Seat Ibiza

Model
Seat Ibiza Zobacz 31 zdjęć

Seat Ibiza II

Ibiza drugiej generacji powstała przy współpracy z Volkswagenem. Jej odpowiednik u niemieckiego producenta to znany doskonale wszystkim mały Golf, czyli VW Polo. Produkcja drugiej generacji Seata segmentu B przypadała na lata 1993-2002. Premiera odbyła się na targach we Frankfurcie w 1993 roku. Ibizę oferowano w 3- lub 5-drzwiowym nadwoziu, a także w odmianie sedan (samochód został nazwany Seat Cordoba). Wyposażenie standardowe było ubogie, podstawowa wersja nie miała poduszek powietrznych, klimatyzacji, radia, ABS-u ani wspomagania kierownicy. Wybór silników (biorąc pod uwagę wszystkie rynki) był imponujący: 15 jednostek benzynowych i 7 diesli. Wiele z tych silników było po prostu udoskonalonymi konstrukcjami lub różniło się jedynie wariantem mocy.

Benzyniaki zaczynały się od litrowego motoru, a kończyły na jednostce dwulitrowej (moce od 45 do 150 KM). Silniki o pojemności 1,0 l rozwijały moc 45 lub 50 KM, jednostka o niecałe 300 cm sześciennych większa - 54 KM, w dalszej kolejności w gamie znajdował się chyba najpopularniejszy benzyniak, 60-konny silnik 1,4 l (były jego dwie odmiany, różniące się nieznacznie maksymalnym momentem obrotowym), następnie 1,4 16V (101 KM), wyżej była jednostka 1,6 (moce 75 KM lub 101 KM), następnie silnik 1,8 (90 KM) i szesnastozaworowe 1,8 (129 KM), w końcu dwa ośmiozaworowe dwulitrowce o mocy 115 KM i na szczycie najmocniejszy silnik 2,0 16V o mocy 150 KM.

Wśród silników wysokoprężnych klient miał do wyboru wyłącznie silniki o pojemności 1,9 l. Moce to 64 lub 68 KM i 75, 90 lub 110 KM dla jednostek turbodoładowanych.

Niewątpliwie najpopularniejszy na naszym rynku był silnik 1,4 8V o skromnej mocy 60 KM. Taka wartość dziś może imponująca nie jest, ale wtedy wystarczała. Wystarczała jednak głównie do jazdy po mieście, bo przyspieszenie do setki powyżej 15 s nie zwiastowało bezproblemowego wyprzedzania w trasie. Dla wielu Polaków Ibiza drugiej generacji/Polo III była samochodem rodzinnym. Problemów z dynamiką nie wynagradzał bagażnik, którego pojemność można określić jako skromną (jak na wakacyjne wypady). Za to właściwości jezdne to z pewnością zaleta tego modelu. Małe, obecnie produkowane miejskie autka nie zawsze prowadzą się tak dobrze jak Ibiza sprzed tylu lat.

Ibiza II w 1999 roku doczekała się gruntownego faceliftingu. Zmiany były na tyle znaczące, że niektórzy Ibizę produkowaną w latach 1999-2002 nazywają jej trzecią generacją. W rzeczywistości była to generacja „2,5”. Zmienił się wygląd przodu, wprowadzono charakterystyczny potrójny grill, zmodyfikowano reflektory. Dzięki temu hiszpańskie autko uzyskało zadziorniejsze spojrzenie. Z tyłu zmiany są jeszcze bardziej widoczne, lampy „rozlały” się na klapę bagażnika, na której pojawiło się charakterystyczne duże „S”, widoczne również w obecnych modelach hiszpańskiej marki. Miejsce na tablicę rejestracyjną powędrowało na tylny zderzak. Dzięki tym zabiegom sylwetka tyłu zdecydowanie wysmuklała i trudno było pomylić tę wersję z tą sprzed liftingu. Najważniejsze zmiany w ofercie silników to wycofanie jednostek 2,0 na rzecz turbodoładowanej, 1,8-litrowej jednostki, występującej w jednym z dwóch wariantów mocy (156 KM dla Ibizy Cupra i 180 KM dla Ibizy Cupra R). Ibizę Cupra i Cupra R nie różniła jedynie moc silnika, ale też zawieszenie i hamulce (marki Brembo dla Cupry R). Co ciekawe, poliftingowa Ibiza drugiej generacji w wersji Cupra R została wyprodukowana w liczbie jedynie 1000 egzemplarzy, co czyni ją egzotykiem wśród małych hot hatchy i z pewnością może być ona łakomym kąskiem dla koneserów.

Na rynku samochodów używanych trudno znaleźć zadbane auto, bo właściciele Ibiz zakupionych w salonie rzadko decydują się na ich sprzedaż, spisują się one bowiem świetnie nawet po latach.
Ibiza tej generacji doczekała się czterech nagród: Car of the Year 1994 (przyznana w Hiszpanii), Carro do Ano (przyznana w 1994 roku w Portugalii) i University Car of the Year przyznana w 1995 i 1996 roku w Hiszpanii.

Seat Ibiza III

Ibiza produkowana w latach 2002-2008 to trzecia generacja tego auta. Niektóre zmiany w stosunku do poprzednika wyglądają jak kolejny facelifting drugiej generacji, jednak gdy przyjrzeć się bliżej (szczególnie tyłowi), można dostrzec zupełnie świeże rozwiązania. Ta generacja oparta była na czwartym Polo. Z rozwiązań Volkswagena skorzystała także Škoda, konstruując Fabię. Do kształtu karoserii Ibizy trzeciej generacji rękę przyłożył Walter de’Silva, co widać szczególnie z tyłu. Kształt tylnych lamp przywodzi na myśl oczywiste skojarzenia z włoską Alfą Romeo. Ibiza III była dostępna w nadwoziu 3- i 5-drzwiowym, plasowała się w segmencie B. Wśród jednostek benzynowych do wyboru były silniki o pojemności od 1,2 do 1,8 (na niektórych rynkach, także 115-konna dwulitrowa jednostka). Moce, jakie rozwijała benzynowa Ibiza, wynoszą od 54 KM do aż 180 KM. Dla fanów diesli przygotowano silniki 1,4 TDI (70 do 80 KM) i 1,9 TDI (101-160 KM). W ofercie zachowała się też niedoładowana jednostka 1,9 SDi o mocy 64 KM.

Od tej generacji Ibiza była wyraźnie agresywniej stylizowana od rodzeństwa (VW Polo i Škody Fabii). Była to bardzo przyzwoita konstrukcja kontynuująca sukces drugiej generacji tego samochodu. Standardowo już dla Seata, auto prowadziło się pewnie i sprawnie pokonywało zakręty, zachęcając do agresywniejszej jazdy. Seat wyprzedził Volkswagena przy wprowadzeniu najmocniejszych wersji swojego samochodu. Klient, nie mogąc kupić Polo GTI (zostało ono zapowiedziane dopiero pod koniec 2005 roku), musiał skierować kroki do hiszpańskiej marki, mającej do zaoferowania Ibizę FR o mocy 150 KM (wersja benzynowa) lub 130 KM (diesel) lub, to co zawsze u Seata lubimy najbardziej, wersję Cupra, rozwijającą 180 KM (znów wersja benzynowa) lub 160 KM (diesel).

Wnętrze trzeciej Ibizy to morze ciemnego plastiku, którego spasowanie miejscami może nie zachwycać. Światełko w tunelu to w tym przypadku kierownica, która jest mała, poręczna i po prostu ładna, oraz agresywnie czerwone podświetlenie zegarów. Może ono męczyć oczy podczas długiej jazdy nocą, ale z pewnością dodaje wnętrzu charakteru, którego można by się spodziewać po dość ciekawej stylistyce nadwozia.

W 2006 roku Ibiza przeszła delikatny facelifting. Zmiany zewnętrzne były tylko kosmetyczne. Jedyną, jaką można zauważyć na pierwszy rzut oka, jest duży napis z nazwą modelu na środku klapy bagażnika poniżej „eski” Seata. Rozwiązanie to jest stosowane obecnie we wszystkich modelach marki. Oprócz zmian z zewnątrz zrobiono też update mechaniki. Wzmocniono silniki benzynowe (jednostki 1,2 i 1,4) i właśnie wtedy wprowadzono do oferty jednostkę 1,4 TDI. Poliftingowa Ibiza trzeciej generacji mogła poszczycić się wieloma wersjami dostępnego wyposażenia, a także kilkoma wersjami specjalnymi. Dostępne były następujące wersje: Reference, Stylance, Freerider, Sportrider, Sport, DAB Sport (limitowana edycja z 2006 roku), Formula Sport (limitowana edycja z 2007 roku), FR i Cupra.

Ibiza po poprawkach pozbyła się wszystkich chorób wieku dziecięcego, które i tak nie nękały jej zbyt często. Z raportu awaryjności DEKRA wynika, że ponad 80% Seatów Ibiza nie doznało żadnej usterki, tylko w nieco ponad 10% zdarzyły się nieznaczne awarie i usterki, a jedynie niecałe 6% właścicieli musiało zmagać się z poważniejszymi naprawami. Mimo tych wszystkich zalet hiszpańsko-niemiecka konstrukcja nie miała na rynku łatwo, nie tylko z powodu bratobójczej rywalizacji o klienta z Polo, ale też całkiem rozsądnej konkurencji spod znaku innych marek. Warto wspomnieć chociażby o Oplu Corsa, Renault Clio, Toyocie Yaris, Suzuki Swift czy Fordzie Fiesta. Ten segment jest wyjątkowo gęsto upakowany i naprawdę trzeba było mocno bić się o klienta. Nie inaczej jest też obecnie - na rynku z konkurentami ściera się już czwarta generacja Ibizy.

Seat Ibiza trzeciej generacji doczekał się kilku nagród: Car of the Year przyznana w 2003 roku przez brytyjski magazyn „WhatCar?”, Supermini of the Year, przyznawana także przez magazyn „WhatCar?” trzy lata z rzędu.

Seat Ibiza IV

Seat Ibiza czwartej generacji pojawił się na rynku w 2008 roku. Jego oryginalna, agresywna stylistyka wywołała niemałe poruszenie. Czwarta Ibiza zrywa z płynnymi liniami poprzedniczek. Facelifting drugiej generacji i prezentację trzeciej przy takiej rewolucji stylistycznej można nazwać zachowawczą ewolucją. Przykład z Luca Donckerwolke (odpowiedzialny za projekt nowej Ibizy) powinni wziąć styliści samego Volkswagena, taka zdecydowana odmiana z pewnością przydałaby się Polo czy Golfowi. Odważny ruch wyszedł Seatowi na dobre, bo auto zostało dostrzeżone także przez tych, którzy wcześniej nie przyglądali się Seatom. Na pewno nie wszystkim sylwetka nowej Ibizy się spodoba, ale na pewno nikt nie przejdzie koło niej obojętnie. Czwarta Ibiza nie zmieniła się znacząco w porównaniu z zaprezentowanym w 2008 roku w Genewie concept carem o nazwie Bocanegra. Zresztą pakiet stylistyczny o tej samej nazwie można do Ibizy dokupić, zmieniając ją w oryginalne autko, łudząco podobne do samochodu koncepcyjnego z Genewy.

Ibiza IV dostępna jest w trzech wersjach nadwoziowych: jako 3-drzwiowe SC (Sport Coupe), 5-drzwiowy hatchback i 5-drzwiowe kombi (nazwane Ibiza ST; na rynku izraelskim sprzedawane jako Seat Ibiza Flow). Wersja ST została zaprezentowana w marcu 2010 roku. Gama jednostek napędowych jest bogata, brakuje w niej jednak mocnych jednostek wolnossących, co wynika z downsizingu. Do dyspozycji są mała i słaba jednostka 1,2 MPI (60 lub 70 KM), większa 1,4 MPI o mocy 85 KM, turbodoładowane 1,2 TSI rozwijające 105 KM i w końcu, chluba koncernu VW, podwójnie doładowany silnik 1,4 TSI, dostępny w dwóch wariantach mocy: 150 lub 180 KM. Obecna gama diesli oferowanych na naszym rynku to 1,2 TDI CR o mocy 75 KM i 1,6 TDI CR generujący 90 lub 105 KM. W Ibizach czwartej generacji można też spotkać pod maską silniki wysokoprężne o pojemnościach 1,4 (80 KM), 1,9 (105 KM) i 2,0 (143 KM) (ostatni u nas w wersji SC FR).

Jak już Seat nas przyzwyczaił przy okazji Leona czy poprzednich generacji Ibizy, także tutaj występują, podnoszące ciśnienie benzyny we krwi każdego miłośnika motoryzacji, wersje FR i Cupra. Zostały one zaprezentowane w czerwcu 2009 roku. Ta pierwsza (FR) może poszczycić się mocą 150 KM, co daje więcej niż zadowalające osiągi. Ibiza FR dostępna jest w wersji 3- i 5-drzwiowej. Może też występować z silnikiem Diesla o mocy 143 KM (tylko 3-drzwiowa). Wyżej niż Formula Racing stoi oczywiście Cupra dostępna wyłącznie w wersji 3-drzwiowej (SC) i bezkonkurencyjna, jeśli chodzi o osiągi i wrażenia z jazdy. Co zaskakujące, wszystkie wersje Ibizy FR (oprócz wersji z dieslem) i Cupra występują wyłącznie z siedmiostopniowym automatem DSG. To rozwiązanie bardzo wygodne i dzięki łopatkom do zmiany biegów umieszonym w kierownicy, można powiedzieć, sportowe, ale brak możliwości wyboru skrzyni manualnej dziwi. Automat na pewno też trochę zwiększa cenę, więc wersja z tradycyjną skrzynią miałaby szansę być tańsza i – co za tym idzie - bardziej popularna.
Czwarta Ibiza kontynuuje filozofię swoich poprzedniczek, czyli małego, zwinnego auta segmentu B, które sprawdzi się w mieście, ale na podróżowanie nią w trasie również nie będzie można narzekać. Z każdą kolejną generacją Ibiza rośnie (podobnie jak Polo, które przez niewprawnych może być mylone z Golfem). Pamiętacie Golfa pierwszej generacji? To był samochód kompaktowy, a więc znajdujący się klasę wyżej niż Ibiza.

Warto też poświęcić kilka słów odmianie ST. Jest to powrót takiej wersji nadwoziowej po latach (Cordoba Vario). W Ibizie kombi tylny zwis wydłużono o 17,5cm, dzięki czemu bagażnik powiększył się o 138 l w stosunku do 5-drzwiowego hatchbacka i ma teraz 430 l.

Seat Ibiza IV dostał wiele nagród, m.in. Red Dot „Best of the Best” przyznana w 2009 r. za design 5-drzwiowej wersji, Red Dot w 2009 r. za świetną jakość wersji SportCoupe, Golden Steering Wheel przyznana w Niemczech w 2009 r. w kategorii małych samochodów, Compact Car of the Year 2009 (Holandia), Car of the Year 2009 (Hiszpania), Small Car of the Year 2009 (Portugalia), Most Wanted Vehicle of 2009 (Macedonia), Young Car 2009 (hiszpański magazyn „Car and Driver” dla Ibizy SC), Sporty Car of the Year 2010 (dla Ibizy Cupra, przyznana w Portugalii), Best TV Commercial of 2010 (Hiszpania), ECOBEST 2008 (dla Ibizy ECOMOTIVE za najbardziej ekologiczny pojazd roku).

Szybkie fakty
MarkaSEAT
TypSamochód osobowy

Generacje Seat Ibiza

Inne modele SEAT

Seat Ibiza: newsy, testy i recenzje

Seat Ibiza Cupra Bocanegra i Skoda Fabia RS - teledysk

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie