową manualną skrzynię biegów (w pozostałych wersjach wyłącznie 5-stopniowa), z którą wyprodukowano zaledwie 3203 egzemplarze.

Od początku produkcji w ofercie znajdowała się najbardziej pożądana wersja przygotowana przez M GmbH - BMW M5. Auto napędzane silnikiem o pojemności 3,6 l (później mocniejszym 3,8 l) rozwijało 315 KM (340 KM). Oprócz potężnego silnika, zmodyfikowanego zawieszenia i układu hamulcowego samochód miał sportowe akcenty, takie jak splitter przy zderzaku, inne felgi czy lotka na klapie bagażnika. Takie auto osiągało 100 km/h w 5,6 s oraz mogło rozpędzić się do 250 km/h. Przez 7 lat wyprodukowano 12 254 egzemplarze BMW M5 E34.

W USA od 1995 roku oferowano także odmianę 540i M-sport, która była pakietem uzupełniającym do wersji V8, obejmującym m.in. zmienione zawieszenie oraz sportowe fotele. Kanada miała własny odpowiednik, nazwany M540i, który zawierał więcej części przejętych od "pełnoprawnego" M5 - wydajniejszy układ hamulcowy przedniej osi, 18-calowe aluminiowe felgi oraz sportowe wykończenie. Takich samochodów powstało zaledwie 32 sztuki, wszystkie z 6-biegową manualną skrzynią biegów.

Do 1996 roku z taśmy zjechało 1 333 412 egzemplarzy BMW serii 5 E34. Dzięki takiemu wynikowi model ten należy do grupy najliczniej wyprodukowanych seryjnych aut. E34 zastąpiono dużo nowocześniejszą konstrukcją, fabrycznie oznaczoną kodem E39.

Plusy:
- pojemne wnętrze
- świetna gama jednostek napędowych
Minusy:
- stylistyka często uważana za zbyt konserwatywną
- toporność

4.10
Ocena na postawie 82 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Serii 5
Produkcja od1988
Produkcja do1996

Wybrane wersje BMW Serii 5 E34

Inne generacje BMW Serii 5

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (70)

Przejdź do strony: 1 2 3 4

BMW Serii 5 E34: newsy, testy i recenzje

BMW Serii 3 przeszło udany lifting - jak chcą, to potrafią

... Przyznacie, że ostatnie projekty BMW (z nową Serią 7 na czele) mogły wzbudzić mieszane uczucia nawet u najzagorzalszych fanów marki. Na szczęście producent wciąż ma w ofercie ładne samochody, takie jak odświeżona Seria 3. ... Siódma generacja ...

3 miesiące temu

Reakcja po nagraniu z A1. Policja namierzyła kierowcę z BMW

... Policja w reakcji na nagranie z łódzkiego odcinka autostrady A1, które wywołało burzę w internecie, wzywa kierowcę BMW na komendę. Radzi też jak działać, gdy jesteśmy nękani na drodze ... Gdy napisaliśmy o filmie, na którym kierowca BMW M3 na ...

4 dni temu

Pierwsza jazda: BMW Serii 2 Active Tourer – w środku jak elektryk

... BMW Serii 2 Active Tourer od początku było tym najbardziej "innym" modelem w ofercie niemieckiej marki. Tak też jest z drugą generacją, która zaskakująco wyróżnia się na tle pozostałych modeli BMW, szczególnie po zajęciu miejsca w środku. ... ...

6 miesięcy temu

Test: Mazda MX-5 z systemem KPC na przełęczy Salmopolskiej

... Chyba żadne auta nie zmieniają się w ciągu jednej generacji tak, jak mazdy. Małe, ale liczne poprawki sprawiają, że różnice pomiędzy kolejnymi rocznikami są coraz większe. Teraz MX-5 otrzymała jeden unikatowy system, który wprowadza zauważalną ...

2 tygodnie temu

Używane BMW Serii 5 E34 - typowe awarie i problemy

... Jeszcze kilka lat temu BMW Serii 5 E34 budziło negatywne skojarzenia. Niemiecka limuzyna była postrzegana jako idealne auto dla gangstera i to nie tylko w Polsce. Po kilku latach BMW 5 E34 wróciło jednak do łask prawdziwych pasjonatów aut tej ...

dawno temu

BMW M Festival na torze Silesia Ring – świętowanie 50 lat BMW M

... BMW M GmbH to marka, której korzenie sięgają sportów motorowych. Od 1972 roku oferuje entuzjastom motoryzacji doświadczenia, które przyśpieszają bicie serca i dają czystą radość z jazdy. Samochody ... BMW M to synonim mocy i innowacyjności. Mimo ...

miesiąc temu

Test: Renault 5 po 50 latach - wszystko już było

... 50 lat po premierze kultowego Renault 5 Francuzi zdecydowanie mówią o elektrycznym następcy. Korzystając z okazji przejechałem się jednym z muzealnych egzemplarzy, sprawdzając co sprawiło, że auto okazało się takim sukcesem i czy można używać go ...

miesiąc temu

Test: BMW M4 Competition – relaks za pięć dyszek

... BMW już dawno straciło łatkę dresiarskiej fury. BMW M4 Competition nie jest jednak dla przeciętnego Kowalskiego. To auto kierowane do osób, które na pierwszym miejscu stawiają emocje - i to nie te związane z ustawkami. ... BMW M4 Competition - ...

miesiąc temu

Renault 5 po przeróbce na elektryka. Sprawdziłem, czy ma to sens

... Wyjmują bak i silnik spalinowy, instalują jednostkę elektryczną, a w bagażniku - spore ogniwo. Skrzynia biegów zostaje na miejscu. Przeróbka klasycznego Renault 5 zajmuje tylko trzy dni i jest całkowicie legalna. Ale czy warto się na nią ...

4 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie