wycieraczki

Wycieraczki są bardzo ważnym elementem wyposażenia każdego auta.

Wycieraczki stanowią niezwykle ważny element wyposażenia samochodowego. Nie tylko zwiększają bezpieczeństwo kierowcy, ułatwiając widzenie nawet w trudnych warunkach, mają również wpływ na eksploatację samochodu i zużycie powierzchni szyby przedniej. W dużej mierze zależy to od piór, na których wybór, bezpośredni wpływ ma użytkownik. Tym bardziej że te szybko się zużywają i warto wiedzieć, które są dla naszego samochodu najodpowiedniejsze.

Wycieraczki – kiedy należy wymienić?

Według ustalonej teorii wycieraczki należy wymieniać co najmniej raz w roku – takie zapisy znalazły się zarówno w krajach Europy Północnej, jak i Południowej. Mimo to warto samemu kontrolować ich stan w naszym aucie i reagować na bieżąco. Zużyte wycieraczki poznamy po niedokładnym zbieraniu powierzchni szyby oraz powstawaniu charakterystycznych smug.

Wycieraczki – jakie wybrać?

Pierwszym krokiem przy wymianie wycieraczek w naszym aucie powinno być sprawdzenie jaką długość powinny mieć ich pióra. Informację tą znajdziemy w instrukcji obsługi bądź informacji dołączonej samochodu. Możemy również skorzystać z dostępnych w internecie wyszukiwarek, które po podaniu producenta, modelu samochodu i roku produkcji wskażą odpowiedni model. Podczas kupna warto również zwrócić uwagę na sposób montażu, który w zależności od marki wycieraczek może być inny, zaoszczędzi nam to czasu i pieniędzy w przypadku pomyłki. Warto również wiedzieć, że obecnie na rynku dostępne są tzw. adaptery (często dołączane do zestawu), czyli swoista ''przejściówka'', która pozwala na połączenie pióra z innego rodzaju mocowaniem.

Wycieraczki – rodzaje/szkieletowe

Do wyboru jest kilka typów piór, które można stosować w zależności od rodzaju ich budowy i przeznaczenia. Klasyczne, stosowane głównie w starszych modelach samochodów są wycieraczki szkieletowe, używane również w większości aut przeznaczonych do jazdy po mieście. Wybierając to rozwiązanie, możemy liczyć na trwałość materiału i pewność, że wycieraczka wytrzyma pracę w ciężkich warunkach ze względu na stalowe ramię, które jest głównym stabilizatorem. Minusem w tym przypadku może być wykorzystanie w konstrukcji pióra gumy która, choć zapewnia równo przyciętą krawędź, dość szybko się zużywa. Warto dodać, że klasyczne wycieraczki posiadają trzy rodzaje zacisków i cztery systemy montażowe w zależności od potrzeb klienta.

Wycieraczki – rodzaje/bezszkieletowe

Nowszym i bardziej zaawansowanym technologicznie rozwiązaniem są wycieraczki bezszkieletowe. Takie typ stosowany jest najczęściej w fabrycznych samochodach kompaktowych przeznaczonych do jazdy po mieście, gdzie nie są rozwijane duże prędkości, a zarazem docisk nie musi być bardzo mocny. Jeśli jednak auto wykorzystywane jest również do podróży podmiejskich, istnieje opcja kupna bezszkieletowych piór z dociskiem aerodynamicznym. Warto również dodać, że konstrukcje bezszkieletowe w przeciwieństwie do klasycznych odporne są na przymarzanie, duża mniejsza jest również powierzchnia odpowiedzialna za ograniczenie szumu wiatru.

Wycieraczki – rodzaje/hybrydowe

Ostatnim stosowanym rodzajem piór są tzw. hybrydy, czyli takie, które łączą ze sobą cechy klasyków i piór płaskich. Przeznaczone są głównie dla aut premium, które poruszają się zarówno po mieście, jak i szybkich trasach podmiejskich, a nawet trudniejszych terenach górskich. Najniższa emisja hałasu, mocny docisk przy większych prędkościach oraz największa skuteczność wycierania zawdzięczają konstrukcji, gdzie pióro jest całkowicie zasłonięte i współpracuje podczas działania z ramieniem. Zaletą w przypadku wycieraczek hybrydowych jest również niezwykle łatwy montaż oraz mniejszy kształt, przez co pióra nie rzucają się w oczy i pozwalają kierowcy na wyraźne widzenie podczas jazdy w trudnych warunkach.

Autokult odc.2 - Poznań Motor Show, McLaren 600LT i używana Alfa 159

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie