Volkswagen Transporter T1

Generacja
Volkswagen Transporter T1

Volkswagen Transporter T1 produkowany był w latach 1950-1967 w zakładach zlokalizowanych w Wolfsburgu oraz Hanowerze. Auto, które w Polsce otrzymało przydomek "bulik", inspirowane było koncepcyjnym modelem zaprezentowanym w 1948 roku. Transporter był pomysłem holenderskiego przedsiębiorcy Bena Pona, który podczas wizyty w niemieckiej fabryce VW podsunął ówczesnemu dyrektorowi Volkswagena Heinrichowi Nordhoffowi wstępny projekt praktycznego samochodu na kartce z notesu. Do głównych konkurentów Transportera T1 zaliczamy Forda Econoline, Dodge'a A100 i Chevroleta Corvair 95 Corvan.

Mierzący 4405 mm długości, 1717 mm szerokości oraz 2040 mm wysokości Transporter T1 ma silnik umieszczony z tyłu, co pozwoliło na uzyskanie ładowności 750 kg. Auto opiera się na wzmocnionej płycie podłogowej Volkswagen Garbusa. Transporter T1 charakteryzował się niskim jak na tamte czasy współczynnikiem oporu powietrza - Cx 0,44.

Volkswagen Transporter T1 oferowany był w aż jedenastu wersjach nadwozia, w tym jako pojazd dostawczy, specjalny lub 8-osobowy mikrobus. W 1951 roku zbudowano także karetkę pogotowia na bazie Volkswagena Transportera T1, który plasowany jest w segmencie vanów. W tym samym roku zaprezentowano wariant o nazwie Samba, którego cechami charakterystycznymi są dwukolorowe nadwozie, szyberdach, chromowane elementy i 21 okien.

Propozycja podwójnej kabiny pojawiła się w 1958 roku. Niespełna rok później producent zaczął montować zsynchronizowaną skrzynię biegów, która była rewolucją w przemyśle motoryzacyjnym. Od 1960 roku montowano także migające kierunkowskazy, które zastąpiły strzałki sygnalizujące zamiar wykonania skrętu.

Warto dodać, że Transporter T1 przez cały okres produkcji był stale ulepszany. Samochody z 5 ostatnich lat produkcji mogą pochwalić się ładownością wynoszącą około 900 kg, a drzwi skrzydłowe zastąpiono rozsuwanymi.

Volkswagen Transporter T1 oferowany był z pięcioma jednostkami napędowymi. Gamę silników otwiera motor o pojemności 1,1 l i mocy 25 KM, który maksymalnie rozpędzał się do 90 km/h i był dostępny od początku produkcji samochodu. Od 1954 roku w katalogu widniała jednostka o pojemności 1,2 l i mocy 30 KM, która dzięki modyfikacji przeprowadzonej 10 lat później zyskała 4 KM (łącznie było 34 KM). W 1963 roku wprowadzono wariant o pojemności 1,5 l i mocy 42 KM, który osiągał prędkość maksymalną 108 km/h.

Miano najmocniejszej jednostki pod maską Transportera T1 nosi 1,6 l silnik o mocy 47 KM, dostępny od 1967 roku. Napęd we wszystkich wersjach silnikowych przekazywany był wyłącznie za pomocą 4-biegowej manualnej przekładni.

Volkswagen Transporter T1 cieszył się ogromną popularnością na rynku, co skutkowało zwiększeniem zatrudnienia w fabrykach Volkswagena o około 80%. Po czterech latach produkcji auto znalazło 100 000 nabywców, w 1962 roku z taśm montażowych zjechał milionowy egzemplarz, którym była wersja o nazwie Samba. Następcą Volkswagena Typ 2 Transportera T1 jest Volkswagen Typ 2 Transporter T2, który zadebiutował w 1967 roku i produkowany był do 1979 roku. Volkswagen Typ 2 Transporter T2 do dziś wytwarzany jest zakładach zlokalizowanych w São Bernardo do Campo (Brazylia).

Użytkownicy chwalą Transportera T1 za dobrą widoczność, mnogość wersji nadwoziowych, przestronność oraz ładowność. Wielu jednak nie podobają się materiały wykończeniowe, bardzo słabe jednostki napędowe, wyciszenie oraz wysokie spalanie.

4.00
Ocena na postawie 46 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Transporter
Produkcja od1950
Produkcja do1967

Wybrane wersje Volkswagen Transporter T1

Inne generacje Volkswagen Transporter

Inne modele Volkswagen

Volkswagen Transporter T1: newsy, testy i recenzje

Volkswagen Multivan i Caravelle 6.1: teraz są bardziej cyfrowe

... Dla nieświadomego przechodnia Multivan 6.1 (a wraz z nimi odświeżony Caravelle i Transporter) wygląda jak wersja sprzed liftingu. Faktycznie, zmian na zewnątrz nie ma sporo. Volkswagen postawił na poprawę systemów, dzięki czemu auto wkroczyło w ...

2 miesiące temu

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Volkswagen wstrzymuje decyzję o budowie fabryki w Turcji

... W związku z ofensywą Turcji wobec Kurdów, Volkswagen wstrzymał się z decyzją dotyczącą lokalizacji ich nowej fabryki. Planowano przenieść do niej m.in. produkcję Passata i Skody Superb. ... . Unia Europejska potępiła działanie Turcji, a ...

6 dni temu

Volkswagen e-Beetle to klasyk z nowoczesnym elektrycznym napędem

... Jednym z bardzo ciekawych aut, które Volkswagen stworzył z myślą o tegorocznym salonie we Frankfurcie, jest bez wątpienia klasyczny e-Beetle, który stanowi połączenie kultowego Garbusa z nowoczesnym napędem elektrycznym. Świetny restomod - w ...

miesiąc temu

Volkswagen może przenieść produkcję Passata i Superba do Turcji

... Koncern Volkswagena intensywnie poszukuje nowych lokalizacji dla swoich nowych zakładów. Jeden z nich prawdopodobnie powstanie w Turcji i będzie produkował kolejną generację modeli klasy średniej - VW Passata i Skody Superb. ... Tak przynajmniej ...

3 tygodnie temu

Przyszłość Volkswagena jest elektryczna

... Na trwających targach samochodowych we Frankfurcie niekwestionowanym najważniejszym wydarzeniem jest premiera Volkswagena ID.3. To pierwszy model tej marki powstały od podstaw jako auto elektryczne ... . Stanowi on zapowiedź wielkich zmian w tym ...

miesiąc temu

Samochód z duszą - historia pewnego Transportera T1 [wideo]

... Volkswagen Transporter pierwszej generacji (T1) to pojazd kultowy. Praktycznie każdy egzemplarz ma swoją unikalną historię. Jedną z nich zobaczycie na poniższym, świetnie zrealizowanym materiale wideo z odrestaurowanym Transporterem T1 w roli ...

dawno temu

Dostawczy volkswagen na minuty. Nowa usługa 4Mobility

... W dwóch miastach – Warszawie i Poznaniu - jest dostępnych trzydzieści samochodów dostawczych marki Volkswagen. W każdym do wypożyczenia w ramach car sharingu będzie siedem Caddy, cztery Transportery ... /km Transporter - 60 gr/min + 80 gr/km ...

2 miesiące temu

1700-konny VW Transporter T1 [wideo]

... To, co widzicie na zdjęciu, to piekielna maszyna, która - jak łatwo się domyślić - z VW Transporterem T1 zbyt wiele wspólnego nie ma. Jest to zbudowany na potrzeby profesjonalnych wyścigów ... do stworzenia mocnego dragstera był pojazd pokroju ...

dawno temu

Volkswagen ID.3: pierwszy kontakt z rewolucyjnym „elektrykiem”

... Zaprezentowany na targach samochodowych we Frankfurcie pierwszy Volkswagen powstały od podstaw jako samochód elektryczny jest jedną z najbardziej wyczekiwaną premier ostatnich lat. To samochód ... Volkswagen ID.3 wyjedzie na polskie drogi w ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie