Toyota Camry XV10

Generacja
Toyota Camry XV10 Zobacz 5 zdjęć

Toyota Camry XV10 to model klasy wyższej średniej (segment E) produkowany nieprzerwanie od 1982 roku przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation. Od czasu debiutu pierwszego wozu Toyota zaprezentowała już osiem generacji tego modelu.

W 1991 roku Toyota przedstawiła pierwszy model Camry z serii XV10. W rzeczywistości było to już auto trzeciej generacji. Wóz znany był też pod nazwami Holden Apollo (Australia), Toyota Vienta i Toyota Scepter (Japonia), a produkowano go nie tylko w Kraju Kwitnącej Wiśni, ale również w Australii i Stanach Zjednoczonych.

Toyota Camry trzeciej serii była samochodem dość popularnym w Polsce, a to ze względu na niskie opłaty celne w pierwszej połowie lat 90. ubiegłego wieku. W naszym kraju popularność zdobyła wersja sedan, ale na innych rynkach chętnie kupowano też kombi. Oprócz tych dwóch odmian nadwoziowych w niektórych krajach sprzedawane było Camry Coupé, którego następcą (niebezpośrednim) w późniejszym czasie była Toyota Camry Solara oferowana w Stanach Zjednoczonych.

Camry z zewnątrz wyglądało dostojnie i elegancko, sprawiając jednak wrażenie, że jest samochodem mniejszym niż w rzeczywistości, a mierzyło niemało, bo prawie 4,8 m długości. Projektanci nie zastosowali w nadwoziu żadnych charakterystycznych rozwiązań stylistycznych, ale i tak jest to jeden z najlepiej rozpoznawalnych produktów Toyoty z tamtego okresu.

Kabina pasażerska była przestronna. Zarówno z przodu, jak i z tyłu nie można było narzekać na brak miejsca na nogi czy też nad głowami. Nawet wysokie osoby bez problemu mogły znaleźć sobie wygodną pozycję do podróży. Fotele były duże i wygodne, jednak brakowało im nieco podparcia bocznego. Z drugiej strony Camry nie miało służyć do ścigania się po ulicach.

Wśród elementów, które instalowane były w ramach wyposażenia w Camry, znajdowały się: poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera, ABS, automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, podgrzewane lusterka i fotele, tempomat czy komputer pokładowy.

Do plusów można było też zaliczyć sporych rozmiarów bagażnik w sedanie oraz bardzo dużą przestrzeń ładunkową w kombi, którą można było dodatkowo powiększyć, składając tylną kanapę.

W przeciwieństwie do wielu samochodów wyższej klasy średniej Toyota Camry nie miała klasycznego, ale przedni układ napędowy. Pod maską tego samochodu montowane były dwa silniki benzynowe. Pierwszym z nich był rzędowy czterocylindrowy motor o objętości skokowej 2,2 l. Miał on moc maksymalną wynoszącą 136 KM. Jeśli komuś to nie wystarczało, mógł wybrać jednostkę napędową V6 o objętości trzech litrów. Ten motor miał moc 188 KM.

W 1993 roku mniejszy z silników otrzymał nowy układ wtryskowy, a w następnym roku widlasta szóstka została również odświeżona. Z silnikami łączone były automatyczne i manualna skrzynia biegów.

Produkcja Camry XV10 (model trzeciej generacji) zakończona została w 1996 roku, kiedy zastąpił go wóz piątej serii. Skąd ten przeskok w numeracji? Wynika to z faktu, że na rynku japońskim w latach 1994-1998 sprzedawane było auto nieoferowane w innych krajach. Nosiło ono właśnie nazwę Camry i było z technicznego punktu widzenia wozem pośrednim między XV10 a XV20.

Wóz ten był znacznie mniejszy od europejskiego Camry i wyposażony również w mniejsze silniki. Podstawowa była 1,8-litrowa jednostka napędowa. Drugim motorem była maszyna dwulitrowa, a trzecim 2,2-litrowy turbodiesel. Auto zmodernizowano w 1996 roku, wprowadzając w nim jako standard ABS i dwie poduszki powietrzne. Był to ostatni z samochodów serii V – oznaczono go jako V40.

4.24
Ocena na postawie 20 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Camry
Produkcja od1991
Produkcja do1994

Wybrane wersje Toyota Camry XV10

Inne generacje Toyota Camry

Inne modele Toyota

Toyota Camry XV10: newsy, testy i recenzje

Pierwszy dzień wyścigu Mille Miglia

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie