Volkswagen Transporter T1

Generacja
Volkswagen Transporter T1

Volkswagen Transporter T1 produkowany był w latach 1950-1967 w zakładach zlokalizowanych w Wolfsburgu oraz Hanowerze. Auto, które w Polsce otrzymało przydomek "bulik", inspirowane było koncepcyjnym modelem zaprezentowanym w 1948 roku. Transporter był pomysłem holenderskiego przedsiębiorcy Bena Pona, który podczas wizyty w niemieckiej fabryce VW podsunął ówczesnemu dyrektorowi Volkswagena Heinrichowi Nordhoffowi wstępny projekt praktycznego samochodu na kartce z notesu. Do głównych konkurentów Transportera T1 zaliczamy Forda Econoline, Dodge'a A100 i Chevroleta Corvair 95 Corvan.

Mierzący 4405 mm długości, 1717 mm szerokości oraz 2040 mm wysokości Transporter T1 ma silnik umieszczony z tyłu, co pozwoliło na uzyskanie ładowności 750 kg. Auto opiera się na wzmocnionej płycie podłogowej Volkswagen Garbusa. Transporter T1 charakteryzował się niskim jak na tamte czasy współczynnikiem oporu powietrza - Cx 0,44.

Volkswagen Transporter T1 oferowany był w aż jedenastu wersjach nadwozia, w tym jako pojazd dostawczy, specjalny lub 8-osobowy mikrobus. W 1951 roku zbudowano także karetkę pogotowia na bazie Volkswagena Transportera T1, który plasowany jest w segmencie vanów. W tym samym roku zaprezentowano wariant o nazwie Samba, którego cechami charakterystycznymi są dwukolorowe nadwozie, szyberdach, chromowane elementy i 21 okien.

Propozycja podwójnej kabiny pojawiła się w 1958 roku. Niespełna rok później producent zaczął montować zsynchronizowaną skrzynię biegów, która była rewolucją w przemyśle motoryzacyjnym. Od 1960 roku montowano także migające kierunkowskazy, które zastąpiły strzałki sygnalizujące zamiar wykonania skrętu.

Warto dodać, że Transporter T1 przez cały okres produkcji był stale ulepszany. Samochody z 5 ostatnich lat produkcji mogą pochwalić się ładownością wynoszącą około 900 kg, a drzwi skrzydłowe zastąpiono rozsuwanymi.

Volkswagen Transporter T1 oferowany był z pięcioma jednostkami napędowymi. Gamę silników otwiera motor o pojemności 1,1 l i mocy 25 KM, który maksymalnie rozpędzał się do 90 km/h i był dostępny od początku produkcji samochodu. Od 1954 roku w katalogu widniała jednostka o pojemności 1,2 l i mocy 30 KM, która dzięki modyfikacji przeprowadzonej 10 lat później zyskała 4 KM (łącznie było 34 KM). W 1963 roku wprowadzono wariant o pojemności 1,5 l i mocy 42 KM, który osiągał prędkość maksymalną 108 km/h.

Miano najmocniejszej jednostki pod maską Transportera T1 nosi 1,6 l silnik o mocy 47 KM, dostępny od 1967 roku. Napęd we wszystkich wersjach silnikowych przekazywany był wyłącznie za pomocą 4-biegowej manualnej przekładni.

Volkswagen Transporter T1 cieszył się ogromną popularnością na rynku, co skutkowało zwiększeniem zatrudnienia w fabrykach Volkswagena o około 80%. Po czterech latach produkcji auto znalazło 100 000 nabywców, w 1962 roku z taśm montażowych zjechał milionowy egzemplarz, którym była wersja o nazwie Samba. Następcą Volkswagena Typ 2 Transportera T1 jest Volkswagen Typ 2 Transporter T2, który zadebiutował w 1967 roku i produkowany był do 1979 roku. Volkswagen Typ 2 Transporter T2 do dziś wytwarzany jest zakładach zlokalizowanych w São Bernardo do Campo (Brazylia).

Użytkownicy chwalą Transportera T1 za dobrą widoczność, mnogość wersji nadwoziowych, przestronność oraz ładowność. Wielu jednak nie podobają się materiały wykończeniowe, bardzo słabe jednostki napędowe, wyciszenie oraz wysokie spalanie.

4.00
Ocena na postawie 46 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Transporter
Produkcja od1950
Produkcja do1967

Wybrane wersje Volkswagen Transporter T1

Inne generacje Volkswagen Transporter

Inne modele Volkswagen

Volkswagen Transporter T1: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Volkswagen przekazał 30 Transporterów T6 Straży Pożarnej

... Polskie przedstawicielstwo Volkswagena wspomogło 30 oddziałów ochotniczych straży pożarnych. Do jednostek w całej Polsce trafią 6-osobowe modele Transporter, które z pewnością okażą się przydatnym sprzętem w codziennej służbie. ... 30 ...

4 miesiące temu

Volkswagen California 6.1 - konkurent od Forda sporo namieszał

... W Warszawie, w salonie Volkswagena, odebrałem Californię 6.1 w wersji Ocean z wysokoprężnym silnikiem 2.0 BiTDI o mocy 199 KM i pojechałem nad nasze polskie morze. Moim celem była Łeba ... wygodniej spędzić czas na kempingu podczas urlopu. No ...

tydzień temu

Volkswagen ID.4 wyceniony. Polskie ceny elektrycznego crossovera

... Volkswagen kontynuuje elektryczną ekspansję, wprowadzając na polski rynek kolejny model z alternatywnym napędem. Do kompaktowego ID.3 dołącza większy ID.4. Znamy już jego cennik - jak nietrudno się domyślić, nie jest to tanie auto. ... ...

2 tygodnie temu

Samochód z duszą - historia pewnego Transportera T1 [wideo]

... Volkswagen Transporter pierwszej generacji (T1) to pojazd kultowy. Praktycznie każdy egzemplarz ma swoją unikalną historię. Jedną z nich zobaczycie na poniższym, świetnie zrealizowanym materiale wideo z odrestaurowanym Transporterem T1 w roli ...

dawno temu

Volkswagen T6.1 ABT to mikrobus, jakiego potrzebujemy

... Dostawczaki i mikrobusy nieczęsto goszczą w tuningowych warsztatach. Wyjątkiem od tej reguły jest jednak Ford Transit oraz Volkswagen Transporter. Najnowsza odsłona tego drugiego właśnie trafiła ... Topowe odmiany Volkswagena T6.1 wyglądają ...

9 miesięcy temu

Volkswagen oferuje swoje auta w leasingu przez Internet

... Nowo uruchomiony, internetowy sklep Volkswagena daje możliwość nie tylko znalezienia odpowiedniego samochodu, ale również wyboru formy finansowania i określenia wysokości wpłaty wstępnej oraz zakupu ... Klienci internetowego sklepu marki ...

2 tygodnie temu

1700-konny VW Transporter T1 [wideo]

... To, co widzicie na zdjęciu, to piekielna maszyna, która - jak łatwo się domyślić - z VW Transporterem T1 zbyt wiele wspólnego nie ma. Jest to zbudowany na potrzeby profesjonalnych wyścigów ... do stworzenia mocnego dragstera był pojazd pokroju ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie