Subaru XT

Model
Subaru XT Zobacz 2 zdjęcia

Subaru XT to 2-drzwiowy samochód osobowy produkowany od 1985 do 1991 roku przez pochodzący z Japonii koncern Subaru. Nazwany również Alcyone w Japonii i Vortex w Australii samochód sprzedawany był jako XT oraz XT6 w Ameryce Północnej i Europie. Po zakończeniu produkcji Subaru XT zostało zastąpione przez Subaru Alcylone SVX.

Subaru XT – historia

Subaru XT zadebiutował w lutym 1985 roku na amerykańskim rynku, żeby w czerwcu tego samego roku wejść do Japonii. Nazwa XT symbolizuje jedną z gwiazd, która widoczna jest również w logo Subaru. Co więcej, w momencie, kiedy rozpoczęła się produkcja XT Subaru była jednym z najpopularniejszych marek kojarzonych z niestandardowych konstrukcji nadwozia. Z tego powodu pierwsze XT znacząco różniły się od innych modeli popularnych szczególnie w latach 70, a dziennikarze New York Times określały model XT jako ''niezwykle modny pod względem designu w porównaniu do starszych, tanich i brzydkich samochodów Subaru''. Różnice spowodowane były również przeznaczeniem pojazdu, który w przeciwieństwie do całego portfolio producenta nie został zaprojektowany do przewozu ładunków lub innych zastosowań komercyjnych. Ciekawostką jest również fakt, że modele sprzedawane w Japonii posiadały pojemność 2.7 litra przewyższając rządowe regulacje według, których każde auto z silnikiem powyżej 2000 cm3 pojemności uważany był za luksusowy i wymagał płatności dodatkowego podatku drogowego.

Subaru XT – aerodynamika

Niecodzienny kształt nadwozia, a w szczególności jego tylnej części możliwy był do uzyskania dzięki cylindrowi ustawionemu płasko i dostępnemu we wszystkich modelach producenta od 1985 roku. Ponadto, dzięki zastosowaniu testów w tunelu aerodynamicznym w Subaru XT zaczęto stosować klamki drzwiowe zaczerpnięte bezpośrednio z konstrukcji samolotu. Z tego powodu, aby otworzyć drzwi mechanizm działał w oparciu o wypchnięcie zapadki zwalniającej z otworu mechanizmu. Oprócz tego pojazd posiadał jedną 22-calową wycieraczkę szyby przedniej, co niwelowało występowanie dodatkowych elementów takich jak: zatrzaski czy wypukłości błotników. Dzięki temu opływające Subaru XT powietrze dużo szybciej okrążało nadwozie osiągając najmniejszy współczynnik oporu dla seryjnego samochodu, co przekładało się na zwiększone o 0.29 parametry spalania oraz zmniejszało hałas wewnątrz kabiny powodowany przez wiatr.

Subaru XT – kokpit inspirowany samolotem

Subaru XT spośród innych samochodów sportowych szczególnie wyróżniało wnętrze, które w prostej linii inspirowane było tym znanym z samolotów. Regulacja klimatyzacji połączona z obsługą wycieraczek, oświetlenie zamontowane na strąkach oraz mechanizm przechylno-teleskopowy to tylko niektóre elementy będące przykładem takiego rozwiązania. Przesunięciu uległa również deska rozdzielcza, aby podczas przechylania się konstrukcji zrównać się z kolumną kierownicy. Ponadto drążek do zmiany biegów posiadał blokadę spustu kciuka i wyposażony był w przycisk ''na żądanie'', po którego naciśnięciu auto zyskiwało napęd na obie osie. Obsługa i regulacja kierownicy oprócz podejściem typowo lotniczym zapożyczone zostało w znacznej mierze z modeli Ford Probe i Isuzu Piazza, które na rynku pojawiły się w latach 80. Ponadto modele Subaru XT Turbo posiadały wyświetlacze z podświetlanym na pomarańczowo ciekłokrystaliczne ekranem, tachometrem oraz wskaźnikami temperatury, paliwa i doładowania, które obrazowane były przez trójwymiarowe wykresy. Uważa się, że odwzorowanie kokpitu odzwierciedlało wpływy macierzystej firmy Subaru czyli Fuji Heavy Industries produkująca także samoloty czego przykładem może być popularny model Fuji FA200 Aero Subaru. Niezmiernie istotny jest również dobór podzespołów, standardowo spotykanych w małych, kompaktowych pojazdach czyli turbosprężarka, silnik sterowany elektronicznie i skrzynia biegów z możliwością regulacji zawieszenia. Warto mieć także świadomość, że zawieszenie typu pneumatycznego przeniesione zostało z modeli Citroena i Mercedesa-Benz, czego przykładem może być obecność komputera pokładowego, składanych tylnych siedzeń, przednich foteli wyścigowych oraz rozsuwanych klap zakrywających klamki i drzwi.

