Opel Astra J

Generacja
Opel Astra J

Astra J zadebiutowała w 2009 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem. Producent zrezygnował z wewnętrznego oznaczenia Astra I ponieważ litera „I” mogłaby się kojarzyć z rzymską jedynką, a takich skojarzeń Opel chciał uniknąć.

Produkcja auta ruszyła także w 2009 roku. Jest ono wytwarzane w Niemczech, Polsce, Wielkiej Brytanii i Rosji. Poza podstawową nazwą Astrę można nabyć jako Vauxhalla Astrę (w Wielkiej Brytanii), a także Buicka Excelle XT (Chiny).

Wygląd Astry J, zbudowanej na platformie Delta II (przygotował ją koncern General Motors), zdecydowanie odbiega od jej poprzedniczek. Auto ma przyjemne, ale zdecydowane linie nadwozia. Karoseria jest ogólnie dość obła, ale gdzieniegdzie przecinają ją ostre linie. Cechą charakterystyczną są przednie i tylne światła o nietypowych kształtach. Astra J kontynuuje linię stylistyczną zapoczątkowaną przez bardzo udany model Insignia.

Na początku dostępna była tylko 5-drzwiowa wersja hatchback, ale wkrótce dołączyło do niej 5-drzwiowe duże kombi. Ta ostatnia wersja nadwoziowa nie nazywa się już Caravan, jak w przypadku poprzedników, ale Sports Tourer. W 2011 roku rodzina Astr powiększyła się o 3-drzwiowego, efektownie wyglądającego hatchback, nazwanego GTC. Wkrótce ma dołączyć coupé-kabriolet ze sztywnym składanym dachem. W przyszłości być może Opel powiększy paletę Astr o sedana.

Wóz urósł nieznacznie pod każdym względem i jest jednym z największych modeli zaliczanych do klasy kompaktów. Dzięki zaawansowanym technologiom udało się znacznie powiększyć wnętrze pojazdu. Nawet wysokie osoby, które zajmą miejsce na tylnej kanapie, będą czuły się wygodnie. Przestrzeni nie zabraknie nad głowami, ale na nogi miejsca może być za mało tylko wtedy, gdy przedni fotel zostanie maksymalnie przesunięty do tyłu.

Siedzenia samochodu są obszerne i wygodne. Dość twarde siedziska zapewniają komfortową podróż na dłuższych dystansach. Deska rozdzielcza Astry bardzo przypomina tę z Opla Insignii. Różnice dotyczą detali, na przykład inne są kratki wylotów powietrza. Materiały użyte we wnętrzu są znacznie wyższej jakości niż w poprzedniku, a montaż elementów pozostawia niewiele do życzenia. Co interesujące, obicia drzwi są nieco gorszej jakości.

Bagażnik auta liczy 370 l w wersji hatchback oraz aż 500 l w odmianie kombi – Sports Tourer.
Nawet najtańsza wersja Astry J jest bogato wyposażona. Do standardu należą przednie oraz boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, systemy ABS z EBD oraz ESP (roczniki 2012) czy elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka. W opcji można nabyć takie dodatki, jak: system FlexFix, bagażnik rowerowy chowany w tylnym zderzaku auta, radioodtwarzacz CD, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja z filtrem przeciwpyłkowym czy tempomat.

W czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP w 2009 roku Astra J uzyskała maksymalny wynik pięciu gwiazdek.

Opel Astra IV dostępny jest z kilkoma silnikami benzynowymi i dieslami. Do tych pierwszych należy na przykład najsłabszy ze wszystkich 87-konny motor 1.4 EcoFLEX. Jest on nieco żwawszy w odmianie 101-konnej, ale i tak nie zapewni Astrze sportowych osiągów. Odrobinę lepiej prezentuje się 116-konny silnik o objętości 1,6 l. We wszystkich trzech seryjnie montowana jest 5-biegowa, manualna skrzynia biegów, a w 1,6-litrowcu można dobrać automatyczną skrzynię 6-biegową.

Wymienione wyżej silniki to jednostki wolnossące, natomiast wszystkie mocniejsze motory to urządzenia z turbodoładowaniem. Należy do nich 1,4-litrowy silnik o mocy 120 KM, który jest też dostępny w odmianie 140-konnej. Ta ostatnia wersja może być przystosowana do spalania gazu propan-butan. Na razie najmocniejszym agregatem pod maską Astry jest 1,6-litrowy motor o mocy 180 KM, który pozwala rozpędzić to auto do 221 km/h. W przypadku tych wersji silnikowych podstawowa jest 6-biegowa skrzynia manualna, ale w niektórych odmianach można też nabyć automat.

Osoby oszczędne powinny zwrócić uwagę na silniki wysokoprężne, jednak pominąć najsłabszy 95 KM o objętości 1,3 l i najsłabszą wersję motoru 1,7-litrowego o mocy 110 KM. Sprawiają one, że auto jest ślamazarne na drodze. Znacznie lepszym wyborem jest 125-konna odmiana 1.7 CDTI lub 130-konna 1.7 CDTI EcoFLEX. Największą moc rozwija turbodiesel o objętości 2,0 l, który do połowy 2011 roku miał 160 KM, a obecnie 165 KM.

W połowie 2012 roku do sprzedaży ma wejść Opel Astra w wersji OPC. Początkowo będzie on budowany tylko na bazie nadwozia GTC. Pojazd będzie miał 2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 280 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm, który pozwoli rozpędzić Astrę do 244 km/h.

Obecnie Opel Astra J jest jednym z najchętniej kupowanych samochodów kompaktowych w Europie.

4.67
Ocena na postawie 45 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaOpel
ModelOpel Astra
Produkcja od2009
Produkcja do2015

Wybrane wersje Opel Astra J

Inne generacje Opel Astra

Inne modele Opel

Oceny użytkowników (12)

Opel Astra J: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie