Fiat Punto 1 generacji

Generacja
Fiat Punto 1 generacji

Punto to model samochodu należącego do segmentu B, który produkowany był w latach 1993-1999 przez włoski koncern motoryzacyjny Fiat. Auto montowano też w tyskiej fabryce Fiata w latach 1996-1999. W 1995 roku Fiat Punto został samochodem roku.

Pokazane po raz pierwszy w 1993 roku Punto zastąpiło przestarzałe już Uno. Nowy Fiat miał płytę podłogową wspólną z Lancią Y i Fiatem Barchettą.

Nadwozie samochodu zaprojektował Giorgetto Giugiaro (szef Italdesign). Charakterystyczny dla Punto element stylistyczny, czyli tylne światła zespolone zamontowane w tylnych słupkach, był jednak pomysłem stylistów Fiata, którzy zmodyfikowali projekt Italdesign.

Auto dostępne było z nadwozie hatchback i kabriolet. W tym pierwszym przypadku klient miał do wyboru wersję 3-drzwiową lub 5-drzwiową. Auto z mniejszą liczbą drzwi charakteryzowało się uchylnymi tylnymi szybami. W przeciwieństwie do hatchbacków produkowanych w zakładach Fiata Punto Cabrio było wytwarzane przez fabrykę stylistycznej firmy Bertone.

W porównaniu z Uno wnętrze Punto było znacznie większe oraz wykonane z większą starannością i przy użyciu lepszych materiałów. Nowoczesna deska rozdzielcza zrobiona była z dość twardych, ale przyjemnych w dotyku tworzyw sztucznych (w tym czasie materiał zastosowany w Punto nie ustępował materiałom używanym przez inne firmy produkujące auta segmentu B).

Pozycja za kierownicą była wygodna, a fotele, choć nie cechowały się najlepszym trzymaniem bocznym, były obszerne i sprężyste i pozwalały na przyjemną podróż nawet na długim dystansie. Na tylnej kanapie była wystarczająca ilość miejsca nad głowami pasażerów, natomiast najwyższe osoby zajmujące miejsca z tyłu mogły narzekać na brak przestrzeni na nogi, szczególnie gdy kierowca odsunął fotel maksymalnie daleko od kierownicy.

W samochodzie 3-drzwiowym zajęcie miejsca z tyłu ułatwiały odchylane fotele i szerokie drzwi, w odmianie 5-drzwiowej w ogóle nie było problemu z wsiadaniem i wysiadaniem z tyłu.

Fiata Punto wytwarzano z pięcioma silnikami w kilku konfiguracjach, jednak nie wszystkie dostępne były z każdą wersją nadwoziową i poziomem wyposażenia.

Jedną z jednostek napędowych był motor o zapłonie samoczynnym. 1,7-litrowy silnik dostępny był w czterech wersjach mocy. Najsłabszy nie miał doładowania i rozwijał moc 57 KM. W nieco mocniejszej odmianie motor miał dodaną turbosprężarkę, dzięki której moc wzrosła do 63 KM. Ostatnie dwie wersje wyposażono też w międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego. Dzięki niej pod maską samochodu było 69 KM lub 79 KM mocy maksymalnej. Silnik Diesla nie był dostępny w kabriolecie, a jego rynkami docelowymi były Włochy, Francja i Niemcy. W Polsce motoru wysokoprężnego nie oferowano ze względu na zbyt wysoką cenę auta.

Pozostałe silniki w palecie to jednostki benzynowe. Najmniejsza i jednocześnie najsłabsza ze wszystkich miała 1,1 l objętości skokowej i 54 KM mocy maksymalnej. Co prawda Punto z tym silnikiem nie można było nazwać dynamicznym, ale wóz spalał mało paliwa. Następny silnik został wyposażony w cztery cylindry, podobnie jak 1,1-litrowy motor, ale w zależności od wersji mógł mieć po dwa lub cztery zawory na cylinder.

W tej pierwszej konfiguracji serce Punto rozwijało 60 KM z jednopunktowym wtryskiem paliwa i 73 KM z wielopunktowym wtryskiem. Tę pierwszą odmianę montowano w Punto Cabrio. Motor 16-zaworowy generował już moc 86 KM i również oferowany był w kabriolecie.

Na liście powyżej tych motorów były jeszcze dwa silniki. Pierwszy to największa jednostka benzynowa oferowana w Punto – 1,6 l objętości skokowej i 88 KM mocy maksymalnej. Drugi to silnik 1,4 l z turbodoładowaniem, który w zależności od wersji rozwijał 131 KM lub 136 KM. Instalowany był on w sportowym Punto GT.

Wśród zalet Fiata Punto pierwszej generacji wymienia się dużą przestrzeń pasażerską, dobrą widoczność, nie najgorszy komfort resorowania oraz dość trwałe silniki. Do wad trzeba zaliczyć niezbyt dobre skrzynie biegów, słabe wyciszenie wnętrza oraz korozję, która pojawiała się szczególnie na błotnikach i progach Punto.

W 1999 roku na ryku pojawiła się druga generacja Fiata Punto. W Polsce wóz pierwszej serii jest nadal popularny.

3.67
Ocena na postawie 164 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFiat
ModelFiat Punto
Produkcja od1993
Produkcja do1999

Wybrane wersje Fiat Punto 1 generacji

Inne generacje Fiat Punto

Inne modele Fiat

Oceny użytkowników (134)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 7

Fiat Punto 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie