#Škoda Felicia

Skoda Felicia

Škoda Felicia

Kiedy w 1991 roku Volkswagen przejął Škodę, w dziejach czeskiego producenta rozpoczął się zupełnie nowy rozdział. Produkowany wówczas model Favorit był systematycznie modernizowany, a jednostki napędowe ulepszane, jednak od samego początku Volkswagen wiedział, że to nie wystarczy.

  • Skoda Felicia to miejskie auto osobowe, należące do segmentu B+. Model Felicia produkowany był przez Volkswagena AG w latach 1994 - 2001, a produkcja auta odbywała się w Czechach i w Polsce. W samej Polsce (Poznań) zmontowano ponad 130 000 modeli Felici
  • Škoda Felicia jest głównie kojarzona z pięciodrzwiowym hatchbackiem. Pod względem konstrukcyjnym, Felicia przejęła nadwozie po poprzedniku - Skodzie Favorit, oczywiście po odpowiedniej modernizacji. Długość Felicii hatchback wynosi 3,86 metra, a jego bagażnik ma pojemność od 272 do 967 litrów (w zależności od wariantu ustawienia siedzeń)
  • Pod maską Škody Felicii w podstawowej wersji, mieści się silnik 1.3 z jednopunktowym wtryskiem, generujący moc 54 KM albo silnik 1.3 z wielopunktowym wtryskiem, generujący moc 68 KM. Felicia również posiadała jednostki wyprodukowane przez Volkswagena, był to benzyniak 1.6 o mocy 75 KM oraz diesel 1.9 o mocy 64 KM
  • Škoda Felicia Combi została zbudowana na bazie Felicii hatchback oraz zastąpiła Skodę Forman. Felicia kombi posiadała takie same jednostki napędowe i opcje wyposażeniowe ja Felicia hatchback
  • Nadwozie Felicii kombi, w stosunku do bazowego modelu hatchback, urosło o 35 cm (kombi mierzy 4,2 metra). Naturalnie, również bagażnik w Felicii kombi jest większy - ma on pojemność 447-1366 litrów (w zależności od ustawienia foteli)
  • Škoda Felicia w ekskluzywnej wersji "Laurin & Klement" . Laurin & Klement to czeskie przedsiębiorstwo założone na terenie Austro-Węgier w 1895 roku przez Vaclava Laurina (mechanik) i Vaclava Klementa (przemysłowiec). W 1925 roku przedsiębiorstwo przejęła Skoda, będąca wówczas koncernem zbrojeniowym
  • Skoda Felicia pojawiła się również w wersji dostawczej, w dwudrzwiowym nadwoziu typu pick-up (inna nazwa tego auta to Volkswagen Caddy 9U). W tym przypadku mamy do czynienia z czterema odmianami pick -upów: z otwartą skrzynią, z hard topem standard, z hard - topem plus oraz midi. Na zdjęciu widzimy Skodę Felicia Fun - model rekreacyjny seryjnej Felicii pick-up
  • Panel centralny w  Škodzie Felicii
[1/8] Skoda Felicia to miejskie auto osobowe, należące do segmentu B+. Model Felicia produkowany był przez Volkswagena AG w latach 1994 - 2001, a produkcja auta odbywała się w Czechach i w Polsce. W samej Polsce (Poznań) zmontowano ponad 130 000 modeli Felici

Dlatego też w 1995 roku, rok przed oficjalnym zakończeniem produkcji modelu Favorit, Škoda zaprezentowała światu auto o nazwie Felicia. Na pierwszy rzut oka łatwo dało się zauważyć podobieństwo do wysłużonej Favoritki, ponieważ Felicia była tak naprawdę jedynie bardzo mocno zmodyfikowaną poprzedniczką.

Pod względem stylistycznym projekt Bertone z 1983 roku został nieco bardziej wygładzony, a auto nabrało bardziej obłych kształtów, co wyszło mu na dobre. Nowy hatchback przejął dzięki temu kilka zalet poprzedniego modelu, czyli np. bardzo dużą powierzchnię szyb, co zapewniało dobrą widoczność, jednak wraz z drobnymi zaletami Felicia przejęła także kilka wad.

Do największych należy zaliczyć benzynową jednostkę o pojemności 1,3 l, która w wersji z jednopunktowym wtryskiem rozwijała moc 54 KM, a w odmianie z wielopunktowym wtryskiem 68 KM. Aluminiowy silnik z wałkiem rozrządu w kadłubie i tylko trzema głównymi łożyskami pamiętał jeszcze czasy modeli 120 i 130.

Poza nim Škoda przejęła jednak kilka jednostek napędowych od Volkswagena. W końcu było to pierwsze auto, które powstało przy współpracy centrali z Wolfsburga z fabryką w czeskiej miejscowości Mlada Boleslav.

Były to motory 1,6 oraz silnik wysokoprężny 1,9 D o mocy 64 KM. Tylko Felicia z tą drugą jednostką w wyposażeniu standardowym miała wspomaganie kierownicy, w przypadku jednostek benzynowych trzeba było za nie dopłacić.

Wnętrze auta nie było wykończone zbyt dobrze. Bagażnik o pojemności 270 l dało się wprawdzie powiększyć do 970 l, jednak to i tak niezbyt zadowalający wynik.

Dla tych, którzy oczekiwali więcej praktyczności, Škoda przygotowała Felicię z nadwoziem typu kombi, która mieściła już 447 l, a po złożeniu oparć tylnej kanapy nawet 1475 l bagażu. Co ciekawe, czeski producent wytwarzał także Felicię Van oraz wersję o nazwie Felicia Fun, która miała być rekreacyjną odmianą vana. Od 1996 do 2000 roku powstało jednak tylko 4016 egzemplarzy tego modelu.

W 1998 roku auto przeszło dość wyraźny facelifting. Pojawiły się lakierowane zderzaki, całkowicie nowe przednie reflektory, a atrapa chłodnicy została zastąpiona pokaźnych rozmiarów grillem. Felicia została doceniona przez wszystkich kierowców, którzy poszukiwali auta z łatwym dostępem do części zamiennych. W Polsce model ten cieszył się dużą popularnością ze względu na niską cenę, która była spowodowana tym, że Felicię montowano w fabryce czeskiego producenta w Poznaniu.

Felicia nie należy do aut bezawaryjnych , a swego czasu niemiecki TUV umieścił ją dopiero na 90. miejscu pod względem bezawaryjności w grupie aut w przedziale 6-7 lat. W rankingu sklasyfikowano wówczas tylko 97 pojazdów.

W 1999 roku, kiedy na rynku pojawiła się już Fabia, Škoda wprowadziła mnóstwo wersji specjalnych Felicii: Gemini, Magic, Family, Twist, Trend, Activ, Mystery czy znaną już wówczas z Octavii Laurin&Klement.

Produkcję Škody Felicii zakończono w czerwcu 2001 roku, dwa lata po wprowadzeniu na rynek Fabii. Od 1994 do 2001 roku z taśm montażowych fabryk czeskiego producenta wyjechało 915 843 hatchbacków oraz 351 905 kombi.

Dzisiaj Škoda Felicia jest interesującą propozycją dla tych, którzy nie wymagają zbyt wiele, a chcą stosunkowo młodego auta za rozsądne pieniądze.

Plusy:

  • Dostęp do części zamiennych
  • Ciekawe rozwinięcie stylistyki modelu Favorit

Minusy:

  • Przestarzały silnik 1,3
  • Słabe wyposażenie
  • Kiepskiej jakości tapicerka