Subaru XT – układ napędowy

Subaru XT dysponował dwoma silnikami, z których pierwszy EA82 dysponował mocą na poziomie 97 KM przy 5200 obr./min oraz stosunku kompresji 9.5:1 oraz doładowaniem na poziomie 112 KM i 4800 obr./min. Druga jednostka czyli E82T kompresowała w stosunku 7.5:1 oraz posiadała moc podniesioną do 136 KM. Jeśli chodzi o pojemność, jednostki charakteryzowała pojemność na poziomie 1.781 cm3 i wieloportowy wtrysk paliwa, pojedynczy wałek rozrządu w głowicy oraz obsługa poprzez manualną jak i automatyczną skrzynię biegów. W ten sposób Subaru XT 85-87 Turbos XT dostępny był w wersji z napędem na przednią oś lub modyfikowany napęd 4x4. Jak już zostało wspomniane wyboru można było dokonać poprzez naciśnięcie przycisku na drążku do zmiany biegów, a od 1988 roku Subaru wprowadziło opcję ręcznej obsługi w modelach Subaru XT Nonturbo. Ówczesny system był bardzo zbliżony do popularnego systemu AWD wykorzystywanego do dzisiaj w większości modeli Subaru.

Subaru XT – wyposażenie

Subaru XT na tle konkurencji wyróżniał się również niestandardowymi funkcjami i wyposażeniem, w tym m.in.: wysuwanymi klapami drzwi, pojedynczą przednią wycieraczką, kierownicą pojedynczymi szprychami (pionową i poziomą), chwytakiem z uchwytem pistoletowym, systemem ECU służącym do zarządzania silnikiem i przekładnią, kierownicą z regulacją nachylenia i teleskopu, zestawem wskaźników przechylonym poprzez ruch kierownicy, a niektóre modele zyskały takie możliwości jak: cyfrowy zestaw wskaźników, spryskiwacze reflektorów, pokładowy komputer z możliwością sterowania zużyciem paliwa, zawieszenie pneumatyczne z możliwością regulacji wysokości, przycisk aktywujący napęd na cztery koła, układ hamulcowy Hill zwiększający bezpieczeństwo podczas jazdy po wniesieniu oraz modyfikowaną, manualną skrzynię biegów. Oprócz tego użytkownik miał do wyboru trzy rodzaje wyposażenia, w tym podstawową DL, ze zwiększonym komfortem GL i najwyższą GL-10, a w Japonii dostępna była także opcja wymiany jednostki napędowej na H4 z turbodoładowaniem Alcyone VR i bez obciążeniową Alcyone VS.

Subaru XT – lifting wyposażenia

Subaru XT w roku 1987 zyskało odświeżone wyposażenie ze względu na wprowadzenie na rynek modelu XT6. Z tego względu przeprojektowano światła, które umieszczono na tylnym panelu, a modele z 6-cylindrowym silnikiem i jednostką Turbo wyróżniał niespotykany dotąd kształt zagłówków z charakterystycznym otworem na ośrodku. Oprócz tego auto zyskało m.in.: dodatkowe podświetlenie zegarów, powiększony zestaw schowków i półek przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażerów, hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, podświetlenie tablicy rejestracyjnej i ogrzewanie tylnej szyby.

Subaru XT – wersja XT6

Pomimo że Subaru XT dostępne było z dodatkowym silnikiem o mocy 111 KM, okazało się to zbyt niskim wynikiem żeby skutecznie konkurować z pozostałymi modelami na rynku międzynarodowym. Z tego powodu w 1987 roku Subaru wprowadziło wersję XT6 posiadającą pojemność w wysokości 2.7 litrów i dodatkowe wyposażenie w postaci 5-śrubowych piast i kół. Znacznym unowocześnieniem był także elektrohydrauliczny układ kierowniczy, który dostosowywał poziom wspomagania układów w zależności od prędkości auta. Aby było to możliwe, zrezygnowano z użycia tradycyjnej pompy układu wspomagania kierownicy, dzięki czemu udało się uzyskać więcej przestrzeni wokół silnika Subaru XT dla odświeżonego układu kontroli. Cybrid, bo tak się nazywał wykorzystywał w swoim działaniu płyn hydrauliczny, znacznie różniący się od klasycznych płynów stosowanych podczas działania układu kierowniczego. Nowością w wersji XT6 Subaru XT były także elektryczne wentylatory pomagające w osiągach, które w podstawowej wersji występowały pojedynczo, a ich napęd opierał się o wykorzystanie tradycyjnego paska. To wszystko sprawiło, że Subaru XT zebrał pozytywne recenzje i przypadł do gustu szczególnie użytkownikom z japońskiego rynku. Ciekawostką jest również fakt, że Subaru XT w tej wersji nie został dopuszczony do sprzedaży na rynku w Nowej Zelandii, co było spowodowane brakiem występowania bezołowiowej 96-oktanowej benzyny, której wymagał 6-cylindrowy silnik. Obecność na rynku Subaru XT w wersji XT6 została zakończona po 1991 roku, kiedy pojazd został zastąpiony przez powiększony model Subaru Alcylone SVX, a ciekawostką jest fakt, że pojazd zarówno w 1989 jak i w 1999 roku był główną nagrodą dla „Najbardziej Wartościowego Gracza Super Bowl'' sezonu NFL (National Football League) czyli finału najważniejszych rozgrywek futbolu amerykańskiego w Stanach Zjednoczonych. Nagrodę w 1988 roku odebrał Doug Williams i Jerry Rice w 1989 roku.

Subaru XT – wymiary

Subaru XT posiadał konstrukcję o długości 4511 mm i szerokości 1689 mm, a wysokość wyniosła 1336 mm przy rozstawie osi na odległość 2464 mm. Oprócz tego producent zdecydował się na montaż zbiornika paliwa, którego pojemność wyniosła ok. 65 litrów.

Subaru XT – bezpieczeństwo

Subaru XT został doceniony pod kątem wskaźników bezpieczeństwa. Podstawowa wersja posiadała m.in.: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, system ABS + EBD, dwie poduszki powietrzne, system kontroli trakcji, wspomaganie układu hamowania oraz wzmacniane zderzaki wykonane z wytrzymałych materiałów sztucznych.

Subaru XT – odbiór na rynku/produkcja

Poziom produkcji przez cały okres sprzedażowy Subaru XT utrzymywał się na stosunkowo niskim poziomie. Wpłynął na to przede wszystkim kryzys paliwowy z końca lat 70. i przepisy coraz bardziej zaostrzające kwestie związane z emisją szkodliwych substancji, które skutecznie zniechęciły większość użytkowników do przyciągnięcia chętnych kupujących. Dowodem może być telewizyjna reklama Subaru, której hasło przewodnie brzmiało ''Subaru to samochód, który mógłby zbudować Mercedes, gdyby był bardziej oszczędny i o wiele kreatywniejszy.'' Z drugiej strony bogatsi użytkownicy docenili nietypowe innowacje niespotykane do tej pory dla tego segmentu. Na koniec warto podsumować osiągnięcia marki, według której wyprodukowano ok. 98 918 egzemplarzy pojazdu, w tym tylko 8 170 sztuk sprzedano na japońskim rynku. To wszystko sprawiło, że Subaru XT nie odniosło spodziewanego sukcesu, jak popularne modele: Subaru Legacy Outback, Subaru Legacy i Subaru Impreza WRX.

4.70
Ocena na postawie 5 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSubaru
TypSamochód osobowy
SegmentG

Generacje Subaru XT

Inne modele Subaru

G - Inne modele

Subaru XT: newsy, testy i recenzje

Subaru Impreza WRC byłego mistrza świata na sprzedaż

... Czy jest coś bardziej kultowego niż niebieskie subaru impreza na złotych felgach? Tak! Niebieskie subaru impreza na złotych felgach w specyfikacji WRC, którym kiedyś jeździł rajdowy mistrz świata Petter Solberg. Auto przeszło całkowity remont i ...

miesiąc temu

Moje kolejne auto będzie elektryczne, bo...

Tokyo Motor Show 2019: Subaru Levorg Prototype - nowy wygląd i silnik

... Obecna generacja Subaru Levorg jest oferowana na rodzimym rynku od ponad 5 lat. Najwyższy czas na następcę. Japończycy zaprezentowali właśnie prototyp, który w przyszłym roku powinien przerodzić się w niemalże identyczną wersję produkcyjną. ... ...

4 tygodnie temu

14-latek w kradzionym Subaru zderzył się z Lamborghini Urusem

... Kilka dni temu pisaliśmy o dwóch pijanych 14-latkach z Łukowa, którzy uciekając przed policją, uderzyli w dwa auta zaparkowane na poboczu. Do podobnego wypadku, także z udziałem 14-latka doszło w australijskim Perth. Młodzieniec kierujący ...

miesiąc temu

Nowe Subaru Forester wjeżdża do polskich salonów - znamy ceny

... Po USA przyszedł czas na Europę. Najnowsza odsłona Subaru Forestera debiutuje oficjalnie w polskich salonach. Choć wygląda prawie jak poprzednik, jest zupełnie nowym modelem. Klienci będą mieli do wyboru cztery wersje wyposażenia i tylko jeden ...

4 miesiące temu

Nowe Subaru Legacy. Duże silniki i bogate wyposażenie

... Podczas trwającego właśnie Chicago Auto Show, Subaru pochwaliło się zupełnie nowym Legacy. Auto zachowało klasyczne linie poprzednika. Przynajmniej z zewnątrz. Więcej dzieje się w kabinie. Klientom powinny przypaść do gustu także mocne silniki o ...

10 miesięcy temu

Subaru Forester 2.0XT Platinum - test [wideo]

... Subaru to marka z niezaprzeczalnym charakterem. Buduje go głównie legenda modeli Impreza i WRX STI, ale także samochody takie jak Forester XT. ... Forestera w najmocniejszej odmianie XT sprawdził Wiktor. ...

dawno temu

Szef Toyoty sugeruje, że nowe GT86 może być opracowane z Subaru

... Po krótkiej serii plotek, że Toyota nie planuje następcy GT86, nad przyszłością japońskiego coupé znowu zaświeciło słońce. Dzisiaj już wiemy, że druga generacja auta pojawi się na rynku. Co więcej, prawdopodobnie znowu powstaje we współpracy z ...

8 miesięcy temu

Toyota MR2 powróci? Pomóc w tym ma Subaru

... Fani sportowych toyot mają powody do radości. Po świetnie przyjętej GT86, zjawiskowym Yarisie GRMN oraz nadchodzącej Suprze pojawić może się jeszcze jeden model. Miałby to być następca MR2 stworzony razem z Subaru. ... Widać, że Toyota wkręciła ...

11 miesięcy temu

Subaru stawia na CVT. Z manualem zostaną tylko modele sportowe

... Najmocniejsza maszyna Subaru, czyli WRX - u nas dostępna tylko w najciekawszej wersji STI – będzie jednym z niewielu modeli tej japońskiej marki, które zachowają manualną przekładnię. Pozostałe będą dostępne tylko z bezstopniową skrzynią CVT. ...

dawno temu

Subaru Levorg Concept jedzie do Tokio

... Subaru opublikowało pierwsze zdjęcia nowego konceptu, który zostanie pokazany na tegorocznych targach motoryzacyjnych Tokyo Motor Show, które odbędą się w listopadzie. Czym będzie Subaru Levorg? ... Subaru opublikowało pierwsze zdjęcia nowego ...

dawno temu

Pierwszy tuning Subaru STi?

... O Subaru Impreza WRX STi informowałem Was już niegdyś. Cóż, jak się okazuje od ukazania się auta do pierwszego... tuningu niewiele czasu musi minąć. Auto dopiero co zostało wypuszczone w Japonii a już jakiś "fan" Subaru zajął się ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie