Toyota Auris

Model
Toyota Auris Zobacz 11 zdjęć

Toyota Auris

Auris to model kompaktowego samochodu (segment C) produkowanego przez japoński koncern samochodowy Toyota Motor Corporation od 2007 roku. Prezentacja pojazdu nastąpiła na paryskim salonie samochodowym w 2006 roku.

Na większości rynków Auris zastąpił model Corolla z nadwoziem hatchback. Zmieniając nazwę, producent liczył na zwiększenie zainteresowania ze strony młodszej klienteli. Nazwę Corolla pozostawiono jednak na przykład w Australii. W Europie Corollą oznaczane jest auto z nadwoziem sedan, które kierowane jest przede wszystkim do osób starszych.

Auris jest oferowany wyłącznie z nadwoziem hatchback, wyposażony w troje lub pięcioro drzwi. Karoseria wygląda nowocześnie, ale nie można powiedzieć o niej, żeby była szczególnie atrakcyjna. Z przodu i z tyłu znajdują się duże światła.

Wnętrze Toyoty jest bardzo obszerne, co podkreślają często nabywcy tego wozu. Zarówno z przodu, jak i z tyłu pasażerowie nie mogą narzekać na brak przestrzeni nad głowami i na nogi. Siedzenia są duże i twarde, dzięki czemu nawet dłuższa podróż nie jest męcząca. Przednim fotelom brakuje jednak trzymania bocznego.

Deska rozdzielcza jest prosta w swoim wyglądzie i bardzo funkcjonalna. Pokryto ją materiałami bardzo dobrej jakości, jednak większość z nich jest w ciemnych barwach. Jakości montażu niemożna nic zarzucić. Bagażnik Toyoty Auris należy do przeciętnych w swojej klasie.

W zależności od rynku Auris jest oferowany z różnymi poziomami wyposażenia wnętrza. Na większości podstawowymi są: dwie przednie i dwie boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera (w optymalnej wersji poduszek jest aż 9, w tym kolanowe), ABS z EBD, ESP, a także klimatyzacja manualna i radioodtwarzacz.

Nowoczesna konstrukcja i bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa zagwarantowały Aurisowi maksymalną liczbę pięciu gwiazdek w czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez EuroNCAP.

Równie bogata jak wyposażenie jest paleta silników. Od 2007 do 2008 roku dostępny był 1,4-litrowy motor o mocy 97 KM (130 Nm). W 2008 roku zastąpiła go mniejsza, znana m.in. z Yarisa, jednostka o objętości 1,3 l. Ma ona moc 101 KM i moment obrotowy 132 Nm.

Przez pierwsze trzy lata produkcji (do 2009) dostępne były też dwa silniki VVTi o objętości skokowej 1,6 l i 1,8 l. Mniejszy z motorów charakteryzował się mocą 124 KM, a większy 136 KM. Oba zastąpiono nowszymi, również 1,6- i 1,8-litrowymi jednostkami Valvematic. Słabsza charakteryzuje się mocą 132 KM, a mocniejsza 147 KM.

Oprócz nich oferowane są diesle. Przez pierwsze trzy lata wytwarzania Aurisa dostępne były: 1,4-litrowy, 2-litrowy i 2,2-litrowy. Dwa pierwsze to motory D-4D, a ostatni D-CAT. Miały one moc, odpowiednio, 90 KM, 122 KM i 177 KM. Wymieniono je na bardzo podobne wersje o tych samych objętościach i mocach, ale większych momentach obrotowych.

Niezależnie od wybranego źródła napędu napęd zawsze przekazywany jest w tej Toyocie na przednie koła. Klient ma za to wybór w kwestii skrzyń biegów. W zależności od silnika w sprzedaży są dwie manualne skrzynie biegów (5-biegowa i 6-biegowa), jedna zautomatyzowana Multi mode i 5-biegowa automatyczna.

W 2009 roku producent dokonał liftingu, w ramach którego zmodernizował silniki, odświeżył nadwozie i wnętrze, ale również powiększył paletę wyposażenia standardowego i opcjonalnego. Rok później do produkcji seryjnej trafił Auris Hybrid. Do tej pory sprzedano około 50 tysięcy egzemplarzy tej hybrydy.

W różnych krajach Auris oferowany był lub jest w odmianach limitowanych, które często różnią się od siebie tylko wyposażeniem wnętrza i kolorem nadwozia.

Toyota Auris jest jednym z najbardziej niezawodnych i najchętniej kupowanych samochodów kompaktowych na świecie.


Toyota Auris E180

Na salonie samochodowym w Paryżu w 2012 roku swój debiut miała druga generacja Toyoty Auris. Oznaczona kodem wewnętrznym E180 Toyota Auris w Europie jest oferowana w dwóch wariantach nadwoziowych – hatchback i kombi.

Sprzedaż samochodu w Japonii rozpoczęła się jeszcze pod koniec 2012 roku, natomiast w Polsce ten samochód debiutował w pierwszej połowie kwietnia 2013 roku. Bliźniaczym technicznie modelem do Aurisa jest nowa Corolla, która występuje tylko z karoserią typu sedan. Zresztą stylistycznie oba auta też są podobne.

Auris II nie kontynuuje stylistyki modelu pierwszej generacji. Dość łagodnie linie zostały zastąpione w nowym pojeździe ostrymi krawędziami. Wąskie przednie światła nadają Aurisowi nieco sportowy wygląd. Tylne mogą przywodzić na myśl niektóre modele marki Lexus. W wersji hybrydowej tylne lampy Aurisa składają się z diod elektroluminescencyjnych.

W porównaniu z poprzednikiem nowe auto urosło nieco wzdłuż, ale stało się znacznie niższe (aż o około 50 mm). Rozstaw osi pozostał bez zmian. Nowocześnie urządzone wnętrze zapewnia pasażerom więcej przestrzeni nie tylko na nogi, ale i nad głowami (i to mimo mniejszej wysokości). Niestety bagażnik urósł o symboliczne 5 litrów w wersji hatchback. Jeśli ktoś potrzebuje dużej przestrzeni bagażowej, powinien zdecydować się na Auris Kombi. Ta mieści 530 litrów przy normalnym ustawieniu tylnej kanapy i ponad 1650 litrów, gdy tylne oparcia są złożone.

Na polskim rynku Auris jest dostępny z dwoma silnikami benzynowymi, dwoma turbodieslami i jako hybryda (też z motorem spalającym benzynę). Najmniejszą jednostką jest 1,3-litrowiec o mocy 100 KM i momencie obrotowym 128 Nm. Jego średnie zużycie paliwa utrzymuje się na poziomie 5,5 l/100 km. Potrzebującym mocniejszych wrażeń polecany jest Auris 1.6 Valvematic wyposażony w 4-cylindrową konstrukcję o mocy 132 KM. Valvematic to układ łączący w sobie układy VVT-i (zmienne czasy otwarcia i zamknięcia zaworów) oraz zmienny skok zaworów. Między innymi dzięki niemu średnie spalanie benzyny to około 6 litrów na setkę.

Zwolennicy oszczędnej jazdy mają do wyboru dwa diesle. Mniejszy z nich ma objętość 1,4 l i dzięki pomocy turbosprężarki rozwija moc 90 KM. Większy, 2-litrowy, osiąga o 35 KM mocy więcej. Średnie zużycie oleju napędowego w obu oscyluje wokół 4,2-4,3 l/100 km.

Wszystkie silniki oferowane są z ręczną przekładnią o sześciu biegach, natomiast jako opcja 1,6-litrowego benzynowca proponowana jest też bezstopniowa skrzynia biegów. 125-konny turbodiesel jako jedyny może być wyposażony w układ start/stop.

Najdroższą wersją jest Auris Hybrid. Samochód ma pod maską benzynowy silnik o objętości 1,8 l. 4-cylindrowa rzędowa konstrukcja od pozostałych jednostek benzynowych różni się między innymi tym, że ma bezpośredni wtrysk paliwa do cylindrów. Moc maksymalna tego silnika to 100 KM, a jego moment obrotowy sięga 142 Nm.

Najlepsze osiągi zapewnia Auris 1.6 Valvematic, który rozpędza się do 200 km/h, a pierwszą setkę na liczniku ma po równych 10 sekundach. Z kolei najmniejszym spalaniem odznacza się oczywiście wersja hybrydowa.

W Polsce Toyota Auris jest sprzedawana w pięciu wersjach wyposażenia. Podstawowym poziomem wyposażenia jest Life, z którym jest łączony wyłącznie 100-konny silnik benzynowy. W ramach pakietu Life sprzedawany jest wóz z aż siedmioma poduszkami powietrznymi, układami ABS, ESP i systemem wspomagającym ruszanie na wzniesieniach. Ponadto auto ma stalowe felgi, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka oraz immobiliser. W dodatkowym pakiecie za niewielką dopłatą dostępna jest automatyczna klimatyzacja oraz radio.

W najwyższym pakiecie Prestige w standardzie są między innym skrętne biksenonowe reflektory, wszystkie szyby sterowane elektrycznie, elektrycznie składane lusterka czy częściowo skórzana tapicerka.

Szybkie fakty
MarkaToyota
TypSamochód osobowy

Generacje Toyota Auris

Inne modele Toyota

Toyota Auris: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie