#Škoda Fabia

Škoda Fabia

Skoda Fabia to osobowe auto należące do klasy samochodów miejskich produkowane od 1999 roku przez koncern Volkswagen AG pod marką Skoda Auto.

  • Škoda Fabia zastąpiła w 1999 roku model Felicia
  • Do chwili obecnej powstały trzy generacje auta
  • Jest to jedno z najbardziej popularnych aut kompaktowych segmentu B
  • We wnętrzu znajdziemy prostą i czytelną deskę rozdzielczą
  • Fabię produkowano w trzech typach nadwozia: hatchback, sedan i kombi. W najnowszej generacji zrezygnowano z produkcji sedana
  • Pod maską auta znajdziemy silniki benzynowe i wysokoprężne o mocach od 54 do 180 KM
  • Najmocniejsza jednostka ma 224 KM i potrzebuje 7.3 s, aby rozpędzić się do 100 km/h
  • Fabia 3 gen. dobrze wypadła w testach Euro NCAP zdobywając 5 na 5 gwiazdek. Starsze modele mają jedną gwiazdkę mniej
  • Auto powstaje z 5 i 6-biegową, manualną skrzynią biegów oraz 7-biegową automatyczną
  • Minusem samochodu są twarde plastiki, słabo wyciszone wnętrze oraz nietrwałe zawieszenie
  • Do zalet Fabii możemy zaliczyć tanią eksploatację i dobre zabezpieczenia antykorozyjne
  • Škoda Fabia wnętrze
  • Škoda Fabia to auto cieszące się dużą popularnością, dlatego zakup lub sprzedaż używanego auta nie będą stanowić problemu
[1/13] Škoda Fabia zastąpiła w 1999 roku model FeliciaŹródło zdjęć: © http://en.wheelsage.org/Porlamfer

Historia Skody Fabia

Debiut Skody Fabia miał miejsce w 1999 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Jest następcą Skody Felicii oraz Skody Favorit. Wersja kombi Skody Fabia została zaprezentowana rok później na wystawie w Paryżu, natomiast wersja sedan w 2001 roku na targach w Genewie. Samochód bazował na płycie podłogowej Volkswagena A04, którą można także spotkać w Volkswagenie Polo czy Seacie Ibiza. Pierwsza generacja Skody Fabia nie ujmowała stylistyką, mimo to zdobyła uznanie i zainteresowanie odbiorców. We wnętrzu można odnaleźć czytelną i łatwą w obsłudze deskę rozdzielczą. W 2004 roku dokonano faceliftingu Skody Fabia. Zmodernizowano grill, tylne lampy i przedni zderzak.

Druga generacja Skody Fabia pojawiła się w 2006 roku. Tym razem skupiono się na stylistyce. Całkowicie odmieniono auto. Zwiększono rozmiary, tym samym pojawiło się więcej miejsca na tylnej kanapie oraz większy bagażnik. Skoda Fabia drugiej generacji opierała się na płycie podłogowej PQ24. Wyposażona była w dwusprzęgłową przekładnię DSG. 2010 rok to kolejny facelifting Skody Fabia. Zmodernizowano przedni zderzak, grill, reflektory oraz dodatkowe wyposażenie. W ofercie pojawiły się też nowe jednostki napędowe. Topową odmianę RS wyposażono w mocniejszy silnik.

W 2014 roku wprowadzono na rynek trzecią generację Skody Fabia. Auto prezentuje bardzo korzystną stylistykę. Nadwozie charakteryzuje się dynamiczną linią, ostrzejszymi rysami i licznymi przetłoczeniami. Przy tworzeniu nowej generacji skorzystano z płyty podłogowej PQ25. Zwiększono pojemność bagażnika i wymiary nadwozia.

Skoda Fabia jest jednym z najpopularniejszych aut kompaktowych segmentu B. Spokrewniona jest z modelami Volkswagena. Skoda Fabia otrzymała tytuł Samochodu Roku 2007 w Serbii oraz tytuł Samochodu Roku 2015 w konkursie magazynu What Car?

Skoda Fabia – dane techniczne

Skodę Fabia można dostać z nadwoziem sedan, hatchback lub kombi. W ofercie Skody Fabii znalazły się silniki benzynowe oraz silniki diesel. Składają się one z 3 – 4 cylindrów, na każdy przypada 2 – 4 zawory. Silniki Skody Fabia posiadają moc od 54 do 180 KM oraz pojemność od 999 do 1984 cm3. Auto przyspiesza do 100 km/h w 7,3 – 16,5 s. Maksymalną prędkością, jaką może osiągnąć Skoda Fabia, jest 155 – 224 km/h.

Moment obrotowy układu napędowego Skody Fabii wynosi 95 – 310 Nm. W zależności od wybranego silnika Skoda Fabia spala od 3,4 do 7,6 l na 100 km. Pojemność bagażnika Skody Fabia wynosi od 789 do 1485 l. Wymiary Skody Fabia to 3960 – 4275 mm długości, 1642 – 1732 mm szerokości i 1436 – 1551 mm wysokości.

Skoda Fabia – opinie użytkowników

Niestety Skoda Fabia nie posiada zbyt mocnych silników 1.0 i 1.2. ponadto auto posiada nietrwałe zawieszenie – często trzeba wymieniać siłownik sprzęgła, sworznie wahaczy i łączniki stabilizatorów. W niektórych egzemplarzach zdarzają się przeciekające uszczelki tylnych drzwi. Minusem Skody Fabii są nieco twarde plastiki, niewielka ilość miejsca z tyłu w odmianie hatchback oraz mały bagażnik. Ponadto auto jest słabo wyciszone wewnątrz. Mankamentem są także podatne na uszkodzenia sterownik silnika i czujnik temperatury wody.

Wsród zalet Skody Fabia należy wymienić dobre właściwości jezdne oraz doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne. Z pewnością atutem będzie tu technologia Volkswagena, na której bazuje Skoda Fabia. Na pochwałę zasługuje zwłaszcza dwusprzęgłowa skrzynia DSG. Ponadto użytkownicy Skody Fabii mają bardzo dobry dostęp do części zamiennych w przystępnych cenach. Plusem Skody Fabii będą także ekonomiczne turbodiesele oraz spory wybór wersji nadwoziowych. Warto nadmienić, że Skoda Fabia jest autem, które można z łatwością kupić i odsprzedać, ponieważ cieszy się dużym zainteresowaniem.