Opel Omega A

Generacja
Opel Omega A Zobacz 2 zdjęcia

Omega to model samochodu klasy wyższej średniej (segment E) produkowanego w latach 1986-2003 przez niemiecką firmę samochodową Adam Opel AG, należącą do amerykańskiego koncernu General Motors. Przez wszystkie lata produkcji Opel zaprezentował dwie generacje Opla Omegi.

Omega A zadebiutowała we wrześniu 1986 roku jako następca modelu Rekord piątej generacji. Samochód produkowany był początkowo tylko w Niemczech, a w późniejszym czasie także w Wielkiej Brytanii i w Brazylii. Oprócz standardowej nazwy auto można było kupić jako Vauxhalla Carltona (w Wielkiej Brytanii), Chevroleta Omegę i Chevroleta Supremę (to kombi sprzedawane w Brazylii).

Auto wyróżniało się bardzo dużymi rozmiarami zewnętrznymi. Miało około 4,7 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,73 m, co przekładało się na dużą przestrzeń we wnętrzu. Nadwozie było proste i eleganckie. Od początku dostępna była wersja sedan i 5-drzwiowe kombi o nazwie Caravan.

Opel włożył wiele wysiłku i pieniędzy (2 mld marek niemieckich) w zaprojektowanie auta. W efekcie udało się na przykład uzyskać niezwykle niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,28 dla sedana i 0,32 dla kombi. W późniejszych latach tylko Calibra odznaczała się lepszym współczynnikiem cd.

Wóz miał wiele nowoczesnych rozwiązań w stosunku do Rekorda, na przykład elektroniczne sterowanie silnikiem, system ABS, komputer pokładowy pokazujący średnią prędkość lub chwilowe zużycie paliwa czy klimatyzowany schowek. Do tego w latach 1987-1991 w wersji CD zamiast klasycznych zegarów auto mogło być wyposażone w ciekłokrystaliczny wyświetlacz.

Samochód ten był też jednym z pierwszych na świecie, które miały system autodiagnozy. Błędy dało się odczytać w stacjach serwisowych wyposażonych w specjalny sprzęt.

Omega miała duże okna, dzięki czemu widoczność ze środka była doskonała, jednak wnętrze dość szybko się nagrzewało, gdy samochód stał w słońcu. Wnętrze Opla było bardzo duże. Zarówno z przodu, jak i z tyłu było mnóstwo miejsca na nogi i nad głowami. Materiały użyte do budowy wnętrza miały dobrą jakość. Pewien problem stanowiło nagrzewanie i wentylowanie kabiny ze względu na jej duże rozmiary.

W 1990 roku auto przeszło niewielki facelifting, w ramach którego wymieniono zderzaki, światła i atrapę chłodnicy.

Samochód wyposażony był w wiele różnych silników wysokoprężnych i benzynowych. Wśród tych pierwszych przez dwa pierwsze lata produkcji znajdował się 2,3-litrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 90 KM lub 100 KM (w zależności od wersji). Przez niemal cały okres produkcji sprzedawany był ten sam motor, ale bez doładowania, więc rozwijał tylko 73 KM mocy.

Paleta silników benzynowych była znacznie szersza. Podstawowy motor w latach 1986-1987 to 1,8-litrowiec o mocy 82 KM (z katalizatorem) lub 90 KM (bez katalizatora). Od 1987 do 1990 roku ten sam silnik oferowany był jako 88-konna jednostka w wersji 1.8S. Wyżej wymienione silniki ZI jako jedyne miały wtrysk paliwa gaźnikowy. W pozostałych za proces wtrysku odpowiadała elektronika.

Wyposażony we wtrysk paliwa L-Jetronic, 1,8-litrowy motor generował moc 115 KM i w tej wersji sprzedawany był do 1992 roku. Kolejny motor to 2-litrowiec dostępny w latach 1986-1993. W zależności od rocznika i wersji miał on moc 99 KM, 100 KM, 115 KM lub 122 KM. Największym spośród silników 4-cylindrowych był 2,4-litrowy rozwijający moc 125 KM. Sprzedawano go od 1988 roku.

Najmniejszy spośród 6-cylindrowców miał objętość skokową 2,6 l i osiągał moc 150 KM. Oferowany był od 1990 roku. O 6 KM więcej rozwijał 3-litrowy motor z wersji 3.0i, wyposażony we wtrysk Motronic. Z układem L-Jetronic osiągał on moc 177 KM. W takiej konfiguracji sprzedawany był do 1990 roku. Była też jego 177-konna (3.0Si) wersja z ulepszonym wtryskiem Motronic, oferowana do 1993 roku.

W 1987 na rynku pojawił się zmodernizowany 3-litrowiec z dwoma wałkami w głowicy i 4 zaworami na cylinder. Miał on moc 204 KM (wersja 3000 24V). Sprzedawano go do 1993 roku. Równolegle z nim dostępny był identyczny motor (od 1990 roku) o mocy zmniejszonej o 4 KM (odmiana 3.0i 24V).
Na przełomie lat 80. i 90. Opel ściśle współpracował z tuningową firmą Irmscher. Przygotowała ona dla niemieckiego producenta trzy silniki. Najsłabszy z nich miał objętość 3,6 l i osiągał moc 197 KM lub 208 KM (zależnie od wersji).

Drugi silnik, o objętości skokowej 3,0 l (6-cylindrowy), rozwijał moc 230 KM i został zamontowany w 464 egzemplarzach specjalnej odmiany Omegi o nazwie Evolution 500, składającej się z 500 sztuk. Dzięki niemu ta duża limuzyna przyspieszała od 0 do 100 km/h w 7,5 s i osiągała prędkość 249 km/h.
W 36 sztukach Evo 500 Irmscher wstawił 4-litrowy motor znany z Senatora Irmscher o mocy 272 KM. Osiągi tego pojazdu są nieznane.

Wszystkie wersji Opla Omegi przyćmiła odmiana zaprojektowana wspólnie z firmą Lotus. Brytyjski producent sportowych wozów opracował specjalny silnik do Opla oraz dostarczył układ napędowy i zawieszenie. Za źródło napędu posłużył 3,6-litrowy motor z dwiema turbosprężarkami, z którego Lotus wycisnął 377 KM mocy maksymalnej i 568 Nm momentu obrotowego. Dzięki takim parametrom jednostki napędowej auto osiągało niesamowitą prędkość 282 km/h, a do 100 km/h przyspieszało w 5,4 s. W swoim czasie był to najszybszy sedan świata.

Na kontynencie europejskim wóz sprzedawany był jako Opel Lotus Omega, a w Wielkiej Brytanii jako Lotus Carlton oraz Vauxhall Lotus Omega. Z pierwotnych 1100 sztuk powstało 950, z czego większość z kierownicą po lewej stronie.

Produkcja Opla Omegi A zakończyła się w 1993 roku. Wkrótce samochód został zastąpiony nowym wozem.

3.50
Ocena na postawie 68 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaOpel
ModelOpel Omega
Produkcja od1986
Produkcja do1990

Wybrane wersje Opel Omega A

Inne generacje Opel Omega

Inne modele Opel

Oceny użytkowników (55)

Przejdź do strony: 1 2 3

Opel Omega A: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Nowy Opel Mokka już w salonach. Polskie ceny crossovera

... Odważnie wystylizowany, nowoczesny i już bez "X" w nazwie. Zupełnie nowy Opel Mokka oficjalnie zawitał w polskich salonach. Pod względem technicznym auto nie ma nic wspólnego z poprzednikiem. To samo można powiedzieć o gamie silników i cenach, ...

tydzień temu

Opel pokazał spalinową Mokkę. Najmocniejszy silnik ma 130 KM

... Jeszcze niedawno mieliśmy okazję przyglądać się elektrycznej wersji Opla Mokka, teraz Niemcy zaprezentowali odmianę napędzaną silnikami spalinowymi. Zmiany od zewnątrz są kosmetyczne, pojawiła się też wersja GS Line. ... Trudno jest rozróżnić ...

4 tygodnie temu

Nowy Opel Mokka bez tajemnic. Do wyboru napęd elektryczny i spalinowy

... Opel zaprezentował zupełnie nową odsłoną modelu Mokka. Auto zyskało znacznie nowocześniejszy wygląd i elektryczny napęd, który dotychczas nie był dostępny w ofercie. Fani klasyki nie mają jednak powodów do obaw - "spalinówki" także zagoszczą w ...

3 miesiące temu

Opel pracuje nad nową Omegą

... W obecnych ofertach poszczególnych producentów brakuje kilku modeli. W Oplu jest to Omega, która zniknęła z rynku w 2003 roku. Podobno europejski oddział koncernu GM pracuje nad nową wersją tego auta, która miałaby bazować na Cadillacu XTS. ... ...

dawno temu

Używany Opel Astra K w pigułce: ostatni kompaktowy nie francuz

... Opel Astra piątej generacji jest ostatnim kompaktowym modelem niemającym nic wspólnego z koncernem PSA. Jest też trwałą, dopracowaną konstrukcją, a czy będzie ostatnią dobrą, to się jeszcze okaże. Teraz przyjrzyjmy się tej, którą można jeszcze ...

2 miesiące temu

Opel Vivaro Kombi już w salonach. Znamy ceny modelu w Polsce

... Do wersji Furgon dołącza osobowe kombi, które w razie potrzeby może stać się praktycznym transporterem. Nowy Opel Vivaro Kombi wjeżdża do polskich salonów z ceną 121 400 zł za podstawowy wariant Compact. ... Poszukujący prostego pojazdu do ...

4 miesiące temu

Opel szykuje rajdową Corsę. Tak, będzie elektryczna

... Opel dołącza do grona producentów, którzy rezygnują ze spalinowych wersji aut przygotowanych do motorsportu. Niemiecki producent przewidział specjalną serię ADAC Opel e Rally Cup, która ma wystartować w sezonie 2020/21. Zamówienia na ...

10 miesięcy temu

Opel Omega B [awarie i problemy]

... W latach 90. Opel Omega B był marzeniem niejednego Polaka. Konstrukcja GM wydawała się być najbardziej  rozsądną propozycją dla osób szukających luksusowej limuzyny albo ogromnego kombi klasy ... średniej wyższej, które wolały bogato ...

dawno temu

Używany Opel Omega A [awarie i problemy]

... Opel Omega A najlepsze lata ma już za sobą, podobnie jak jego mniejsza siostra Vectra A. Pomimo to na rynku nadal trafiają się zadbane sztuki, jest ich jednak garstka. Na szczególną uwagę zasługują topowe wersje sportowe, ale chętni na ich zakup ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie