#Ford Bronco

Ford Bronco

Ford Bronco jest flagową serią SUV-ów Ford Motor Company produkowaną od 1966 roku do dzisiaj (obecnie 6. generacja). Największą konkurencją pierwszego modelu był Jeep CJ-5, Dodge Ramcharger i Chevrolet K5 Blazer, a samo auto wyróżniała stworzona przez konstruktorów Forda dedykowana platforma podłogowa.

  • Ford Bronco to popularny SUV produkowany do dzisiaj przez amerykański koncern Ford Motor Company.
  • Ford Bronco, dzięki mocnym silnikom wykorzystywany był w długodystansowych zawodach terenowych.
[1/2] Ford Bronco to popularny SUV produkowany do dzisiaj przez amerykański koncern Ford Motor Company.Źródło zdjęć: © https://en.wheelsage.org/Rustam

Ford Bronco – historia powstania

Pomysł na powstanie nowego SUV-a w ofercie Forda zapoczątkował Donald N. Frey – kierownik ds. Produktu (odpowiedzialny również za projekt Forda Mustanga), a pomagali mu konstruktorzy Paul G. Axelrad oraz Lee Lacocca. Pierwotnie Ford Bronco miał konkurować jako duży miejski SUV z takimi modelami jak np. Jeep CJ-5 czy Harvester Scout, tymczasem najnowsze generacje to off-roadery w wersji dwudrzwiowej. Wracając jednak do początków – Ford Bronco zadebiutował z dobrymi wynikami sprzedaży, jednak po wejściu na rynek bardziej mobilnych SUV-ów: International Scout II czy Jeep Cherokee użytkownicy zwrócili się w ich stronę na rzecz spadku popularności Forda Bronco.

Ford Bronco – podwozie

Pierwsze modele Forda Bronco budowane były na podstawie platformy podłogowej specjalnie opracowanej przez inżynierów na potrzeby nowego SUV-a. W ten sposób powstało podwozie z rozstawem osi na odległość między modelami CJ-5, a Scoutem w ten sposób, aby pasowało do nadwozia w typie box-on-frame o skrzynkowym przekroju. Co więcej, aby uprościć produkcję i obniżyć jej koszty zdecydowano o wyposażeniu Forda Bronco w napęd na cztery koła z przesuniętą skrzynią rozdzielczą Dana 20 i standardowymi piastami blokującymi. W ten sposób pojazd z tyłu dysponował osią o długości 9-cali i napędem Hotchkiss oraz piórowymi resorami, a z przodu zainstalowano układ Dana 44. Ciekawostką jest także fakt, że w przeciwieństwie do systemu Twin-Belek, który wykorzystano w większości ciężarówek Forda, w przypadku Bronco użyto specjalnie zaprojektowanych ramion, aby połączyć amortyzowaną przednią oś z poprzecznym drążkiem, co przełożyło się na promień skrętu o zasięgu 34 stopni. Dodano również innowacyjne wówczas resory pneumatyczne z przodu.

Ford Bronco – układ napędowy

Ford Bronco podczas debiutu w 1966 roku wyposażony był w silnik przeniesiony z Forda Falcona z mocą na poziomie 105 KM. W przypadku Bronco został od dodatkowo zmodyfikowany przy pomocy podnośników z zaworami oraz 6-litrowej miski olejowej z wysokowydajną pompą paliwową i nowego gaźnika z kompensacją. Ponadto kilka miesięcy później w marcu w układzie napędowym Forda Bronco wprowadzono pierwsze udoskonalenia w postaci wydajnych silników V8 i mocy na poziomie 200 KM oraz 289 cali sześciennych. W przypadku przekładni, podczas premiery Ford Bronco dostępny był wyłącznie z 3-biegową przekładnią i modyfikowaną kolumną. Zabieg ten miał na celu obniżenie kosztów produkcji SUV-a.

Ford Bronco – nadwozie

Pierwsza wersja Forda Bronco charakteryzowała się uproszczoną konstrukcją, która była prosta, a co za tym idzie ekonomiczna – stąd płaskie elementy w postaci zderzaków, szyb i symetrycznych drzwi. Ponadto od 1966 roku Ford udostępniał użytkownikom trzy wersje nadwozia, w tym 2-drzwiowy wagon oraz roadster w cenie ok. 17.500 USD. Co więcej, w przypadku podstawowej wersji użytkownik miał do dyspozycji takie elementy wyposażenia jak m.in.: tachometr, radio CB, fotele kubełkowe umieszczone w przedniej części czy funkcjonalne dodatki w postaci: wciągarki, pługu śnieżnego, dodatkowego zbiornika gazu, haku holowniczego. Oprócz tego, ze względu na drogowe przepisy federalne Ford Bronco wyposażony został w boczne światła, światła cofania i dodatkowe światła przeciwmgielne. Pierwsze zmiany nadwozia wprowadzone zostały w 1967 roku, kiedy Ford wprowadził pakiet sportowy dedykowany Bronco w wersji wagon obejmujący m.in. takie elementy jak: zewnętrzne chromowane wykończenia, pokrowce na koła, pakiet oraz czerwony napis Ford Grille. Rok później w 1977 roku dodano również zewnętrzne pokrywy zbiornika paliwa do połączone z nadwoziem przy pomocy specjalnych zawiasów.

Ford Bronco - wymiary

Ford Bronco wyróżniał się spośród innych terenowych modeli przedłużoną konstrukcją, dzięki czemu samochód miał 4580 mm długości, przy szerokości 2014 mm i wysokości 1918 mm. Całość osadzona była na dedykowanej platformie podłogowej Forda z rozstawem osi na odległość 2642 mm. To wszystko sprawiło, że masa całkowita Forda Bronco wyniosła od 2115 do 2140 kg. Na koniec warto dodać, że Ford Bronco wyposażony został w zbiornik paliwa o pojemności 75 litrów.

Ford Bronco – sporty motorowe

W 1965 roku uznany w branży inżynier Bill Strope specjalizujący się w tworzeniu wyścigowych samochodów utworzył team Broncos, który konkurować miał w długodystansowych zawodach terenowych. W ten sposób kierowcy prowadząc Forda Bronco, wzięli udział w prestiżowych rajdach: Mint 400, Baja 500 oraz Mexican 1000. Dzięki wysokim lokatom i zainteresowaniu użytkowników Ford w 1971 roku udostępnił do sprzedaży pakiet ''Baja Bronco'', który zawierał: rozbłyski błotników, opony Gates Commando, wzmocnione zderzaki, wspomaganie układu kierowniczego, specjalnie zaprojektowane koło kierownicy oraz charakterystyczny dla wyścigowych modeli lakier w kolorze: białym, czarnym, czerwonym i niebieskim. Ford Bronco w tej wersji kosztował o 3.500 USD więcej niż w podstawowej, co przełożyło się na 650 sprzedanych egzemplarzy w ciągu kolejnych czterech latach. W 1966 roku Doug Nash stworzył zmodyfikowaną wersję Forda Bronco przeznaczoną do drag-racingu czyli wyścigów na jedną czwartą mili. Pojazd uzyskiwał dobry czas w okolicach ośmiu sekund, jednak producenci zrezygnowali z niego, kiedy związek motorowy zabronił wykorzystywania w rajdach aluminiowych ram.