#Škoda Roomster

Škoda Roomster

Škoda Roomster

W 2003 roku na Frankfurt Motor Show oprócz takich kwiatków jak Audi Le Mans, czyli prototyp modelu R8, czy Concept R Volkswagena niemiecki koncern przywiózł ze sobą także wizjonerski projekt czeskiej Škody o nazwie Roomster.

  • Škoda Roomster to 5-drzwiowy kombivan produkowany w latach 2006-2015
  • Auto można było nabyć z silnikami benzynowymi od 1.2 do 1.6 l i wysokoprężnymi od 1.2 do 1.9 l
  • Do wad auta można zaliczyć słabe wyciszenie wnętrza i ubogie wyposażenie w wersji podstawowej
  • Liczne schowki i duża możliwość aranżacji wnętrza sprawiają, że auto uważane jest za funkcjonalne
  • Za auto z 2011 roku zapłacimy niecałe 25.000 zł
[1/5] Škoda Roomster to 5-drzwiowy kombivan produkowany w latach 2006-2015Źródło zdjęć: © en.wheelsage.org/Владимир С.

Auto przyciągnęło uwagę odwiedzających i przez wielu dziennikarzy zostało okrzyknięte najciekawszym projektem targów. Trzy lata później, w 2006 roku, na Geneva Motor Show Roomster ponownie pojawił się na salonach, tym razem już w wersji produkcyjnej.

Przez 3 lata Škoda delikatnie ucywilizowała swoją propozycję niewielkiego MPV, jednak auto nadal było odważnym projektem. Roomster do dzisiaj zbiera pozytywne recenzje ze względu na niekonwencjonalną linię okien, która do dziś wyróżnia ten samochód na tle innych MPV dostępnych na rynku. Zdaniem stylistów Škody miała ona połączyć styl dynamicznego kompaktu z linią nadwozia rodzinnego vana.

Faktycznie Roomster klasyfikowany jest w segmencie MPV, jednak swoim wymiarom 4205 mm długości, 1684 mm szerokości oraz 1650 mm wysokości w odmianie Scout dorównuje autom kompaktowym. Pomimo że auto jest jedynie pięcioosobowe, ze względu na przesuwane drzwi Roomster zyskał na praktyczności oraz na stylistyce.

Rodzinna Škoda początkowo wytwarzana była w fabryce w niewielkiej czeskiej miejscowości Kvasiny. W 2011 roku produkcję przeniesiono do liczącego nieco ponad 13 tys. mieszkańców miasteczka Vrchlabi.

Auto dostępne jest z tymi samymi jednostkami napędowymi co Fabia drugiej generacji, a więc 1,2 12V THP 70 KM, 1,2 TSI 86/105 KM, 1,4 16V 86 KM oraz 1,6 16V 105 KM. Spośród turbodiesli należy wymienić silniki 1,2 TDI 75 KM, 1,4 TDI 70/80 KM, 1,6 TDI 90/105 KM oraz sprawdzony 1,9 TDI 105 KM.

Najmocniejsze jednostki benzynowe można zamówić z siedmiobiegową dwusprzęgłową przekładnią DSG, która znana jest z innych aut grupy Volkswagena.

477 l przestrzeni bagażowej Roomstera można powiększyć do 1780 l. Mnogość schowków oraz niemal dowolna aranżacja wnętrza są bez wątpienia zaletami Roomstera. W razie potrzeby tylną kanapę można całkowicie wymontować i bez problemu zmieścić do środka meble podczas przeprowadzki. Auto dostępne jest także w wersji dostawczej, co również przyciągnęło do Škody wielu klientów poszukujących taniego, niewielkiego pojazdu użytkowego.

Roomstera można zamówić w wersjach wyposażeniowych Roomster, Style, Greenline oraz Comfort, jednak to nie wszystko. Kierowcy, którzy częściej zjeżdżają z utwardzonych dróg, mogą zdecydować się na odmianę Scout, którą zaprezentowano już na targach motoryzacyjnych w Essen w 2006 roku.

Wyróżniają ją większe zderzaki z bardziej wytrzymałego plastiku, wzmocnione progi oraz dodatkowe osłony chroniące podwozie podczas poruszania się po nieutwardzonych drogach. Najciekawszy jest jednak prześwit, który został zwiększony o 43 mm.

W testach Euro NCAP Škoda Roomster zdobyła maksymalną możliwą notę 5 gwiazdek, co poza atrakcyjną ceną i pojemnym bagażnikiem jest kolejnym argumentem dla wszystkich osób poszukujących wytrzymałego rodzinnego auta ze sprawdzonymi silnikami za rozsądne pieniądze.

Należy jednak pamiętać o tym, że w podstawowej wersji wyposażenia w aucie brakuje takich rozwiązań jak chociażby ESP, klimatyzacja, której nie może zabraknąć podczas komfortowej podróży z trójką dzieci na tylnej kanapie, a także elektrycznie sterowanych przednich szyb.

Plusy:

  • Łatwa aranżacja przestrzeni
  • Niska cena wersji podstawowej
  • Jednostki benzynowe i przekładnia DSG

Minusy:

  • Słaba widoczność
  • Ubogie wyposażenie wersji podstawowej
  • Kiepskie wyciszenie wnętrza
Škoda Roomster Noire 1.2 TSI - test
Rafał Warecki

Škoda Roomster Noire 1.2 TSI - test

Skoda odmładza Fabię i Roomstera
Bartosz Pokrzywiński

Skoda odmładza Fabię i Roomstera