Toyota Yaris 3 generacji

Generacja
Toyota Yaris 3 generacji

W 2010 roku w Jokohamie w Japonii firma Toyota zaprezentowała trzecią generację niezwykle popularnego modelu Vitz. Wkrótce auto pod nazwą Yaris trafiło też do krajów zachodniej Europy. W Polsce nowy Yaris pojawił się w 2011 roku, w Australii w połowie tego samego roku, a najpóźniej, bo w czwartym kwartale 2011 roku, w Stanach Zjednoczonych i całym kontynencie amerykańskim. Yaris trzeciej generacji jest wytwarzany w Japonii, Chinach, Indonezji, Francji (wersja europejska), Tajlandii i na Taiwanie.

Obecnie auto jest dostępne tylko w wersji z nadwoziem hatchback o trojgu lub pięciorgu drzwi. Być może w późniejszym czasie pojawi się także sedan. Z zewnątrz mała Toyota wygląda bardzo atrakcyjnie. Szczególnie dobre wrażenie robi przód z dużymi światłami. Samochód nie przypomina już małej zabawki i zyskał wyraźnie na charakterze.

Yaris jest też znowu sporo większy. Kontynuując tendencję wzrostową z poprzedniego modelu, producent powiększył nowy samochód wzdłuż o około 10 cm. Powiększono też rozstaw osi, co przełożyło się na więcej przestrzeni na nogi wewnątrz auta.

Zajęcie miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu nie stanowi żadnego problemu. Nieco uciążliwości z siadaniem na tylnej kanapie można mieć w wersji 3-drzwiowej, ale to przypadłość wszystkich tego typu samochodów. Nawet wysokie osoby nie będą mogły narzekać na ilość miejsca na nogi i nad głowami na przednich fotelach. Z tyłu zabraknie nieco przestrzeni tylko najwyższym pasażerom w przypadku, gdy przednie siedzenia zostaną maksymalnie odsunięte do tyłu.

W Yarisie III siedzi się w podobny sposób jak w dwójce, a więc w wyprostowanej pozycji. Przyczyną tego stanu rzeczy jest wysoko umiejscowione siedzisko. Dzięki temu jednak oszczędzane jest miejsce na nogi.

Wreszcie producent zrezygnował z kontrowersyjnego umieszczania prędkościomierza i obrotomierza na środku deski rozdzielczej. Obecnie zegary te znajdują się na swoim miejscu, czyli za kierownicą. Na środku jest za to miejsce dla radia. Nie ma tradycyjnej konsoli środkowej, dzięki czemu odnosi się wrażenie, że samochód jest większy niż w rzeczywistości.

Pojazd jest w Polsce sprzedawany w pięciu konfiguracjach wyposażenia. Już w podstawowej Terra w standardzie są dwie czołowe i boczne poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, ABS z EBD czy elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka oraz radio. W bogatszych wersjach dochodzą kurtyny powietrzne, poduszka kolanowa dla kierowcy, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, ESP, ASR czy nawet kamera cofania.

W czołowym teście zderzeniowym Euro NCAP Toyota Yaris III osiągnęła maksymalny wynik pięciu gwiazdek. To potwierdzenie, że samochód jest nowoczesny w dziedzinie bezpieczeństwa i mimo swoich stosunkowo niewielkich rozmiarów gwarantuje dobrą ochronę pasażerom w razie kolizji.

W tej chwili w Polsce Yarisa można kupić z trzema silnikami. Najmniejszy z nich ma objętość skokową 1,0 l i jest sprzęgnięty z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Motor generuje moc 69 KM i moment obrotowy 93 Nm. Znacznie lepszą dynamikę zapewnia wersja z jednostką o objętości 1,3 l, którą zaopatrzono w system zmiennych czasów otwarcia zaworów dolotowych, jak i wydechowych. Ten silnik ma 99 KM mocy i 125 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Podstawową skrzynią biegów w tej odmianie jest 6-biegowa ręczna skrzynia, ale w modelu z pięciorgiem drzwi można zamówić też zautomatyzowane urządzenie bezstopniowe Multidrive S.

Trzecim motorem jest silnik wysokoprężny. To dobrze znana z poprzednika jednostka D4-D o objętości skokowej 1,4 l, którą wyposażono w bezpośredni wtrysk oleju napędowego. Agregat ma moc 90 KM, a jego moment obrotowy sięga 205 Nm w zakresie od 1800 do 2800 obr./min.
W każdej wersji silnikowej Yaris jest napędzany na przednie koła.

W 2012 roku Toyota planuje debiut Yarisa HSD, czyli pierwszej hybrydy w segmencie B. Będzie to wóz wyposażony 1,5-litrowy silnik spalinowy i jednostkę elektryczną. Oba będą rozwijać łączną moc 100 KM.

4.49
Ocena na postawie 16 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Oceny użytkowników (4)

Toyota Yaris 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie