Opel Omega A

Generacja
Opel Omega A Zobacz 2 zdjęcia

Omega to model samochodu klasy wyższej średniej (segment E) produkowanego w latach 1986-2003 przez niemiecką firmę samochodową Adam Opel AG, należącą do amerykańskiego koncernu General Motors. Przez wszystkie lata produkcji Opel zaprezentował dwie generacje Opla Omegi.

Omega A zadebiutowała we wrześniu 1986 roku jako następca modelu Rekord piątej generacji. Samochód produkowany był początkowo tylko w Niemczech, a w późniejszym czasie także w Wielkiej Brytanii i w Brazylii. Oprócz standardowej nazwy auto można było kupić jako Vauxhalla Carltona (w Wielkiej Brytanii), Chevroleta Omegę i Chevroleta Supremę (to kombi sprzedawane w Brazylii).

Auto wyróżniało się bardzo dużymi rozmiarami zewnętrznymi. Miało około 4,7 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,73 m, co przekładało się na dużą przestrzeń we wnętrzu. Nadwozie było proste i eleganckie. Od początku dostępna była wersja sedan i 5-drzwiowe kombi o nazwie Caravan.

Opel włożył wiele wysiłku i pieniędzy (2 mld marek niemieckich) w zaprojektowanie auta. W efekcie udało się na przykład uzyskać niezwykle niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,28 dla sedana i 0,32 dla kombi. W późniejszych latach tylko Calibra odznaczała się lepszym współczynnikiem cd.

Wóz miał wiele nowoczesnych rozwiązań w stosunku do Rekorda, na przykład elektroniczne sterowanie silnikiem, system ABS, komputer pokładowy pokazujący średnią prędkość lub chwilowe zużycie paliwa czy klimatyzowany schowek. Do tego w latach 1987-1991 w wersji CD zamiast klasycznych zegarów auto mogło być wyposażone w ciekłokrystaliczny wyświetlacz.

Samochód ten był też jednym z pierwszych na świecie, które miały system autodiagnozy. Błędy dało się odczytać w stacjach serwisowych wyposażonych w specjalny sprzęt.

Omega miała duże okna, dzięki czemu widoczność ze środka była doskonała, jednak wnętrze dość szybko się nagrzewało, gdy samochód stał w słońcu. Wnętrze Opla było bardzo duże. Zarówno z przodu, jak i z tyłu było mnóstwo miejsca na nogi i nad głowami. Materiały użyte do budowy wnętrza miały dobrą jakość. Pewien problem stanowiło nagrzewanie i wentylowanie kabiny ze względu na jej duże rozmiary.

W 1990 roku auto przeszło niewielki facelifting, w ramach którego wymieniono zderzaki, światła i atrapę chłodnicy.

Samochód wyposażony był w wiele różnych silników wysokoprężnych i benzynowych. Wśród tych pierwszych przez dwa pierwsze lata produkcji znajdował się 2,3-litrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 90 KM lub 100 KM (w zależności od wersji). Przez niemal cały okres produkcji sprzedawany był ten sam motor, ale bez doładowania, więc rozwijał tylko 73 KM mocy.

Paleta silników benzynowych była znacznie szersza. Podstawowy motor w latach 1986-1987 to 1,8-litrowiec o mocy 82 KM (z katalizatorem) lub 90 KM (bez katalizatora). Od 1987 do 1990 roku ten sam silnik oferowany był jako 88-konna jednostka w wersji 1.8S. Wyżej wymienione silniki ZI jako jedyne miały wtrysk paliwa gaźnikowy. W pozostałych za proces wtrysku odpowiadała elektronika.

Wyposażony we wtrysk paliwa L-Jetronic, 1,8-litrowy motor generował moc 115 KM i w tej wersji sprzedawany był do 1992 roku. Kolejny motor to 2-litrowiec dostępny w latach 1986-1993. W zależności od rocznika i wersji miał on moc 99 KM, 100 KM, 115 KM lub 122 KM. Największym spośród silników 4-cylindrowych był 2,4-litrowy rozwijający moc 125 KM. Sprzedawano go od 1988 roku.

Najmniejszy spośród 6-cylindrowców miał objętość skokową 2,6 l i osiągał moc 150 KM. Oferowany był od 1990 roku. O 6 KM więcej rozwijał 3-litrowy motor z wersji 3.0i, wyposażony we wtrysk Motronic. Z układem L-Jetronic osiągał on moc 177 KM. W takiej konfiguracji sprzedawany był do 1990 roku. Była też jego 177-konna (3.0Si) wersja z ulepszonym wtryskiem Motronic, oferowana do 1993 roku.

W 1987 na rynku pojawił się zmodernizowany 3-litrowiec z dwoma wałkami w głowicy i 4 zaworami na cylinder. Miał on moc 204 KM (wersja 3000 24V). Sprzedawano go do 1993 roku. Równolegle z nim dostępny był identyczny motor (od 1990 roku) o mocy zmniejszonej o 4 KM (odmiana 3.0i 24V).
Na przełomie lat 80. i 90. Opel ściśle współpracował z tuningową firmą Irmscher. Przygotowała ona dla niemieckiego producenta trzy silniki. Najsłabszy z nich miał objętość 3,6 l i osiągał moc 197 KM lub 208 KM (zależnie od wersji).

Drugi silnik, o objętości skokowej 3,0 l (6-cylindrowy), rozwijał moc 230 KM i został zamontowany w 464 egzemplarzach specjalnej odmiany Omegi o nazwie Evolution 500, składającej się z 500 sztuk. Dzięki niemu ta duża limuzyna przyspieszała od 0 do 100 km/h w 7,5 s i osiągała prędkość 249 km/h.
W 36 sztukach Evo 500 Irmscher wstawił 4-litrowy motor znany z Senatora Irmscher o mocy 272 KM. Osiągi tego pojazdu są nieznane.

Wszystkie wersji Opla Omegi przyćmiła odmiana zaprojektowana wspólnie z firmą Lotus. Brytyjski producent sportowych wozów opracował specjalny silnik do Opla oraz dostarczył układ napędowy i zawieszenie. Za źródło napędu posłużył 3,6-litrowy motor z dwiema turbosprężarkami, z którego Lotus wycisnął 377 KM mocy maksymalnej i 568 Nm momentu obrotowego. Dzięki takim parametrom jednostki napędowej auto osiągało niesamowitą prędkość 282 km/h, a do 100 km/h przyspieszało w 5,4 s. W swoim czasie był to najszybszy sedan świata.

Na kontynencie europejskim wóz sprzedawany był jako Opel Lotus Omega, a w Wielkiej Brytanii jako Lotus Carlton oraz Vauxhall Lotus Omega. Z pierwotnych 1100 sztuk powstało 950, z czego większość z kierownicą po lewej stronie.

Produkcja Opla Omegi A zakończyła się w 1993 roku. Wkrótce samochód został zastąpiony nowym wozem.

3.50
Ocena na postawie 68 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaOpel
ModelOpel Omega
Produkcja od1986
Produkcja do1990

Wybrane wersje Opel Omega A

Inne generacje Opel Omega

Inne modele Opel

Oceny użytkowników (55)

Przejdź do strony: 1 2 3

Opel Omega A: newsy, testy i recenzje

Test Opla Movano po liftingu: nowe wnętrze oraz imponujący silnik

... Facelifting Renaulta Mastera był dość znaczącym wydarzeniem w branży transportowej, ale odświeżenie Opla Movano przeszło bez echa. Tymczasem zmiany wprowadzone w tym modelu są dokładnie takie same jak w aucie Renault, tylko trudniej je zauważyć ...

2 dni temu

Opel szykuje rajdową Corsę. Tak, będzie elektryczna

... Opel dołącza do grona producentów, którzy rezygnują ze spalinowych wersji aut przygotowanych do motorsportu. Niemiecki producent przewidział specjalną serię ADAC Opel e Rally Cup, która ma wystartować w sezonie 2020/21. Zamówienia na ...

miesiąc temu

Opel Insignia po faceliftingu. Co się zmieniło?

... Po nieco ponad dwóch latach od rozpoczęcia produkcji druga generacja Insignii doczekała się odświeżonego wydania. Zmiany nie są spektakularne. Ograniczono się głównie do detali, dzięki którym duży Opel upodobnił się do pozostałych modeli marki. ...

2 miesiące temu

Frankfurt 2019: co zaprezentuje Opel?

... Tegoroczny salon samochodowy we Frankfurcie wystartuje już 10 września. Opel jest jedną z marek, które przybędą na to wydarzenie z liczną reprezentacją, pokazującą w jakim kierunku zmierza firma. Nie zabraknie przede wszystkim hybrydowych i ...

5 miesięcy temu

Nowy Opel Corsa. Niemiecko-francuski mariaż w najmniejszym wydaniu

... Odkąd Opel AG został wchłonięty przez koncern PSA, a przy okazji z oferty wycofano Adama i Karla, Corsa znów stała się najmniejszym modelem niemieckiej marki. Teraz zadebiutowała jej 6. generacja ... Słowem wstępu, Corsa jest najlepiej ...

2 miesiące temu

Nowości Opla na salonie samochodowym we Frankfurcie

... Targi motoryzacyjne we Frankfurcie jasno wskazują, że przyszłość należy do samochodów elektrycznych. Opel jest na nią doskonale przygotowany – widać to nie tylko na przykładzie nowej, elektrycznej Corsy-e, ale i hybrydowego SUV-a Grandland X ...

4 miesiące temu

Oszczędny, szybki, praktyczny. Opel zaprezentował flagowego SUV-a

... Opel wybiega w przyszłość dzięki elektryfikacji kolejnych modeli. Najlepszym tego przykładem jest topowy, hybrydowy SUV Grandland X Hybrid4. Co ciekawe, choć ma pod maską wydajny silnik benzynowy, wizyty na stacjach benzynowych będą należeć do ...

3 miesiące temu

Opel może mieć kłopoty. Prognozy kolejnych zwolnień w przyszłości

... Opel od kilku lat przechodzi głęboką restrukturyzację, która zdecydowanie przybrała na sile po przejęciu marki przez francuski koncern PSA. Cięcie kosztów wiąże się z ograniczaniem liczby pracowników. Jak się okazuje, zwolnionych może być więcej ...

5 miesięcy temu

Grandland X - serwujemy SUV-owi Opla próby w wersji "grand"

... By zaprezentować pełen wachlarz cech najnowszego Opla Grandland X, Mateusz Żuchowski zabiera go na serię testów. Prób przeprowadzonych w wersji "XXL", czy też "Grand". Wszystko po to, by sprawdzić do czego naprawdę zdolny jest ten samochód. ... ...

6 miesięcy temu

Opel Astra po liftingu: zmiany nie dla Ciebie, tylko dla przepisów

... Unia Europejska wprowadza coraz ostrzejsze normy emisji spalin. W obliczu takich wyzwań producenci aut muszą sięgać po coraz bardziej radykalne rozwiązania. Nowy Opel Astra, choć praktycznie niezmieniony z wyglądu, jest tego przykładem. ... Opel ...

5 miesięcy temu

Nowy Opel Corsa z wzorową aerodynamiką - najlepszy wynik w klasie

... Opel Corsa szóstej generacji jest technicznym bliźniakiem Peugeota 208. Różni się jednak od niego znacząco w kwestii stylistyki - a co za tym idzie - także aerodynamiki. Inżynierom z Russelsheim udało się stworzyć bardzo opływowe auto. ... Nowa ...

6 miesięcy temu

Opel pracuje nad nową Omegą

... W obecnych ofertach poszczególnych producentów brakuje kilku modeli. W Oplu jest to Omega, która zniknęła z rynku w 2003 roku. Podobno europejski oddział koncernu GM pracuje nad nową wersją tego auta, która miałaby bazować na Cadillacu XTS. ... ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie