Opel Astra G miała swój debiut w 1998 i jest to druga z kolei generacja tego modelu (warto pamiętać, że pierwszą generację pod nazwą Astra Classic wytwarzano do roku 2002). Inżynierowie z niemieckiego koncernu samochodowego chcieli powtórzyć sukces pierwszej generacji Astry i wróżyli Astrze świetlaną przyszłość i bogatą ścieżkę rozwoju. Nadwozie w Astrze G wyróżniało się innowacyjnością, a kształty karoserii są bardziej ostre – cechy te ostatecznie decydują o atrakcyjnym wyglądzie auta.
Opel Astra G – dostępne nadwozia
W przeciwieństwie do popularnego Golfa, Astra G zapewnia więcej przestrzeni z tyłu, większy kufer oraz więcej wersji nadwozia. Bazowym oraz najchętniej wybieranym wariantem nadwozia Astry G jest pięciodrzwiowy hatchback (podobny nieco do liftbacka), posiadający oryginalnie zakończony tył (całkowicie różniący się od karoserii swojego największego rywala – Volkswagena Golfa ). Nie wszystkim jednak charakterystyczny tył Astry G hatchback przypadł do gustu, ale za to auto posiadało bardzo pojemny bagażnik o objętości 370 litrów.
Najchętniej wybieranym, spośród wszystkich wariantów nadwozi oferowanych przez Opla, było kombi (caravan). Astra G kombi nęciła głównie przestronnym środkiem i duży bagażnikiem o pojemności 480 litrów. Kolejną, bardzo popularną, wersją nadwozia jest sedan z czterema drzwiami i bagażnikiem o pojemności 460 litrów (gdy złożymy tylne siedzenia, uzyskamy przestrzeń bagażową mieszczącą 1230 litrów). Astra G sedan wyróżniał się najbardziej dystyngowanym wyglądem spośród innych wersji.
Do znanych rodzajów nadwozi Astry G dołączyło dodatkowo dwu drzwiowe coupe, opracowane przez legendarne studio projektowe Bertone (projektowali auta dla np.: Alfa Romeo, Lanci, Volvo, Lamborghini, Ferrari). Poprzez zwiększenie rozstawu osi o dziewięć centymetrów, w Astrze G przybyło dużo wolnej przestrzeni. Postarano się również o dużą pojemność bagażnika przy każdej wersji nadwozia (coupe miało niespotykanie duży bagażnik o pojemności 460 litrów!).
Opel Astra G – jednostki napędowe
Astra drugiej generacji nie zadziwia nas specjalistycznymi rozwiązaniami technicznymi, chociaż technologia Astry G posiada swoje ciekawostki. Benzynową jednostkę 2.2 16V wyekwipowano w łańcuchowy napęd rozrządu oraz wałki wyrównoważające (zaś głowica i kadłub silnika zrobiony jest ze stopów aluminium). Co więcej, motor 2.0 Z20LET uzbrojono w turbinę i intercooler, które znacznie podwyższają osiągi Astry G. Niemal każda jednostka diesla (oprócz 1.7 TD) posiadają głowicę z szesnastoma zaworami, a także bezpośredni wtrysk paliwa. Silniki 2.0 DI/DTI zyskały skomplikowaną i rzadko występującą głowicę, której zawory ustawione są prostopadle do osi silnika, a napędzane są za pomocą jednego wałka.
Silniki benzynowe Opla Astry G
Po liftingu w 2002 roku, Astra G dysponowała całą gammą jednostek napędowych. Najsłabszym motorem benzynowym była jednostka 1.2 o mocy 65 KM (w 2000 roku podrasowana do 75 KM). W ofercie znalazły się również motory z pojemnością 1.4, 1.6, 1.8, 2.0 i 2.2 litra, o mocy w przedziale 90 – 147 KM. Bazową odmianą stał się wariant OPC (Opel Performance Center, nazwa ta pojawia się wówczas pierwszy raz). W początkowej wersji Astra G OPC posiadała jednostkę 2.0 o mocy 160 KM, ale w 2001 roku zainstalowano w niej turbosprężarkę, która podniosła moc silnika do 200 KM.
Siniki diesla Opla Astry G
Najsłabszy diesel w Astrze G to silnik 1.7 TD o mocy 68 KM (w roku 2000 zastąpiono go silnikiem DTI o mocy 75 KM). Najmocniejszym zaś silnikiem wysokoprężnym jest jednostka 2.2 DTI o mocy 125 KM. Moc z silnika przekazywana była na przednią oś, a przekładnie, które współpracowały z silnikami Astry G, mogły być pięciobiegowe manualne albo czterobiegowe automatyczne.
Opel Astra G – podsumowanie
Opel Astra G posiada różnorodny wybór wersji nadwoziowych (estetom spodobają się wersje coupe i kabriolet, zaprojektowane przez słynną firmę Bertone). Astra G kombi jest idealnym samochodem do dalekich podróży rodzinnych (jego bagażnik ma pojemność rzędu 480-1500 litrów, co jest idealnym wynikiem jeśli chodzi o auta kompaktowe). Spośród jednostek napędowych, najrozsądniej będzie zaopatrzyć się w wersje z silnikiem 1.6 16V lub 1.7 DTI.
Marka | Opel |
---|---|
Model | Opel Astra |
Produkcja od | 1998 |
Produkcja do | 2009 |