Renault 25

Model
Renault 25 Zobacz 4 zdjęcia

Renault 25

Opracowanie i wprowadzenie do produkcji modelu Renault 25 było dla marki prawdziwym przełomem technologicznym. 25 to flagowy model Renault, produkowany w latach 1984-1992. Samochód był następcą Renault 30 i stanowił kamień milowy w historii tej francuskiej marki. W 1992 r. zastąpił go model Safrane. Przez 8 lat produkcji powstało 779 687 egemplarzy modelu 25.

R25, dostępny tylko jako pięciodrzwiowy liftback, chwalony był za komfort i precyzję prowadzenia, przestronne i jasne wnętrze, a także za poziom wyposażenia (szczególnie w topowej wersji – Baccara). W podstawowej wersji samochód miał wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby i lusterka oraz centralny zamek z pilotem. Opcjonalnie można było zamówić system audio Philips ze sterowaniem w kierownicy, system ABS, skórzaną tapicerkę czy wstawki z prawdziwego drewna. Ciekawostką technologiczną był komputer pokładowy z syntezatorem mowy informujący o usterkach. W zakresie stylistyki auto było klasyczne, ale tył się wyróżniał. Tam bowiem znajdowała się wygięta szyba, która nadawała mu lekkość i oryginalność.

Niedługo po premierze wersji standardowej R25 stworzono odmianę Limousine z przedłużonym o 230 mm rozstawem osi. Dłuższy R25 występował w dwóch wariantach. Standardowy oferował więcej miejsca z tyłu, jednak znajdowała się tam po prostu kanapa z krótszej wersji. Natomiast limuzyna w wersji Executive miała z tyłu dwa oddzielne fotele z elektryczną regulacją ich ustawienia. Jednym z pierwszych klientów, którzy stanęli w kolejce po Renault 25 Limousine, był prezydent Francji - François Mitterand. Jak można się domyślić, obsłużono go poza kolejką.

Biorąc pod uwagę wszystkie rynki i lata produkcji, w palecie jednostek napędowych tego auta znajdowały się takie silniki jak 2-litrowy motor benzynowy o mocach 103-136 KM. Kolejna była jednostka 2,2 l (110-123 KM). Najmocniejszy w ofercie silnik 2,7 V6, opracowany wspólnie z Peugeot i Volvo, osiągał moc 144 KM. W późniejszym okresie dostepny był jeszcze 182-konny 2,5 V6 Turbo i 2,85 V6 o mocy 160 KM. W R25 występowały także jednostki wysokoprężne. Jednostka o pojemności 2,1 l rozwijała skromną moc 65 KM. Dostępna była również jego wersja z turbosprężarką, osiągająca o 23 KM więcej. Napęd przenoszony był na przednie koła przez 5-biegową, manualną lub automatyczną skrzynią biegów.

W roku 1988 r. pojazd poddano faceliftingowi. Wprowadzono kilka zmian stylistycznych, widocznych zarówno w nadwoziu (przednie lampy, zderzaki), jak i we wnętrzu, a na liście opcji pojawiło się więcej pozycji. Zmiany objęły także silniki. Moc wolnossącego diesla wzrosła do 70 KM, a topową jednostką napędową stało się 205-konne 2,5 V6 Turbo. Wszystkie jednostki otrzymały katalizator. Poza silnikami dopracowano także zawieszenie i układ kierowniczy.

Renault 25 było bazą sprzedawanego na rynku amerykańskim Renault Premiere, który później oferowany był pod nazwą Eagle Premiere, a także Dodge Monaco. Premiere korzystał z podwozia modelu R25, a jego karoserię zaprojektował Giorgetto Giugiaro.

Oprócz typowych dla starszych aut problemów dotyczących korozji i kłopotów czysto mechanicznych w Renault 25 często występują awarie instalacji elektrycznej. Ponieważ w czasach gdy było produkowane, było to auto niezwykle zaawansowane technologicznie, należy zwrócić na to szczególną uwagę. Trzeba też zainteresować się kondycją automatycznych skrzyń biegów, ponieważ często szwankuje chłodnica oleju przekładniowego, a po jego wycieku uszkodzeniu ulega sam mechanizm zmiany biegów.

Szybkie fakty
MarkaRenault
TypSamochód osobowy

Generacje Renault 25

Inne modele Renault

Renault 25: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie