Ford Mustang 5 generacji

Generacja
Ford Mustang 5 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Piąta generacja Mustanga została wprowadzona do produkcji w 2004 roku i od razu stała się hitem. Trudno się dziwić – jej stylistyka mocno nawiązywała do klasycznego protoplasty. Zapoczątkował on modę na stylizację retrofuturystyczną w motoryzacji amerykańskiej. Dzięki niemu doczekaliśmy się również odrodzenia Camaro oraz Challengera w nadwoziach nawiązujących do najznakomitszych okresów tych modeli.

Kształt nadwozia, przednie i tylne lampy, wszelkie linie i krawędzie – wszystko w tym samochodzie jest, można powiedzieć, współczesną interpretacją klasyka. Nawiązania do Mustanga pierwszej generacji widoczne są również we wnętrzu. Mimo to znalazło się w nim miejsce na bogate, nowoczesne wyposażenie, w tym nawigację satelitarną z obsługą głosową, kamerę cofania, wysokiej klasy system audio itp.

Jednak w Mustangu nie gadżety dostępne w wyposażeniu były najważniejsze. Tym, co sprawiało, że wszystkich tak pociągał ten samochód, było jego serce. Co napędza nowego Mustanga? Podstawowa wersja czerpie moc z 4-litrowego silnika Cologne V6, który zastąpił 3,8-litrową jednostkę Essex V6. Nowa widlasta szóstka generuje 210 KM i 325 Nm momentu obrotowego i może być sparowana z 5-stopniową przekładnią Tremec T-5 bądź opcjonalnie z 5-stopniowym automatem Forda.
Przednie zawieszenie opiera się na kolumnach MacPhersona. Z tyłu natomiast wyjątkowo nie użyto niezależnego zawieszenia, ale postawiono na tańsze i lżejsze rozwiązanie. Na Forda spłynęła fala krytyki, ponieważ rozwiązanie to nie gwarantuje tak dobrego prowadzenia, jakiego można oczekiwać po sportowym samochodzie.

W odmianie GT pod maskę trafiła znana już z poprzedniej generacji, widlasta ósemka ze zmiennymi fazami rozrządu. Silnik ten generuje z pojemności 4,6 l 300 KM oraz 433 Nm momentu obrotowego. Pozwala to przyspieszyć nowemu Mustangowi od 0 do 100 km/h w około 4,9 s. Napęd jest przekazywany na tylną oś przez przekładnię Tremec TR-3650 oraz szperę. By poprawić prowadzenie, zastosowano utwardzone w stosunku do odmiany podstawowej zawieszenie. Użyto również skuteczniejszych hamulców. W wersji GT ABS oraz kontrola trakcji są dostępne standardowo.

W latach 2008 i 2009 w produkcji pojawił się model Mustang Bullitt, hołdujący modelowi z 1968 roku, który wystąpił w jednej z najsłynniejszych scen pościgowych w historii kinematografii. W tej odmianie nowy Mustang dostępny był w kolorze ciemnozielonym oraz czarnym. Dodatkowo na karoserii rozmieszczono kilka emblematów z nazwą limitowanej edycji. Ma ona również nieco większą moc niż standardowa odmiana GT – 315 KM.

W 2009 roku, na 45. urodziny modelu, Ford zaprezentował specjalną wersję nowego Mustanga. Charakteryzują go drobne zmiany stylistyczne oraz oznakowanie 45th Anniversary. Ford planował wyprodukować łącznie 45 000 sztuk urodzinowego Mustanga, a ostatecznie sprzedał ich 46 420.
By nawiązać do pierwszej generacji Mustanga również w najmocniejszej specjalnej odmianie, SVT nie nazwało nowej, topowej wersji Cobra, ale Shelby GT500. Pod maskę mocarnego Forda trafiło 32-zaworowe V8 o pojemności 5,4 l i mocy 500 KM oraz 650 Nm momentu obrotowego. Dla osób wciąż głodnych wrażeń Ford przygotował w 2008 roku model Shelby GT500 KR (KR oznaczające ‘King of the Road’ pierwotnie zostało użyte w 1968 roku w klasycznym Mustangu). Moc wynosiła tam zadziwiające 540 KM, a moment obrotowy sięgał niemal 700 Nm. Poprawiono również prowadzenie, które według dziennikarzy motoryzacyjnych w modelu GT500 było niezadowalające jak na samochód tej klasy.

W 2010 roku przeprowadzono lifting Mustanga piątej generacji. Za nowy charakter coupé Forda odpowiedzialny jest Doug Gaffka, który wcześniej przygotował model Bullit. Poprawiony sportowiec zza oceanu charakteryzuje się teraz mniejszym oporem powietrza. Tylny pas został jedynie delikatnie przebudowany, nieco przemodelowano lampy. Większe zmiany nastąpiły natomiast z przodu auta. Światła nabrały bardziej pociągłego i nowoczesnego kształtu. Delikatnie poprawiono również lusterka boczne. Stały się one smuklejsze, co miało wpływ na poprawę aerodynamiki. Ulepszono także zawieszenie, a gama silników została odświeżona. 4-litrowe V6 zastąpiła jednostka o pojemności 3,7 l i takim samym układzie cylindrów. Dzięki podwójnie niezależnym zmiennym fazom rozrządu oraz podwójnemu układowi wydechowemu widlasta szóstka ma moc 305 KM. Najmocniejszymi obecnie dostępnymi modelami są Boss 302 (5-litrowe V8 o mocy 444 KM) oraz Shelby GT500 (V8 o pojemności 5,4 l ze sprężarką, generujące 550 KM).

Co ciekawe, mimo ogromnych mocy i dużych pojemności silniki nowego Mustanga są stosunkowo ekonomiczne. Na przykład ponad 300-konne V6 w trasie spala 7,6 l/100 km, a w mieście 12 l/100 km. Niestety, Ford Mustang V nie jest dostępny w Polsce w oficjalnej sieci sprzedaży, ale można go sprowadzić na przykład ze Stanów Zjednoczonych.

3.86
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Mustang
Produkcja od2004
Produkcja do2014

Wybrane wersje Ford Mustang 5 generacji

Inne generacje Ford Mustang

Inne modele Ford

Ford Mustang 5 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie