Toyota Corolla E80

Generacja
Toyota Corolla E80 Zobacz 7 zdjęć

Toyota Corolla V to model kompaktowego samochodu (segment C) produkowanego przez japoński koncern samochodowy Toyota Motor Corporation od 1966 roku. Od rozpoczęcia produkcji Toyota zaprezentowała już 10 odsłon Corolli. Corolla jest jednym z najpopularniejszych samochodów na całym świecie. Pod względem sprzedaży ustępuje tylko Volkswagenowi Garbusowi.

W 1983 roku Toyota pokazała piątą generację modelu Corolla. Auto było wytwarzane nie tylko w Japonii, ale także na Filipinach, w Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Australii i w RPA. Poza dobrze znaną nazwą Corolla sprzedawana była też jako AE85, AE86 Corolla Levin, AE86 Sprinter Trueno i Corolla Sprinter.

Niezwykła popularność poprzedniej wersji sprawiła, że Japończycy zdecydowali się na produkcję Corolli z kilkoma różnymi nadwoziami. Były nimi: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback, 3-drzwiowy hatchback i 2-drzwiowe coupé. W zależności od wersji nadwoziowej auto miało od 4065 do 4255 mm długości, 1,655 m szerokości i nieco ponad 1,3 m wysokości. Rozstaw osi wynosił od 2,428 do 2 431 m długości.

Corolla piątej generacji charakteryzowała się kanciastym, nowocześnie wyglądającym jak na tamte czasy nadwoziem. Sedan i liftback miały takie same przednie światła, jednak już odmiana hatchback i coupé dysponowały innymi.

Wnętrze samochodu było wręcz do bólu proste, ale stylistycznie doskonale pasowało do reszty pojazdu. Deskę rozdzielczą i boczki drzwi pokryto całkiem niezłej jakości, ale bardzo twardymi plastikami. Były one niezwykle odporne na zniszczenie. Niezbyt duże fotele nie zapewniały należytej wygody i brakowało im podparcia bocznego.

Miejsca w środku sedana i liftbacka było co najwyżej dla czterech osób średniego wzrostu. Zajęcie miejsca za kierownicą przez kogoś wysokiego sprawiało, że trzeba było odsunąć przedni fotel maksymalnie do tyłu, co odbijało się na ilości przestrzeni na nogi dla pasażera tylnej kanapy. Za to widoczność z kabiny na zewnątrz była doskonała.

Wersje sedan i liftback miały całkiem pojemne bagażniki. Gorzej pod tym względem wypadał hatchback. Na tylną kanapę 3-drzwiowego niełatwo się było dostać.

Gama silników obejmowała kilka jednostek napędowych (w tym jednego diesla), ale na większości rynków, na których sprzedawano Corollę, nie były one dostępne wszystkie naraz. Najmniejszy motor miał 1,3 l objętości i wyposażono go w gaźnik i 8-zaworowy rozrząd. Rozwijał moc 69 KM, co dawało możliwość spokojnego podróżowania. Jednostkę tę oferowano w Europie i Australii. Była też wersja 12-zaworowa (tylko Europa) o mocy 75 KM.

Drugi motor to 1,5-litrowiec z gaźnikiem i 8-zaworowym rozrządem. Rozwijał on moc 83 KM i oferowany był wyłącznie w Japonii.

Kolejny silnik miał 1,6 l objętości skokowej. W odmianie z dwoma zaworami na cylinder mógł generować moc 90 KM (Ameryka Północna), 84 KM (Europa) lub 78 KM (Australia). Znacznie większą mocą dysponował w wersji z 16-zaoworowym rozrządem: 112 KM (Ameryka Północna), 115 KM (Australia), 121 KM (Europa) i aż 130 KM (Japonia). Jednostkę z 4 zaworami na cylinder Toyota wykorzystywała też w małej sportowej MR2.

W Europie i Stanach Zjednoczonych sprzedawany był też 1,8-litrowy diesel z mechanicznym wtryskiem paliwa, który rozwijał 58 KM.

W zależności od rynku i nadwozia Corolla mogła mieć napęd na przód lub na tył, a nawet na wszystkie koła (jedna odmiana przygotowana na rynek amerykański). Z silnikami łączono 3-biegowe lub 4-biegowe skrzynie automatyczne i (najczęściej) 5-biegową skrzynię manualną.
Produkcję Toyoty Corolli serii E80 zakończono zaledwie po 4 latach w 1987 roku. Zastąpiono ją nowszym modelem o kodzie wewnętrznym E90.

3.89
Ocena na postawie 19 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Corolla
Produkcja od1983
Produkcja do1987

Wybrane wersje Toyota Corolla E80

Inne generacje Toyota Corolla

Inne modele Toyota

Oceny użytkowników (3)

Toyota Corolla E80: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie