Caterham Seven

Model
Caterham Seven Zobacz 2 zdjęcia

Caterham Seven jest lekkim samochodem sportowym produkowanym od 1973 roku przez pochodzące z Wielkiej Brytanii przedsiębiorstwo Caterham Cars. Model konstrukcji bazował na poprzedniku czyli Lotusie Seven obecnym na rynku w latach 1957 – 1972.

Caterham Seven – historia

Założycielem i pomysłodawcą Caterham był Colin Chapman – inżynier i pilot Royal Air Force, który zainteresowany sportami motorowymi postanowił zacząć tworzyć lekkie sportowe auta, które byłyby zarazem wytrzymałe i rozwijały wysokie prędkości. Z tego powodu motto Caterhama brzmi ''Uprość, następnie dodając lekkości'', a pierwszy model Lotus 7 zadebiutował podczas targów Earl's Court Motor Show w 1957 roku w Londynie. Początkowo auto wyceniono na 1036 funtów, a ostateczna cena wyniosła tylko 536 funtów ze względu na brak konieczności płacenia przez kupującego podatku od zakupu. Ponadto pojazd charakteryzowała waga tylko 329 kg i zaawansowane technologicznie podzespoły, które umożliwiały autu jazdę zarówno po torze jak i normalnej drodze. Pierwsze zmiany nadeszły w 1973 roku, kiedy producent postanowił zawęzić działalność wyłącznie do limitowanych, wyścigowych modeli z podwyższonym standardem, co przełożyło się na sprzedaż praw do łącznie siedmiu oddziałów firmy w Anglii i Nowej Zelandii. Dzięki temu, w 1974 roku na rynku pojawiła się 3 wersja pojazdu nazwana Caterham Seven mająca charakterystyczne wąskie podwozie i niewielką masę własną konstrukcji.

Caterham Seven – podwozie i zawieszenie

Caterham Seven podobnie jak jego poprzednik Lotus Seven wykorzystywał bardzo lekkie podwozie wyposażone w dodatkowe aluminiowe panele. Co więcej, aby jeszcze bardziej wzmocnić konstrukcję i dostosować go do różnych typów silników zawieszenie zostało odpowiednio zmodyfikowane, co przełożyło się na zwiększenie ilości wolnego miejsca wewnątrz kabiny kierowcy. Napęd oparto na tylnej osi – rozwiązaniu zapożyczonym z Forda i Morrisa oraz dodano podwójne wahacze z przednimi, poprzecznymi stabilizatorami. W najnowszej, trzeciej serii, która na rynku pojawiła się w 2000 roku wymieniona została platforma podwozia na SV gwarantująca dodatkowe 110 mm szerokości i 25 kg do masy całkowitej pojazdu. Warto mieć świadomość, że obecne wersje Superlight i Roadsport korzystają z tych samych elementów. W kolejnej wersji natomiast zawieszenie całkowicie przeprojektowano dodając wzmacniane wahacze z przodu i wymienną tylną oś z tyłu. Oprócz tego auto zyskało podwójny układ wahacza z dodatkowymi cewkami i amortyzatorami, co przełożyło się na 25% wzrost sztywności osi podczas zakrętów i możliwość w zastosowania silników o mocy w zakresie od 200 do 260 KM.

Caterham Seven – silniki

Pierwsze modele Caterham Seven dysponowały silnikami Lotus TwinCam, które produkowane były przez amerykańskiego Forda od 1983 roku. Jednostki wyróżniała pojemność 1600 i 1700 cc oraz moc na poziomie 140 i 150 KM. Mimo to, trzy lata po rozpoczęciu produkcji Caterham zdecydował się zmienić napędy na zasilanie popularnymi dwulitrowymi jednostkami Vauxhall Calibra dysponującymi aż 175 KM, a na rynku pojawiły się również modele opracowane przez słynny zespół Swindon Race Engines, które dysponowały mocą 250 KM i masą własną 530 kg. Dzięki temu Caterham Seven do pierwszej setki rozpędzał się w niecałe 5 sekund ustanawiając przy tym rekord prędkości (auto prowadził kierowca formuły 1 Jonathan Palmer). Kolejne zmiany wprowadzone zostały w 1997 roku kiedy Caterham zaczął korzystać z nowych silników Vauxhall 8v i 16v, które utrzymywały się w podstawowej wersji Caterham Seven do 2002 roku. W tym miejscu należy także wspomnieć o niezależnej serii K, która zapoczątkowana została w 1991 roku jednostką o pojemności 1.4 litra wyposażoną dodatkowo w system Metro Gti. Rok po debiucie dodano wersję z 1.6 litra pojemności, a w 1996 roku światło dzienne ujrzał silnik dysponujący aż 1.8 litra pojemności. W tym samym czasie Caterham zdecydował się wprowadzić odchudzoną wersję Superlight, dzięki usunięciu koła zapasowego, grzałek i dywanów. Ponadto pojazd wyposażony został w super lekkie fotele GRP Tillet wykonane w większości z włókna węglowego oraz zawieszenie ze zmniejszonym rozstawem osi. Moc wyjściowa silnika wyniosła 180 KM, a masa całkowita to tylko 490 kg. Z drugiej strony za najbardziej spektakularną wersję Caterhama Seven uznano powstałą w 2004 roku R500 EVO, którą wyróżniał silnik z pojemnością na poziomie 1998 cm3 i mocą 250 KM. Seria odniosła jednak porażkę ze względu na fakt, że sprzedano wyłącznie trzy egzemplarze samochodu, mimo że Caterham Seven w tej wersji ustanowił rekord prędkości przed Ferrari Enzo do końca 2006 roku pozostając najszybszym autem produkowanym seryjnie. Po wycofaniu tej wersji marka wróciła do jednostek Forda: Sigma oraz Roadsports, które dysponowały pojemnością 2 i 2.3 litra. Ciekawostką jest także fakt, według którego Caterham Seven korzysta z motocyklowych silników GSXR1300 wykorzystywanych przez Suzuki Hayabusę, które umożliwiały rozpędzenie się do 100 km/h w niecałe 3 sekundy. Innym tego przykładem jest wersja Caterham Seven superlight z 2000 roku, w której wykorzystano jednostkę Hondy CBR1100 o wadze 430 kg, mocy 170 KM i momencie obrotowym 10750 obr./min. Wówczas pojazd wyróżniało zmodyfikowane podwozie ze zmienioną karoserią wykonaną przez cenione studio RS Performance oraz limitowany nakład 8 egzemplarzy w cenie 115 000 funtów za sztukę. Ostatnie modyfikacje silników przeprowadzone zostały w 2013 roku, kiedy w Caterhamie Seven zainstalowano silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa Ford Duratec z pojemnością 1.999 cm3 z mocą 315 KM przy 7350 obr./min. Momentu obrotowego.

Caterham Seven – rajdy

Caterham Seven od samego początku przygotowywany był do startów w rajdach samochodowych. Już w 1957 roku, będąc jeszcze prototypem Seven wystawiony został do zawodów Brighton Speed Trails, a w 1958 roku kierowca Graham Hill prowadząc Caterhama Seven zwyciężył w wyścigu Coventry Climax, a niewiele później 4-osobowej załodze Caterham Seven udało się wygrać w 24-godzinnym rajdzie Nelsona Ledges w Ohio (USA). Po tych sukcesach producent postanowił na stałe wprowadzić Caterhama Seven do pucharowej klasyfikacji i walki o mistrzostwo Wielkiej Brytanii, co w formule jednoosobowej udało się osiągnąć w 1986 roku. Sukces odbił się dużym echem w branży motoryzacyjnej, co popchnęło producenta do utworzenia Caterham Academy (Wlk. Brytania), gdzie kształcono początkujących kierowców. Placówka prowadziła zawodnika od podstaw przez tzw. Caterham Motorsport Ladder czyli strukturę zawodów z różnym stopniem trudności poprzez Roadsports B, Roadsports A, R300, Superlight, Eurocup i Caterham Graduates Racing Club. Ciekawym był również fakt, że Caterham Seven w wyścigowej formie możliwy był do kupienia od 2009 roku za równowartość 17 995 funtów. W tej cenie użytkownik otrzymywał lekko zmodyfikowaną wersję Caterham Seven Roadsport z silnikiem z mocą 120 KM obsługiwanym przez 5-biegową automatyczną skrzynię biegów. Niezmiernie interesujący jest również fakt, że w latach 60. Caterham Seven został wycofany z rajdów na terenie USA jako ''zbyt szybki by się nim ścigać'', na co Caterham zareagował wypuszczeniem serii koszulek z hasłem: ''Caterham Seven. Samochód zbyt szybki by się nim ścigać''. Zakaz zniesiony został ostatecznie w 2002 roku, a Caterham Seven wygrał w swojej klasie 24-godzinny rajd Nurburgring pokonując konkurencyjne modele BMW i Porsche aż o 10 okrążeń.

Caterham Seven - obecnie

Caterham Seven w obecnej ofercie producenta posiada do wyboru trzy rodzaje podwozia: szerokie SV, wąskie Series 3 i tradycyjne CSR. Jeśli chodzi o silniki kupujący ma do dyspozycji mocniejsze jednostki Ford Duratec, słabsze Ford Sigma i znane z wcześniejszych wersji Superlight, Roadsport i CSR. Ponadto, do połowy 2013 roku producent oferował jednostki serii K, w tym podstawowy Classic z pojemnością 1.4 litra pozwalający na osiągnięcie maksymalnej prędkości 220 km/h. Warto mieć również świadomość, że od 2017 roku Caterham ze względu na inne systemy prawne dysponuje niezależnymi wersjami napędów Seven przeznaczonych zarówno dla rynku europejskiego jak i tego w Wielkiej Brytanii. Co więcej, większość jednostek dostępnych jest na standardowej platformie S3 lub poszerzonym podwoziu SV, a poszczególne modele różnią się także nazewnictwem, gdzie auta europejskie kończą się cyfrą 5, a brytyjskie cyfrą 0. W ten sposób silniki o najmniejszej mocy pochodzą od Suzuki, a mocniejsze zostały zaprojektowane przez amerykańskiego Forda. Dzięki temu najpopularniejsze są obecnie wersje Caterham Seven 160 i 165, które dostępne są wyłącznie z drzwiami, podwoziem i przednią szybą typu S3. Istnieje również szereg elementów wyposażenia, które można dowolnie modyfikować, a do których zaliczają się m.in.: dodatkowe koło zapasowe, ogrzewanie kabiny czy dodatkowe dywaniki. Możliwa jest również implementacja specjalnego silnika Suzuki z mocą 80 KM, pojemnością 660 cc i turbodoładowaniem. Wersja ta jest niezwykle popularna i ceniona za kompaktową konstrukcję, co sprawia, że w Japonii samochód zaliczany jest do segmentu ''kei car'', w czym pomaga fakt, że większość podzespołów dostarcza firma Suzuki.

Caterham Seven – Roadsport

Caterham Seven w wersji Roadsport promowana jest jako drugi poziom w ofercie producenta. Auto dostępne jest z podwoziem S3 lub SV oraz Classic. W przypadku napędu wykorzystano mocniejsze jednostki: Ford Sigma z pojemnością 1.6 litra i mocą 125 i 140 KM oraz Ford Duratec z pojemnością na poziomie 2 litrów i mocą 175 KM. Oprócz tego, konstrukcję Caterham Seven w sportowej wersji Roadsport wyróżnia dodatkowy przedni stabilizator i podwójny wahacz oraz podłużny układ osi w wersji Classic.

Caterham Seven – wymiary/osiągi/spalanie

Caterham Seven w najnowszej wersji dysponuje konstrukcją o długości 3300 mm i szerokości 1685 mm. Oprócz tego wysokość auta osiąga 1015 mm przy masie całkowitej 575 kg i osiach rozstawionych na odległość 2315 mm. Co więcej, przednia linia nadwozia osiąga długość 1505 mm, a tylna 1465 mm przy kabinie przeznaczonej dla dwóch pasażerów. Ponadto Caterhama Seven charakteryzuje spalanie na poziomie ok. 10 l/100 km podczas jazdy w mieście i ok. 8 l/100 km w trasie. Biorąc pod uwagę osiągi: Caterham Seven dystans ćwierć mili pokonuje w ok. 12 sekund rozpędzając się do prędkości 182 km/h. W przypadku prędkości maksymalnej auto uzyskuje zawrotne 249 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 8 sekund.

Caterham Seven – 50-lecie istnienia

Caterham Seven z okazji 50-lecia istnienia modelu zyskał przeprojektowaną konstrukcję, która zaprezentowana została w 2007 roku. Koncepcyjny model nazwany X330 bazował na platformie CSR wykorzystując w napędzie silnik Ford Duratec o mocy 330 KM. Oprócz tego, w konstrukcji Caterhama Seven na 50-lecie istnienia wykorzystano lekką stal i włókno węglowe w zastępstwie popularnego GRP, co przekłada się na znacznie lepszy stosunek mocy do masy. Mimo pozytywnego przyjęcia modelu Caterham ogłosił, że nie planuje wprowadzać tej wersji do stałej produkcji seryjnej.

3.87
Ocena na postawie 22 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaCaterham
TypSamochód osobowy
SegmentG

Inne modele Caterham

G - Inne modele

Caterham Seven: newsy, testy i recenzje

Caterham Seven Kamui Kobayashi - 10 sztuk z autografem

... Caterham przygotował specjalną wersję modelu Seven. Dziesięć egzemplarzy tego lekkiego samochodu będzie sygnowane nazwiskiem Kamui Kobayashiego. ... węglowego. Z lekkiego kompozytu wykonano też deskę rozdzielczą, na której podpisał się sam ...

dawno temu

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Caterham Seven Sprint (2016) - premiera

... Caterham oficjalnie pochwalił się swoją najnowszą propozycją. Nosi ona nazwę Seven Sprint i powinna przypaść do gustu wszystkim fanom stylu retro. ... Caterham Seven Sprint czerpie inspirację z modelu, który miał trafić do produkcji w 1966 roku, ...

dawno temu

Caterham Seven Superlight Twenty - superlekki sposób na urodziny

... Caterham przygotował na 20. urodziny oryginalnego modelu Superlight specjalną wersję Seven. ... roadster z Wielkiej Brytanii. Póki takie manufaktury jak Caterham będą produkować samochody, motoryzacja jaką kochamy nie umrze. Caterham Seven ...

dawno temu

Funkcjonalny Caterham Seven z klocków Lego [wideo]

... Sheepo skonstruowało w pełni funkcjonalną replikę Caterhama Seven z klocków Lego. Model zbudowano w skali 1:7. ... Sheepo skonstruowało w pełni funkcjonalną replikę Caterhama Seven z klocków Lego. Model zbudowano w skali 1:7. Caterham Seven z ...

dawno temu

Limitowany Caterham Seven CDX

... Caterham i KTM czy Atom to auta, które bardzo lubimy i choć z wyglądu wydają się być bardzo surowe, to wystarczy spojrzeć na jednostki je napędzające, żeby znaleźć uzasadnienie, dlaczego ... . Caterham Seven CDX zostanie wyposażony w bajery (o ...

dawno temu

Nowy Caterham już niebawem!

... Caterham to niewielki, brytyjski producent lekkich samochodów sportowych. W swojej ofercie jak na razie ma jedynie model Seven, który dostępny jest w kilku różnych wersjach. Już niedługo ma się to zmienić - firma Caterham planuje wprowadzić do ...

dawno temu

Caterham Seven 310 - najlepszy model w historii firmy?

... Firma Caterham uzupełnia swoją gamę modeli Seven o auto pośrednie pomiędzy Seven 270 a Seven 360. Jest to samochód oznaczony numerem 310. Osiąga moc 154 KM, czyli o 17 KM większą od słabszego 270. Według firmy, nowa jednostka nadaje mu idealną ...

dawno temu

Caterham Superlight R500 CC

... Caterham zaprezentował model Superlight R500 CC. Caterham specjalizuje się w produkcji i udoskonalaniu kolejnych wersji legendarnego Lotusa Seven. Ten samochód pojawił się w 1957 r. by zaistnieć ... w wyścigach samochodowych. Wyposażony był w ...

dawno temu

Caterham szykuje mocniejszy silnik dla modelu Seven

... Caterham pracuje nad jednostką bazującą na silniku Forda 2,0 Duratec. ... Caterham pracuje nad jednostką bazującą na silniku Forda 2,0 Duratec. Na razie o silniku wiadomo tyle, że będzie mocniejszy od 177 motoru z modelu Superlight R300. ...

dawno temu

Caterham szykuje kolejną wersję siódemki

... Normy emisji spalin po raz kolejny dają się we znaki producentom samochodów. Do klubu aut spełniających normę Euro 6 dołączy Caterham. Producent potraktował jednak unijne regulacje jako wyzwanie i już zapowiedział, że planowana kolejna odmiana ...

dawno temu

Oto nowy Caterham-Lola SP/300R [wideo]

... W połowie grudnia Caterham ujawnił swoje plany dotyczące nowego samochodu wyścigowego. Wczoraj na Autosport International Show w Birmingham nastąpiło oficjalne odsłonięcie tego przeznaczonego na tor samochodu, który został nazwany Caterham-Lola ...

dawno temu

Kultowy Lotus Seven powróci?

... Lotus Seven to pojazd z całą pewnością kultowy i najlepiej charakteryzuje filozofię tej brytyjskiej marki, która opiera się na niewielkiej masie i świetnych właściwościach jezdnych. W ostatnio ... udzielonym wywiadzie szef Lotusa - Dany Bahar - ...

dawno temu

Caterham wchodzi na rynek motocyklowy

... Caterham to marka, której - z pewnością, nikt nie kojarzy z jednośladami. Entuzjaści czterech kółek znają brytyjską firmę z produkcji bardzo szybkich samochodów. Jednak, jak się okazało podczas tegorocznych targów EICMA w Mediolanie, Caterham ...

dawno temu

Caterham już w Polsce!

... Polska będzie 21 krajem gdzie sprzedawane będą sportowe auta Caterham Super7 - kultowe roadstery trafiają wreszcie do naszego kraju! ... Polska będzie 21 krajem gdzie sprzedawane będą sportowe auta Caterham Super7 - kultowe roadstery trafiają ...

dawno temu

Caterham Supersport R - złoty środek

... Caterham ostatnio stawia na rozwój. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że ten brytyjski producent niewielkich i lekkich pojazdów sportowych stworzy razem z Renault nowy model Alpine, a w międzyczasie Caterham dodał do swojej oferty model Supersport R, ...

dawno temu

Caterham Super 7 już w Polsce!

... To jedna z najlepszych informacji tego roku. Jak dla mnie przynajmniej. Otóż, pierwsze egzemplarze Caterham dotrą do Polski pod koniec sierpnia. Fabryka potwierdziła produkcję pierwszych sztuk przeznaczonych dla naszego rynku. Samochody zostaną ...

dawno temu

Caterham nie czuje kryzysu!

... Kryzys, kryzys, kryzys - jest na ustach wszystkich producentów motoryzacyjnych na świecie. Czyżby? Mały, brytyjski Caterham kryzysu się nie boi, i zamiast ograniczać produkcję i pracowników w fabryce, robi wprost przeciwnie! ... Kryzys, kryzys, ...

dawno temu

2013 Caterham 620 R – 315 KM z 2-litrowego silnika

... Caterham 620 R to następca modelu R500. Topowy samochód z gamy brytyjskiej marki oficjalnie zadebiutuje podczas Festiwalu Prędkości Goodwood, który rusza 11 lipca. ... przez firmę. Wciąż jest to samochód wyglądający niczym podrasowany Lotus ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie