Hyundai Accent X3

Generacja
Hyundai Accent X3

Accent to produkowany od 1994 roku samochód mieszczący się pomiędzy segmentami B i C (auta małe i kompaktowe). Wytwarza go wielobranżowy południowokoreański koncern samochodowy Hyundai.

Pierwsza generacja Accenta pojawiła się na rynku w 1994 roku i w Korei Południowej wytwarzana była przez pięć lat, do roku 1999. Rok po debiucie rozpoczęła się produkcja tego auta w Egipcie. Tam wóz był wytwarzany do 2006 roku.

Accent I zastąpił wysłużony model Pony/Excel. W zależności od rynku auto było sprzedawane pod różnymi nazwami: Accent (np. Polska), Pony (Francja) czy Excel (Holandia). W Stanach Zjednoczonych Hyundai Accent dostępny był też jako Dodge Atitiude.

Accenta produkowano z czterema rodzajami nadwozia. Dostępny był jako 3-drzwiowy i 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan i 2-drzwiowe coupé.

Samochód znacznie odróżniał się od innych aut stylistyką karoserii. W połowie lat 90. przemijała już moda na obłe nadwozia, tymczasem koreański producent właśnie w takie wyposażył Accenta. Nadwozie cechowało się nie najgorszą odpornością na korozję, a jej pierwsze ogniska zwykle pojawiały się na nadkolach tylnych kół. Dopiero po wielu latach eksploatacji rdza atakowała większość miejsc.
Kabina samochodu nie należała do szczególnie przestronnych, ale była nieco większa niż typowe wnętrza aut segmentu B produkowanych w tamtych latach. Przednie fotele miały spore rozmiary i były wygodne, tylna kanapa natomiast miała nieco za krótkie siedzisko. Najwięcej miejsca oferował samochód z nadwoziem typu sedan i 5-drzwiowy hatchback. Wrażenie przestrzeni było potęgowane m.in. przez tylne drzwi, zapewniające łatwy dostęp do środka.

W Accencie największą bolączką był brak miejsca nad głowami w tylnej części wozu – szczególnie odczuwalne było to w coupé, do którego wnętrza w ogóle trudno było się dostać.
Pewien problem, szczególnie dla wysokich osób, mogło stanowić zajecie prawidłowej pozycji za kołem kierownicy. Przedni fotel nie miał zbyt dużego zakresu regulacji, a kierownica ustawiana była tylko w pionie.

Materiały wykorzystane do wykonania tapicerki siedzeń i drzwi oraz deski rozdzielczej należały do tanich, ale Accenta trzeba pochwalić za dobre ich spasowanie. Niestety, materiały użyte do wygłuszenia wnętrza miały bardzo niską jakość, co znacząco obniżało komfort podróży.

Zawieszenie złożone z przodu z kolumn MacPhersona, a z tyłu z belki skrętnej było zestrojone bardzo miękko, ale powodowało to mocne wychylanie się nadwozia Hyundaia na zakrętach podczas szybkiej jazdy. Jak wiele aut, tak i Accent miał problem z trwałością zawieszenia na niskiej jakości polskich drogach. Najczęściej dochodziło do uszkodzenia łożysk kolumn MacPhersona i wybijania mocowań stabilizatora przedniego oraz tulei wahaczy.

Hyundai Accent pod maską miał montowane trzy silniki w pięciu wariantach. Mały, 1,3-litrowy motor rozwijał moc 60 KM i 75 KM, a większy, 1,5-litrowy sprzedawany był w wersji 91-konnej i 99-konnej. Tylko dla auta z nadwoziem coupé przeznaczona była 1,6-litrowa jednostka napędowa o mocy 105 KM. Co ciekawe, do Accenta I nie trafiały silniki wysokoprężne.

W zależności od wersji z silnikami sprzęgano 4-biegowe skrzynie automatyczne lub 5-biegowe, manualne (najczęściej). Niestety, te drugie nie cechowały się zbyt dużą trwałością ani też wysoką jakością wykonania.

Hyundai Accent nie był niestety wzorem bezpiecznego samochodu. W teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP południowokoreański produkt uzyskał zaledwie 1 gwiazdkę na 5 możliwych.

W 1999 roku Accent I został zastąpiony nowszym modelem o tej samej nazwie. W Polsce samochód ten zyskał sporą popularność ze względu na niską cenę zakupu i koszty eksploatacji oraz dość dużą trwałość.

3.57
Ocena na postawie 36 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaHyundai
ModelHyundai Accent
Produkcja od1994
Produkcja do1997

Wybrane wersje Hyundai Accent X3

Inne generacje Hyundai Accent

Inne modele Hyundai

Oceny użytkowników (23)

Przejdź do strony: 1 2

Hyundai Accent X3: newsy, testy i recenzje

Niemieckie pochodzenie i ekscytacja za kółkiem. Opel odważnie promuje GT X Experimental

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie