Fiat Punto 1 generacji

Generacja
Fiat Punto 1 generacji

Punto to model samochodu należącego do segmentu B, który produkowany był w latach 1993-1999 przez włoski koncern motoryzacyjny Fiat. Auto montowano też w tyskiej fabryce Fiata w latach 1996-1999. W 1995 roku Fiat Punto został samochodem roku.

Pokazane po raz pierwszy w 1993 roku Punto zastąpiło przestarzałe już Uno. Nowy Fiat miał płytę podłogową wspólną z Lancią Y i Fiatem Barchettą.

Nadwozie samochodu zaprojektował Giorgetto Giugiaro (szef Italdesign). Charakterystyczny dla Punto element stylistyczny, czyli tylne światła zespolone zamontowane w tylnych słupkach, był jednak pomysłem stylistów Fiata, którzy zmodyfikowali projekt Italdesign.

Auto dostępne było z nadwozie hatchback i kabriolet. W tym pierwszym przypadku klient miał do wyboru wersję 3-drzwiową lub 5-drzwiową. Auto z mniejszą liczbą drzwi charakteryzowało się uchylnymi tylnymi szybami. W przeciwieństwie do hatchbacków produkowanych w zakładach Fiata Punto Cabrio było wytwarzane przez fabrykę stylistycznej firmy Bertone.

W porównaniu z Uno wnętrze Punto było znacznie większe oraz wykonane z większą starannością i przy użyciu lepszych materiałów. Nowoczesna deska rozdzielcza zrobiona była z dość twardych, ale przyjemnych w dotyku tworzyw sztucznych (w tym czasie materiał zastosowany w Punto nie ustępował materiałom używanym przez inne firmy produkujące auta segmentu B).

Pozycja za kierownicą była wygodna, a fotele, choć nie cechowały się najlepszym trzymaniem bocznym, były obszerne i sprężyste i pozwalały na przyjemną podróż nawet na długim dystansie. Na tylnej kanapie była wystarczająca ilość miejsca nad głowami pasażerów, natomiast najwyższe osoby zajmujące miejsca z tyłu mogły narzekać na brak przestrzeni na nogi, szczególnie gdy kierowca odsunął fotel maksymalnie daleko od kierownicy.

W samochodzie 3-drzwiowym zajęcie miejsca z tyłu ułatwiały odchylane fotele i szerokie drzwi, w odmianie 5-drzwiowej w ogóle nie było problemu z wsiadaniem i wysiadaniem z tyłu.

Fiata Punto wytwarzano z pięcioma silnikami w kilku konfiguracjach, jednak nie wszystkie dostępne były z każdą wersją nadwoziową i poziomem wyposażenia.

Jedną z jednostek napędowych był motor o zapłonie samoczynnym. 1,7-litrowy silnik dostępny był w czterech wersjach mocy. Najsłabszy nie miał doładowania i rozwijał moc 57 KM. W nieco mocniejszej odmianie motor miał dodaną turbosprężarkę, dzięki której moc wzrosła do 63 KM. Ostatnie dwie wersje wyposażono też w międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego. Dzięki niej pod maską samochodu było 69 KM lub 79 KM mocy maksymalnej. Silnik Diesla nie był dostępny w kabriolecie, a jego rynkami docelowymi były Włochy, Francja i Niemcy. W Polsce motoru wysokoprężnego nie oferowano ze względu na zbyt wysoką cenę auta.

Pozostałe silniki w palecie to jednostki benzynowe. Najmniejsza i jednocześnie najsłabsza ze wszystkich miała 1,1 l objętości skokowej i 54 KM mocy maksymalnej. Co prawda Punto z tym silnikiem nie można było nazwać dynamicznym, ale wóz spalał mało paliwa. Następny silnik został wyposażony w cztery cylindry, podobnie jak 1,1-litrowy motor, ale w zależności od wersji mógł mieć po dwa lub cztery zawory na cylinder.

W tej pierwszej konfiguracji serce Punto rozwijało 60 KM z jednopunktowym wtryskiem paliwa i 73 KM z wielopunktowym wtryskiem. Tę pierwszą odmianę montowano w Punto Cabrio. Motor 16-zaworowy generował już moc 86 KM i również oferowany był w kabriolecie.

Na liście powyżej tych motorów były jeszcze dwa silniki. Pierwszy to największa jednostka benzynowa oferowana w Punto – 1,6 l objętości skokowej i 88 KM mocy maksymalnej. Drugi to silnik 1,4 l z turbodoładowaniem, który w zależności od wersji rozwijał 131 KM lub 136 KM. Instalowany był on w sportowym Punto GT.

Wśród zalet Fiata Punto pierwszej generacji wymienia się dużą przestrzeń pasażerską, dobrą widoczność, nie najgorszy komfort resorowania oraz dość trwałe silniki. Do wad trzeba zaliczyć niezbyt dobre skrzynie biegów, słabe wyciszenie wnętrza oraz korozję, która pojawiała się szczególnie na błotnikach i progach Punto.

W 1999 roku na ryku pojawiła się druga generacja Fiata Punto. W Polsce wóz pierwszej serii jest nadal popularny.

3.67
Ocena na postawie 164 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFiat
ModelFiat Punto
Produkcja od1993
Produkcja do1999

Wybrane wersje Fiat Punto 1 generacji

Inne generacje Fiat Punto

Inne modele Fiat

Oceny użytkowników (134)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 7

Fiat Punto 1 generacji: newsy, testy i recenzje

FCA wykorzysta platformy PSA do stworzenia nowych, mniejszych modeli

... Włosi są specjalistami od małych samochodów. Najważniejsze modele w historii Fiata to w większości przedstawiciele segmentów A i B. Niestety, w ostatnich latach Fiat nie opracował żadnego takiego ... się więc świetną bazą do stworzenia kolejnej ...

2 tygodnie temu

Tancerka z korporacji, czyli jak znaleźć balans w życiu

FCA rozważa wycofanie się z segmentu A w Europie

... Fiat przez dekady udowadniał, że jest specjalistą od małych, miejskich aut. Nikt tak jak Włosi nie potrafił połączyć stylu z praktycznością, prostotą konstrukcji i wygodą pomimo małych rozmiarów ... Jak donosi Automotive News Europe, obecny szef ...

miesiąc temu

Fiat Punto Evo – emerytura pomostowa

... Fiat przeprowadził kolejny lifting modelu Punto. ... Obecne, trzecie generacja Punto została zaprezentowana w 2005 r. Samochód już kilkukrotnie był poddawany modernizacji i zmianie nazwy (Grande Punto, Punto Evo, Punto). Następca zapewne pojawi ...

dawno temu

Frankfurt 2009: Fiat Punto EVO

... Fiat postanowił odświeżyć nieco wygląd modelu Punto. We Frankfurcie zaprezentowano opisywaną przez nas wcześniej wersję Punto Evo. ... Fiat postanowił odświeżyć nieco wygląd modelu Punto. We Frankfurcie zaprezentowano opisywaną przez nas ...

dawno temu

Zdjęcia nowego Fiata Punto nieoficjalnie w Sieci [aktualizacja]

... W Sieci pokazały się zdjęcia Fiata Punto po faceliftingu. ... Fiat Moto Club opublikował w Sieci fotografie nowego Punto, w którym zmieniono przedni pas i wprowadzono kosmetyczne zmiany w tylnym. W ustrzelonym egzemplarzu nie widać większych ...

dawno temu

Fiat Punto ponownie poddany testom Euro NCAP. Wyniki przerażają

... Jeden z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach okazuje się być wyjątkowo niebezpieczny. Gdy Fiat Punto po raz pierwszy trafił na testy bezpieczeństwa do NCAP, zaliczył je śpiewająco. Po latach sytuacja nie prezentuje się tak ...

dawno temu

Fiat inwestuje i zabija Punto

... Fiat przygotowuje się do ogromnej inwestycji. Częścią zmian w koncernie będzie pozbycie się z oferty modelu Punto. Co planują Włosi? ... Koncern Fiat przygotowuje się do zapowiadanych wcześniej inwestycji i zmian organizacyjnych. Włosi ...

dawno temu

Fiat 125p do wygrania w loterii organizowanej przez Polomarket

... Samochody często stanowią główną nagrodę w różnorakich loteriach. Zazwyczaj jednak są to fabrycznie nowe auta. Polomarket podszedł do tematu nieco inaczej, oferując swoim klientom odrestaurowanego Fiata 125p. Wystarczy tylko wziąć udział w ...

3 miesiące temu

Fiat Punto II - wybór z rozsądku?

... Z Fiatem łączy mnie pewien sentyment, w mojej rodzinie od zawsze były Fiaty, mimo gorzkich słów na ich temat, pierwszym moim autem był oczywiście Fiat Punto I i przez cały ten czas moje doświadczenia są pozytywne. Punto II to moim zdaniem jeden ...

dawno temu

Fiat świętuje 120 lat swojej historii

... Niewiele marek może poszczycić się tak długą tradycją produkcji i tak ogromnym wpływem na historię motoryzacji jak włoski Fiat. ... Jedenastego lipca 1899 roku w Turynie założono „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino" firmę, ...

7 miesięcy temu

Fiat Panda i Punto w specjalnych wersjach Young

... Włoski oddział Fiata zaprezentował specjalne edycje modeli Panda i Punto, które przyjęły nazwę Young i, jak nietrudno się domyślić, adresowane są głównie do młodych ludzi. ... potrwa do 30 kwietnia. Po tym terminie ceny Pandy Young będą ...

dawno temu

Fiat Punto I [awarie i problemy]

... małego auta do jazdy miejskiej wydaje się coraz bardziej rozsądny. Jeśli szukasz niewielkiego pojazdu za symboliczne pieniądze, Fiat Punto jest dla Ciebie. ... od 1994 roku. W 2000 roku zastąpiła go następna generacja „kropka”. W roku 1995 ...

dawno temu

Fiat 126 buggy z brytyjskiego ogłoszenia. Jacyś chętni?

... Fiat 126 przez lata doczekał się licznych przeróbek, a to jedna z ciekawszych. Imponujące buggy zostało wystawione na jednej z facebookowych grup sprzedażowych w Wielkiej Brytanii. Auto jest niezłym kąskiem dla kolekcjonera, szczególnie, że cena ...

4 miesiące temu

Odświeżony Fiat Grande Punto bez kamuflażu

... Fiat planuje wprowadzić na rynek następcę Grande Punto w 2012 roku. Od dłuższego czasu włoski producent przygotowuje lifting dla obecnej generacji. Auto zostało przyłapane bez żadnego kamuflażu. Lifting faktycznie odmładza. ... Fiat planuje ...

dawno temu

1994 Fiat Punto Racer [zapomniane koncepty]

... Fiat Punto pierwszej generacji to pojazd, który raczej nie budzi żadnych emocji. Wprowadzony na rynek w 1993 roku samochód doczekał się rok później tzw. Puntoramy, gdzie włoscy styliści zaprezentowali wariacje na temat modelu Punto. Oto jedna z ...

dawno temu

Elektryczny koncept Fiat Centoventi zapowiada następcę Pandy

... Nie myślcie, że Fiat zapomniał o Pandzie. Miejskie auto wkrótce doczeka się następcy i elektryczny koncept Centoventi pokazuje, jak może wyglądać. Wygląda tak stylowo, że rola modelu 500 jest zagrożona. ... Najpierw nazwa. Centoventi to po ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie