Historia: 25 lat Toyoty Yaris i 25 ciekawostek na jej temat

Toyota Yaris to jeden z najpopularniejszych japońskich samochodów w Europie i bez wątpienia auto, które sporo namieszało w segmencie B zdominowanym przez niemieckie i francuskie marki. Oto 25 ciekawostek na temat tego modelu na jego 25-lecie.

Toyota Yaris
Toyota Yaris
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Materiały prasowe Toyota
Marcin Łobodziński

06.05.2024 | aktual.: 06.05.2024 12:57

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Toyota przypomina, że 25 lat temu rozpoczęto produkcję Toyoty Yaris. Jest to następca modelu Starlet, który jak wiele samochodów japońskich nie zwojował wiele na rynku europejskim. Dla odróżnienia Yaris odniósł niebywały sukces i stał się jednym z ważniejszych modeli segmentu B.

Toyota Funtime Concept z 1997 roku
Toyota Funtime Concept z 1997 roku© Materiały prasowe
  • Toyota Yaris miała swój mało znany przedprodukcyjny koncept o nazwie Toyota Funtime zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 1997 roku.
  • Toyota Yaris została zaprezentowana w 1998 roku podczas Salonu samochodowego w Paryżu. Natomiast produkcja ruszyła w styczniu 1999 roku.
  • Jesienią 1999 roku klientom zaproponowano Yarisa Verso, który technicznie był Yarisem (stylistycznie również), ale miał ogromne jak na segment B nadwozie z bardzo przestronnym wnętrzem i wielkim bagażnikiem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Yaris pierwszej generacji i na drugim planie Yaris Verso
Toyota Yaris pierwszej generacji i na drugim planie Yaris Verso© Materiały prasowe
  • Początkowo w Japonii Toyota Yaris była sprzedawana pod nazwą Toyota Vitz. Sama nazwa Yaris nic nie oznacza.
  • Toyota Yaris była produkowana w Japonii, w Europie oraz w Stanach Zjednoczonych.
  • W 2000 roku Toyota Yaris została Europejskim Samochodem Roku (Car of the Year), drugim historycznie japońskim modelem jaki otrzymał ten tytuł.
  • Rok wcześniej nagrodę w plebiscycie International Engine of the Year dostał litrowy silnik 1.0 VVT-i, który pokochali klienci za bardzo dobrą dynamikę i niskie zużycie paliwa.
  • Yaris TS z wolnossącym silnikiem 1,5 l VVT-i o mocy 105 KM stał się ulubionym małym hot hatchem Brytyjczyków, którzy docenili go za najlepsze osiągi w swojej klasie.
Sportowa Toyota Yaris TS
Sportowa Toyota Yaris TS© Materiały prasowe
  • Toyota Yaris Verso też występowała z silnikiem 1.5, ale o mocy 106 KM.
  • W Szwajcarii wypuszczono limitowaną edycję specjalną Yarisa TS z turbodoładowaniem, dzięki czemu moc wzrosła do 150 KM, a auto przechrzczono na Yarisa TS Turbo. Od tej pory Toyota Team Europe oferowała klientom Yarisa TS zestaw doładowania zwiększający moc do 140 KM.
  • Do wersji 1.5 i 1.4 D-4D oferowano inne zawieszenie tylne niż do aut z silnikami 1.0 i 1.3, które miały belkę skrętną. Mocniejsze warianty otrzymały tylną oś niezależną.
  • Pierwsza generacja Toyoty Yaris była najbezpieczniejszym samochodem w swojej klasie w testach Euro NCAP.
  • W 2005 roku zadebiutował Yaris drugiej generacji, który także uzyskał najwyższy wynik w testach Euro NCAP w swojej klasie, zapewniając kierowcy i pasażerowi maksymalną ochronę. W kabinie umieszczono aż dziewięć poduszek powietrznych – w tym pierwszą w tym segmencie poduszkę kolanową kierowcy.
Toyota Yaris drugiej generacji
Toyota Yaris drugiej generacji© Materiały prasowe
  • W styczniu 2007 roku do standardowej gamy silnikowej dołączył motor 1.8 Dual VVT-i dla modelu TS (lub SR 1.8), ale tym razem o mocy 133 KM.
  • Znów Toyota w Szwajcarii oferowała mocniejszy wariant Yarisa TS o nazwie Bemani. Wyposażony w kompresor silnik rozwijał maksymalną moc 215 KM.
  • Toyota Yaris II była chwalona za bardzo przestronne wnętrze porównywalne z segmentem C. Również schowków w nim nie brakowało - na samej desce rozdzielczej były schowki o łącznej pojemności 18,3 litra.
  • W 2010 roku rozpoczęto produkcję Yarisa trzeciej generacji, który w Europie zadebiutował w 2011 roku. Jednak prawdziwa rewolucja przyszła rok później, kiedy to w 2012 roku Toyota Yaris stała się pierwszym produkcyjnym samochodem hybrydowym segmentu B. Hybryda rozwijała moc 100 KM, co jest wartością zbliżoną do 105 KM pierwszej generacji Yarisa TS.
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid © Materiały prasowe
  • W 2017 roku zaprezentowano Toyotę Yaris GRMN (Gazoo Racing Meister of Nürburgring) z 1,8-litrowym silnikiem doładowanym kompresorem, pochodzącym z samochodu Lotus Elise. Co ciekawe, nie był to najmocniejszy Yaris oferowany przez Toyotę, ponieważ TS w wersji Bemani miał o 3 KM większą moc. Natomiast jest to najbardziej sportowy Yaris, jakiego oferowano do tej pory i protoplasta całej linii GR Toyoty. Auto powstało na potrzeby homologacji, jaką Toyota musiała uzyskać przed debiutem w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
  • Ze względu na limitowaną produkcję Toyoty Yaris GRMN (400 sztuk na Europę), auto błyskawicznie zyskało na wartości. Obecnie jest to biały kruk, którego warto schować pod koc. Bardzo trudno dziś kupić takie auto.
Toyota Yaris GRMN
Toyota Yaris GRMN© Materiały prasowe


  • Od 2020 roku Toyota produkuje czwartą generację Yarisa z zupełnie nowym napędem hybrydowym opartym na silniku trzycylindrowym 1.5 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W 2023 roku napęd ten przeszedł modernizację zyskując moc 130 KM, co daje tylko o 3 KM niższą moc niż Yaris TS drugiej generacji.
  • Silniki benzynowe, silniki elektryczne i hybrydowe przekładnie dla obecnej generacji Yarisa są produkowane w Polsce, w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland na Dolnym Śląsku.
  • We wrześniu 2020 roku ruszyła produkcja Toyoty GR Yaris – sportowego samochodu z napędem na cztery koła i doładowanym silnikiem 1.6 o mocy 261 KM (po liftingu 280 KM). To najmocniejszy produkcyjny Yaris w historii. W praktyce jednak podwozie pochodzi w dużym stopniu z Toyoty Corolli, a tylko kilka elementów łączy GR Yarisa ze standardowym modelem. Nie jest to więc wersja sportowa Yarisa, lecz oddzielny model.
Od lewej: Toyota Yaris Cross, GR Yaris i Yaris
Od lewej: Toyota Yaris Cross, GR Yaris i Yaris © Materiały prasowe


  • Więcej niż GR Yarisa z Yarisem łączy produkowanego od 2020 roku Yarisa Cross. Jest to crossover segmentu B, który ma te same silniki, podwozie, elementy wnętrza co standardowy Yaris.
  • Toyota Yaris Sedan produkowana w latach 2015-2020 jest w praktyce zmodyfikowaną Mazdą 2. Oferowany jest na rynkach azjatyckich, północno- i południowoamerykańskich. Nigdy nie oferowano sedana w Europie.
  • Od 2022 roku Mazda oferuje model o nazwie Mazda w Europie, który w praktyce jest Toyotą Yaris z napędem hybrydowym.
Komentarze (8)