24 września 2009 roku na Texas State Fair w Stanach Zjednoczonych Toyota przedstawiła piątą generację modelu 4Runner. Podobnie jak poprzednik auto na niektórych rynkach nosi nazwę Hilux Surf.
Wzorem starszego samochodu Toyota zaprojektowała nowego SUV-a z nadwoziem typu kombi o pięciorgu drzwi. Auto jest oferowane tylko w jednej długości karoserii. 4Runner V wyglądem nawiązuje nie do swojego bezpośredniego poprzednika, ale do pojazdu trzeciej generacji. Jego karoseria na powrót stała się kanciasta – nawet bardziej niż w wozie trzeciej serii. Co interesujące, przód tej Toyoty z większej odległości przypomina facjaty niektórych modeli Mitsubishi. Winne temu są reflektory o kształcie zbliżonym do świateł producenta spod znaku trzech diamentów.
We wnętrzu ponownie jest bardzo dużo miejsca. Zarówno z przodu, jak i z tyłu przestrzeni na nogi i nad głowami jest pod dostatkiem, tak że wysocy pasażerowie nie powinni mieć problemu z zajęciem wygodnej dla siebie pozycji. Tapicerka wykonana jest materiałów dobrej jakości, a w bogatszych wersjach deska rozdzielcza i fotele obite są skórą.
W wyposażeniu seryjnym znajduje się wiele elementów zapobiegających wypadkom i chroniących pasażerów w razie kolizji. Należą do nich przednie oraz boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszki kurtynowe dla pasażerów z przodu i z tyłu, system ABS z EBD, układ wspomagania nagłego hamowania BA, ASR oraz system stabilizacji toru jazdy ESP.
Komfort podróży podnoszą elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, podgrzewane fotele, dwustrefowa klimatyzacja z automatycznym sterowaniem, elektrycznie otwierany szyberdach czy zestaw audio z odtwarzaczem DVD i MP3. Istnieje też możliwości komunikacji z autem przez Bluetooth®.
Tradycyjnie już dla tego modelu nadwozie nie jest samonośne, ale oparto je na nowoczesnej ramie. Samochód ma niezależne zawieszenie przednie składające się z czterech drążków oraz amortyzatorów i sprężyn śrubowych. Z tyłu postawiono na sztywną belkę i zawieszenie zależne, ale również wyposażone w sprężyny śrubowe i amortyzatory.
W bogatszych wersjach montowany jest system KDSS, który zastępuje tradycyjne stabilizatory. Dodatkowo dostępny jest układ Crawl Control oraz elektroniczny system sterujący mechanizmem różnicowym tylnej osi. W przeciwieństwie do poprzednika nowy 4Runner oferowany jest z napędem zarówno na tylną, jak i na obie osie.
Podstawową jednostką napędową montowaną pod maską tej Toyoty jest 6-cylindrowa widlasta maszyna o objętości skokowej czterech litrów. Ten benzynowy motor dzięki systemowi VVT-i (zmienne fazy rozrządu) rozwija moc około 275 KM.
Do końca 2010 roku na niektórych rynkach, gdzie oferowany był 4Runner, Toyota montowała też 4-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy o objętości skokowej 2,7 l. Miał on moc 160 KM. Z tą jednostką 4Runner miał napęd tylko na tylne koła, a przekazywany był on wyłącznie przez 4-biegową automatyczną skrzynię biegów.
Obecnie nabywcy tego pojazdu też nie mają wyboru, bo do V-szóstki montowana jest domyślnie 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów.
U polskiego dilera Toyoty ten samochód jest niedostępny i trzeba sprowadzać go na indywidualne zamówienie. W Stanach Zjednoczonych najtańsza wersja SR5 kosztuje 31 090 dolarów (stan na 31.03.2012 r.).
Marka | Toyota |
---|---|
Model | Toyota 4Runner |
Produkcja od | 2009 |
Produkcja do | 2013 |