Opel Omega B

Generacja
Opel Omega B Zobacz 2 zdjęcia

W 1994 roku Opel zastąpił Omegę A znacznie nowszym modelem. Samochód został opracowany od nowa, trafiły do niego też nowe silniki. Auto produkowano tylko w Niemczech, a oprócz normalnej nazwy sprzedawano je także jako Vauxhall Omega (w Wielkiej Brytanii) oraz Cadillac Catera (w Stanach Zjednoczonych).

Samochód charakteryzował się nowoczesnym ładnym nadwoziem z charakterystyczną biegnącą wzdłuż karoserii linią. Wóz prezentował się znacznie nowocześniej niż poprzednik. Omega B urosła wzdłuż około 10 cm, co dawało pasażerem znacznie więcej miejsca w środku.

W kabinie pasażerskiej nie brakowało miejsca ani z przodu, ani z tyłu. Na brak przestrzeni nad głowami nie mogli narzekać także wysocy osobnicy. Siedzenia były duże i wygodne. Nowoczesną deskę rozdzielczą zbudowano klasycznie. W droższych wersjach w niektórych miejscach znajdowały się na niej imitacje drewnianych wstawek.

Materiały użyte do wykończenia wnętrza były niezłej jakości, jednak ich montaż pozostawiał nieco do życzenia. Nawet w nowych samochodach niektóre detale potrafiły skrzypieć. Wyciszenie wnętrza było na dobrym poziomie.

W wyposażeniu Omegi znajdowały się takie elementy, jak: przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS, klimatyzacja, tempomat, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, szyberdach, podgrzewane fotele, częściowo skórzana tapicerka czy komputer pokładowy. W zależności od wersji elementy te stanowiły wyposażenie podstawowe lub dodatkowe.
Wielką zaletą auta zarówno z nadwoziem sedan, jak i kombi był ogromny bagażnik.

Wraz z nowym modelem pojawiły się zupełnie nowe silniki. Podstawowym motorem był 8-zaworowy 2-litrowiec o mocy 115 KM, zapewniający prędkość 195 km/h. 136 KM rozwijała jego 16-zawora wersja.

Znacznie lepsze osiągi oferowały jednostki 6-cylidrowe. Mniejsza z nich o objętości skokowej 2,5 l uzyskiwała moc 170 KM, a większa, 3-litrowa – 211 KM. Dzięki tej ostatniej Opel Omega rozpędzał się do 243 km/h.

Najmniejszym motorem wysokoprężnym był 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik DTI o mocy zaledwie 100 KM. Sprzedawano go jednak dopiero od 1997 roku. Od początku produkcji w ofercie znajdował się 6-cylindrowy, rzędowy silnik zaprojektowany przez firmę Steyr. Miał on moc 130 KM. W 1996 roku został nieco zmodernizowany przez Opla, aby spełnić normę Euro 2.

Omega miała klasyczny układ napędowy, w którym podstawową skrzynią biegów było 5-biegowe urządzenie manualne, w opcji znajdował się 4-biegowy automat.

Auto miało szansę powtórzyć sukces swojego poprzednika, jednak przez wiele niedoróbek szybko klientela wyrobiła sobie o nim złą opinię, czego już Oplowi w 100% nie udało się odkręcić. Najpoważniejszym problemem Omegi B było niemiłosiernie szybko rdzewiejące nadwozie. Opel miał z tym zawsze problemy, ale w Omedze były one szczególnie nasilone. Auto szybko rdzewiało na błotnikach, progach i na drzwiach.

Oprócz tego w Oplu było wiele innych problemów, takich jak wycieki oleju spod pokrywy zaworów, wycieki oleju ze skrzyni biegów, zawodząca elektronika silnika oraz deski rozdzielczej (!), uszkodzenia układu kierowniczego i mechanizmu różnicowego, awarie pomp wtryskowych w słabszych jednostkach dieslowskich i inne. Usterek było naprawdę dużo.

Gdy tylko producent zorientował się, że samochód ma tyle felerów, rozpoczął ich naprawianie w kolejnych partiach produkcyjnych. Największą zmianę przed głównym faceliftingiem wprowadzono w 1997 roku. Wtedy wreszcie pojawiło się ocynkowane nadwozie, co znacznie zmniejszyło problem jego korozji.

W 1999 roku Opel przeprowadził wielką modernizację Omegi, co często jest określane jako zmiana modelu na nowszy.

Nowa wersja samochodu miała nieco inne światła przednie i tylne, nowe zderzaki i ogólnie odświeżone nadwozie, jednak wygląd całości nie odbiegał od modelu sprzed modernizacji.

Producent wprowadził kolejne elementy wyposażenia zwiększające bezpieczeństwo. Należały do nich: system ESP (montowany tylko w najmocniejszych wersjach silnikowych), system wspomagający hamowanie czy aktywne zagłówki. Z innych nowości warto wymienić nowy układ podgrzewania foteli oraz wprowadzenie klimatyzacji jako wyposażenia standardowego każdego samochodu.

W 2000 roku pojawił się nowy 2,2-litrowy silnik benzynowy o 4 cylindrach, który miał moc 144 KM. Zastąpił on 136-konną jednostkę napędową. Miejsce 6-cylindrowego, 170-konnego, 2,5-litrowego motoru zajęła jednostka napędowa o objętości skokowej 2,6 l, mocniejsza o 10 KM.

Po modernizacji jeszcze przez dwa lata dostępny był 211-konny silnik o objętości 3,0 l. Zamieniono go w 2001 roku na 3,2-litrową wersję o mocy 218 KM.
W miejsce 2-litrowego turbodiesla Opel zaproponował 2,2-litrowy motor o mocy 120 KM, który gwarantował znacznie lepszą dynamikę pojazdu niż poprzednik. Z kolei 2,5-litrowy agregat został wyparty przez znacznie mocniejszy, bo 150-konny, i nowocześniejszy, bo wyposażony w system common rail silnik Steyr.

Niestety, ta ostatnia jednostka napędowa w Omedze często się przegrzewała, co prowadziło do pęknięć głowicy. To najpoważniejsza wada odświeżonej Omegi.

Opel eksperymentował też z 5,7-litrowym benzynowym silnikiem o mocy 315 KM, pierwotnie instalowanym w Chevrolecie Corvette. W sedanie z Niemiec ta jednostka napędowa szybko się przegrzewała, a producent nie umiał sobie poradzić z tym problemem i w końcu zarzucił projekt.

Produkcja Opla Omegi B zakończyła się 25 czerwca 2003 roku po zbudowaniu 797 011 sztuk tego wozu. Ostatnim autem był srebrny sedan z 3,2-litrowym silnikiem V6. Liczba aut jest imponująca, ale niemiecka firma liczyła na znacznie lepszy wynik, więc uznano to za porażkę. Ostatecznie Opel nie zdecydował się na zbudowanie następcy tego samochodu.

3.95
Ocena na postawie 225 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaOpel
ModelOpel Omega
Produkcja od1994
Produkcja do1999

Wybrane wersje Opel Omega B

Inne generacje Opel Omega

Inne modele Opel

Oceny użytkowników (189)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 ... 10

Opel Omega B: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie