Ford Capri 1 generacji

Generacja
Ford Capri 1 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Po sukcesie Forda Mustanga w Stanach Zjednoczonych zarząd marki miał nadzieję na podbicie również rynku europejskiego autem w podobnym stylu. Powątpiewano jednak w szanse zaistnienia Mustanga na Starym Kontynencie, postanowiono więc stworzyć podobny do niego model o bardziej europejskim charakterze. Tak powstał Ford Capri. Pierwsze jego egzemplarze ujrzały światło dzienne w 1969 roku i wzbudziły zachwyt rzeszy odbiorców. Model ten produkowano w Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemczech (wówczas RFN) i Australii. Nietuzinkowy styl nadwozia i bogata gama silników podbiły serca wielu kierowców.

Jednym z czynników, które pozwoliły Capri osiągnąć sukces, była polityka prowadzona przez Forda: położono nacisk na możliwość dogodnego i precyzyjnego skonfigurowania modelu przez nabywcę. Potencjalny przyszły właściciel miał do wyboru kilkaset opcji wyposażenia auta, a w gamie dostępnych silników figurowało aż 13 jednostek. Zaliczały się do nich między innymi widlaste czwórki o pojemnościach od 1,3 do 2,0 l (ta druga dostępna jedynie w Wielkiej Brytanii), czterocylindrowa, rzędowa jednostka o pojemności 1,3, 1,6 oraz 2,0 l oraz widlasta szóstka o pojemnościach od 2,0 do 3,4 l. W palecie silników nie występował jednak ani jeden motor wysokoprężny. Samochód dostępny był tylko w opcji z 4-biegową manualną skrzynią biegów. Pod koniec 1969 roku na rynku pojawiły się usportowione wersje Capri: 2300 GT produkowane w Niemczech oraz 3000 GT z dwukomorowym gaźnikiem w Wielkiej Brytanii, wyposażone w silnik Essex V6. W dalszym ciągu rozszerzano gamę wersji modelu. W marcu 1970 roku z brytyjskich linii produkcyjnych zjechały pierwsze egzemplarze wariantu 3000E napędzane trzylitrowym silnikiem, z bardziej luksusowym wnętrzem.

Ten europejski pony car pod względem technicznym w dużym stopniu bazował na modelu Cortina. Początkowo miał wejść do sprzedaży pod nazwą Colt, jednak okazało się, że zastrzegło ją Mitsubishi. Kolejną zaletą modelu Capri była jego przystępna cena. Samochód zdobył rzeszę odbiorców, a w gazetach pojawiło się mnóstwo artykułów na jego temat.

W kwietniu 1970 roku Ford rozpoczął sprzedaż modelu Capri na rynkach Ameryki Północnej, Afryki Południowej oraz Australii. Wszystkie modele tego coupé były napędzane 1,6-litrowymi silnikami Kent, które w 1971 roku zastąpiono 2-litrowymi jednostkami Pinto. W Stanach Zjednoczonych model ten sprzedawany był pod marką Mercury. W 1971 roku pojawił się usportowiony model RS2600, startujący w ETCC (europejskich mistrzostwach samochodów turystycznych).

Warta wspomnienia jest również specjalna wersja modelu Capri, która pojawiła się w listopadzie 1971 roku – Ford Capri Vista Orange. Bazował on na modelach 1600 GT oraz 2000 GT i występował wyłącznie w odcieniu Vista Orange. Opcjonalnie wyposażony był w spojler i tylne listwy okien podobne do tych z Mustanga. Możliwe było również zamontowanie w nim siedzeń z materiałową tapicerką, podgrzewania tylnej szyby oraz winylowego dachu. Wyprodukowano jedynie 1200 sztuk tego wariantu.

Ford Capri doczekał się faceliftingu. Zarząd podjął decyzję o jego przeprowadzeniu, ponieważ pierwsza generacja tego modelu osiągnęła wielki sukces – do 1970 roku sprzedano ponad 400 000 egzemplarzy, więc stwierdzono, że aby podtrzymać sprzedać na satysfakcjonującym poziomie, trzeba odświeżyć Capri. Poliftingowa wersja różniła się od wcześniejszej obecnością prostokątnych lamp przednich, większych świateł tylnych oraz nowych foteli. Silniki Kent zastąpiono jednostkami Pinto. Produkowana wcześniej wyłącznie w Wielkiej Brytanii wersja 3000 GT zawitała również na niemieckich liniach produkcyjnych. Oprócz tego amerykańskie modele zaczęto produkować ze zderzakami pokrytymi gumą.

Ford Capri zrobił furorę na rynku europejskim i w RPA, gdzie pojawił się nawet jego lokalny odpowiednik, model Perana. Do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych trafił w kwietniu 1970 roku i mimo niepewnych początków również tam okazał się hitem. Nie powiodło się natomiast na rynkach australijskim i nowozelandzkim. Wielką zaletą tego samochodu jest jego niepowtarzalny charakter. Nabywca ma też dużą możliwość wyboru w zakresie silnika czy wyposażenia. Wnętrze Capri jest przestronne, choć widać, że projektowane lata temu. Z pewnością to dobry samochód dla tych, którzy lubią się wyróżniać na ulicy. Produkcję modelu zakończono w 1974 roku.

4.16
Ocena na postawie 12 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Capri
Produkcja od1969
Produkcja do1974

Inne generacje Ford Capri

Inne modele Ford

Ford Capri 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Mountune wycisnęło 684 KM z 2,3-litrowego silnika Forda Focusa RS

... Nie od dziś wiadomo, że 2,3-litrowa jednostka EcoBoost produkcji Forda dysponuje sporym potencjałem tuningowym. Chyba nikt jednak nie spodziewał się aż tak spektakularnego wyniku. Brytyjska firma Mountune zdołała wycisnąć z tego silnika aż 684 ...

6 dni temu

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Nowy Ford Puma już w salonach - polski cennik

... Ford pochwalił się polskimi cenami modelu Puma. To atrakcyjny crossover segmentu B, który będzie konkurował m.in. z Nissanem Juke czy Peugeotem 2008. Ile trzeba zapłacić za tę propozycję i jak wiele otrzymamy w zamian? ... Po latach Ford ...

7 dni temu

Ford Ranger Ricardo to zmilitaryzowany pickup dla każdego

... Brytyjska firma Ricardo wzięła na warsztat Forda Rangera i zmieniła go w prawdziwy wóz bojowy, który bez wątpienia budzi respekt wszędzie tam, gdzie się pojawi. Co ważne, jest to nie tylko solidna broń na kołach, ale i porządna terenówka. ... ...

2 tygodnie temu

Ile w Polsce zapłacimy za Forda Pumę i nową Kugę? Szacujemy ceny

... Z niecierpliwością czekamy na najnowsze modele typu SUV od Forda. Crossover Puma może szturmem wejść na polski rynek, a Kuga i tak już ma mocną pozycję. Może mieć jeszcze mocniejszą, bo stylistycznie nowa generacja to wielki progres. Również ...

4 tygodnie temu

Ford v Ferrari już niebawem w kinach - zobacz zwiastun

... 22 listopada w polskich kinach swoją premierę będzie miał film "Ford v Ferrari" ("Le Mans '66"), który powinien przypaść do gustu wszystkim wielbicielom samochodów oraz fanom motorsportu. W rolach ... Film oparty na faktach przeniesie nas do ...

miesiąc temu

Nowe BMW Serii 1 jest znacznie tańsze niż poprzednik - ceny w Polsce

... Zupełnie nowe BMW Serii 1 właśnie wjeżdża do polskich salonów. Pod względem konstrukcyjnym jest to auto zupełnie inne niż poprzednik. Przedni napęd i silnik umieszczony poprzecznie nie każdemu przypadną do gustu. Prostsze rozwiązania przekładają ...

4 tygodnie temu

Ford Big Nugget Concept - nadjeżdża kolejny kamper

... Na początku 2019 roku Ford wprowadził na wybrane rynki model Transit Nugget, będący ciekawym, niewielkim kamperem. Niebawem w ofercie pojawi się jednak coś większego - Big Nugget, który właśnie debiutuje jako koncept. Za kilka miesięcy powinien ...

2 miesiące temu

Ford Mustang55 - urodzinowa edycja specjalna

... Europejski oddział Forda postanowił uczcić 55-te urodziny Mustanga. Z tej okazji stworzył limitowaną edycję specjalną, która kusi mocnym silnikiem i dodatkami, dzięki którym wyróżnicie się z tłumu. Oto Mustang55. ... Choć 2,3-litrowy EcoBoost ...

3 miesiące temu

Ford Focus - Pierwszy kontakt

... Osobom, które na co dzień użytkują samochody marki Ford - w tym poprzednie generacje Focusa - postanowiliśmy zadać kilka luźno powiązanych z motoryzacją pytań, a także pokazać im najnowsze wcielenie Focusa i zapytać jak im się podoba - oto co z ...

9 miesięcy temu

Legenda powraca: Ford Capri ożywa!

... Audi ma model A5, Volkswagen wskrzesił Scirocco, a Toyota planuje wprowadzić następcę Celicy, Hyundai zaprezentuje najnowszą generację Coupe, a Peugeot przedsatwiło seryjną wersję 308 RC. A Ford ... ? Ford powraca do swojego legendarnego Cupe ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie