BMW Serii 5 E60/E61

Generacja
BMW Serii 5 E60/E61 Zobacz 2 zdjęcia

BMW E60 to piąta generacja jednego z najpopularniejszych modeli w ofercie bawarskiej marki - serii 5. Auto, które zaprezentowano w 2003 roku, zastąpiło dotychczasową wersję modelu - E39. Nowy samochód miał kontrowersyjną stylistykę. Za design BMW 5 E60 odpowiedzialny jest Chris Bangle, który słynie z odważnych i dopracowanych projektów.

W następcy modelu E39 zastosowano wiele zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Do budowy podwozia i zawieszenia użyto wytrzymałych elementów o niskiej masie. Nadwozie E60 mierzyło 4841 mm długości, 1846 mm szerokości oraz 1468 mm wysokości. Wartości te zapowiadały dużo miejsca dla pasażerów wewnątrz kabiny. Zarówno wersja sedan, jak i Touring (kombi oznaczone E61, zaprezentowane rok po premierze nowej generacji) miały bagażnik mierzący odpowiednio 520 oraz 500 l, przy czym tę drugą wartość dało się powiększyć do 1615 l dzięki składanym oparciom tylnej kanapy (mogli na niej wygodnie podróżować nawet rośli pasażerowie). Auto bogate jest w nowoczesne rozwiązania i oferuje wiele systemów uprzyjemniających podróżowanie. Już podstawowe modele serii 5 E60 wyposażane były w automatyczną klimatyzację, elektrykę szyb czy komplet systemów bezpieczeństwa z sześcioma poduszkami powietrza, ABS i kontrolą trakcji na czele. Bogatsze odmiany mogły być doposażone m.in. w poduszki chroniące kolana kierowcy, olbrzymi szklany dach, skórzaną tapicerkę pokrywającą elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, aktywne reflektory ksenonowe, rozbudowany system audio i nawigacji satelitarnej czy monitory w zagłówkach przednich siedzeń. W standardowym wyposażeniu BMW E60 znajdował się system iDrive, służący zarządzaniu m.in. mediami czy parametrami auta. Rozwiązanie to początkowo było krytykowane za nieporęczność oraz zawiłość obsługi, co zostało poprawione dopiero przy nieznacznym liftingu auta w 2007 roku. Zmieniło się niewiele - zmodyfikowano przedni zderzak, światła drogowe (przednie i tylne) oraz przeciwmgłowe. Dokonano także minimalnej korekty wnętrza.

Do napędu BMW serii 5 E60 służyło 9 silników benzynowych oraz 4 diesle. Rozpoczynając od motorów wysokoprężnych, warto zwrócić uwagę na podstawową jednostkę napędzaną olejem napędowym. Model 520d rozwijał przyzwoite 163 KM (później 177 KM), pozwalające spalać niewiele ponad 5 l/100 km. W ofercie były również silniki o oznaczeniu 525d (177 i 197 KM), 530d (od 218 do 235 KM) czy topowe 535d generujące 272 lub 286 KM w zależności od lat produkcji. Silników benzynowych było zdecydowanie więcej. Gamę otwierał 520i o mocy 170 KM. Produkowano także modele 523i (177 i 190 KM), 525i (184 i 218 KM), 528i przeznaczone na rynek amerykański (230 KM), 530i (od 231 do 272 KM) czy 535i (300 KM). Pod maską mogły się znaleźć także jednostki V8: 540i dostarczał 306 KM, 545i - 333 KM, a 550i aż 367 KM.

Część wersji mogła być napędzana na obie osie. Moc przenoszona była na koła za pomocą 6-biegowego automatu lub skrzyni manualnej o takiej samej liczbie przełożeń. Dla naprawdę wymagających powstała odmiana M5, dostarczająca z silnika V10 kolosalne 507 KM. Oprócz sportowego silnika pojazd otrzymał zmodyfikowane zawieszenie, układ hamulcowy i kierowniczy, sportową, 7-biegową przekładnię SMG, szersze błotniki mieszczące 18- lub 19-calowe koła czy zmodyfikowane zderzaki, z których tylny mieścił cztery końcówki układu wydechowego. Jeden z najszybszych sedanów świata rozpędzał się do 100 km/h w 4,7 s i rozwijał maksymalnie 250 km/h (prędkość ograniczona elektronicznie).

Produkcję samochodu dostępnego na 9 rynkach zakończono w 2010 roku. E60 zostało zastąpione nową generacją serii 5, fabrycznie oznaczoną kodem F10.

Plusy:
- nowoczesna wygląd
- bogate wyposażenie
- rewelacyjne prowadzenie
- komfort podróżowania
Minusy:
- kontrowersyjna stylistyka
- auto drogie w zakupie
- paliwożerne jednostki o wyższych mocach

4.55
Ocena na postawie 83 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Serii 5
Produkcja od2003
Produkcja do2007

Wybrane wersje BMW Serii 5 E60/E61

Inne generacje BMW Serii 5

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (44)

Przejdź do strony: 1 2 3

BMW Serii 5 E60/E61: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie