GAZ 3110 Wołga

Model
GAZ 3110 Wołga Zobacz 2 zdjęcia

GAZ 3110 Wołga to samochód osobowy klasy E, który według założenia rosyjskiej firmy miał na rodzimym rynku konkurować z Mercedesem. Produkowany był od 1996 do 2005 roku jako jedna z generacji kultowej Wołgi. W testach bezpieczeństwa rosyjskiego ARCAP model otrzymał zero gwiazdek z możliwych czterech.

GAZ 3110 Wołga – historia

Rosyjski producent samochodów GAZ działa na rynku już od 1932 roku. Kilka lat wcześniej Związkowi Radzieckiemu udało się podpisać porozumienie z amerykańskim Fordem, który zaoferował że udzieli socjalistom wsparcia technicznego, a także sprzeda im samochody oraz części. Niedługo po tym powstała fabryka w Niżnym Nowogrodzie, w której do dziś produkowane są samochody tej marki.

Wśród oferty firmy znajdowały się takie samochody jak: GAZ M20 Pobieda, który u nas przemianowano na FSO Warszawę, a w 1956 roku na rynku pojawiła się pierwsza Wołga stylizowana na amerykańskim Fordzie Mainline. Od tamtej pory produkcja nowych modeli i wersji Wołgi (zwykle “inspirowanych” zagranicznymi autami) trwała nieustannie, nawet po upadku Związku Radzieckiego. Wycofano je dopiero w roku 2010.

W połowie lat 90. rosyjski producent wprowadził do swojej oferty samochód dostawczy o nazwie Gazela. Stał się niezwykle opłacalny dla firmy GAZ, co pomogło im wyjść z kłopotów finansowych i zaprojektować nową Wołgę. W 1995 roku rozpoczęto pracę nad autem, które mogłoby spokojnie rywalizować z modelami zagranicznymi, a także byłoby niezwykle wytrzymałe. GAZ 3110 Wołga został zaprezentowany na targach w Moskwie.

GAZ 3110 Wołga był niedrogim samochodem, co poskutkowało ogromną popularnością w Rosji. Bazował na konstrukcjach takich modeli jak radziecki GAZ 24 z 1968 roku, a także wcześniejszej Wołdze 31029, którą nowy model miał zastąpić. Niestety nowi posiadacze auta długo nie musieli czekać na pierwsze problemy techniczne w swoim nabytku. Jakość budowy okazała się słaba, elektronika się psuła, a samochód szybko rdzewiał.

Od początku produkcji samochodu GAZ 3110 w ofercie znajdowały się dwa silniki: ZMZ 406 o pojemności 2,3 l oraz ZMZ 402 o pojemności 2,5 l. Początkowo auto dostępne było wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan. W ciągu 9 lat produkcji restylizowano je 5 razy, dodano także wersję kombi pod nazwą GAZ 310221. W 2002 roku samochód został przetestowany pod względem bezpieczeństwa przez organizację ARCAP. Otrzymał wtedy 0 z 4 gwiazdek.

Następcą auta GAZ 3110 Wołga miał zostać GAZ 3111. Na wypuszczenie go na rynek nie pozwalało jednak wyposażenie fabryki w Niżnym Nowogrodzie. Planowano na przykład nowy system nakładania lakieru ze względu na rdzę, jaka zjadała karoserię Wołgi. Ostatecznie plany się nie powiodły, a samochód otrzymał face lift i usprawnioną mechanikę. Nowa wersja zmieniła później nazwę na GAZ-31105.

GAZ 3110 Wołga – dane techniczne

Od początku oferowano dwie opcje pod względem czterocylindrowego, rzędowego silnika benzynowego: pierwsza z nich to pojemność 2,5 l, ale niewielka moc 90 KM. Od 0 do 100 km/h Wołga z tym silnikiem rozpędza się w prawie 20 sekund, a jej maksymalna prędkość to 147 km/h. Na 100 km silnik ten potrzebuje 13 l benzyny.

Drugą opcją dostępną od początku był silnik ZMZ 406 o pojemności 2,3 l. Był znacznie bardziej wydajny kosztem bezpieczeństwa. Posiadał moc 150 KM, a także wtrysk paliwa, przez który był niestety narażony na częste usterki, przez co inżynierowie firmy GAZ musieli go przeprojektować. W 1999 został zmieniony na tę samą pojemność, lecz o mocy 131 KM. Ten rozpędzał się do setki w około 14 s, na 100 km potrzebował 11 l paliwa, a jego prędkość maksymalna to 170 km/h.

GAZ 3110 Wołga posiadał napęd na tył, 5-biegową manualną skrzynię biegów, przednie hamulce tarczowe, a w późniejszych wersjach można go było zakupić także z silnikiem diesla.

GAZ 3110 Wołga – wymiary i wyposażenie

  • wysokość: 1422 mm
  • szerokość: 1800 mm
  • długość: 4870 mm
  • masa całkowita: 1,4 tony

GAZ 3110 Wołga kierowany był szczególnie do tych osób, które szukały raczej niskobudżetowego samochodu klasy E. W trakcie kryzysu finansowego w 1998 roku w Rosji stał się popularny na szeroką skalę, gdy samochody zagranicznych marek takich jak Mercedes okazały się zbyt drogie. Polubili go zarówno bogatsi biznesmeni, jak i zwykli Rosjanie. Wołgi 3110 stały się nawet rosyjskimi taksówkami.

Auto posiadało wyposażenie dostosowane do ówczesnego rynku, takie jak wspomaganie kierownicy, ogrzewanie, 15-calowe felgi, a także pojemny w porównaniu z innymi modelami producenta bagażnik. Po pewnym czasie wprowadzony został na rynek usprawniony model GAZ 3110 Wołga, w którym znaleźć można było na przykład także poduszkę powietrzną kierowcy.

4.05
Ocena na postawie 17 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaGAZ
TypSamochód osobowy

Generacje GAZ 3110 Wołga

Inne modele GAZ

GAZ 3110 Wołga: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie