Audi 100 C3

Audi 100 C3 to trzecia generacja modelu Audi 100.

W latach 1982-1991 Audi 100 trzeciej generacji (C3) było flagową limuzyną producenta z Ingolstadt. Samochód był elegancki i ekskluzywny; po wielu latach od zakończenia produkcji jego klasyczny wygląd nadal podoba się miłośnikom youngtimerów.

Auto kojarzy się z wygodą. Istotnie, komfort podróżowania zadbanym egzemplarzem może zaskoczyć niejednego sceptyka nawet dziś. Auto szczególnie nadaje się do długich podróży, a w trasie czuje się jak ryba w wodzie. Zawieszenie jest miękkie i skutecznie tłumi wszelkie nierówności na drodze. Długa podróż tym samochodem z pewnością nikogo nie zmęczy. Audi 100, którego domeną jest komfort, zaskakująco dobrze się prowadzi.

Wymiary zewnętrzne dużej limuzyny są jej atutem. Długie na 4,80 m, szerokie na 1,81 m i wysokie na 1,42 m auto ma aspiracje do miana niemieckiego krążownika szos. Także w środku samochód jest przestronny. Statystyczny mężczyzna nie będzie w nim narzekał na brak miejsca na nogi czy nad głową – i to obojętnie, czy zasiądzie na fotelu kierowcy, czy z tyłu jako pasażer. Wnętrze wręcz emanuje przestrzenią.

Nie brakuje jej też w bagażniku, który w sedanie ma pojemność 570 l, w wersji Avant (kombi) 500 l, a po złożeniu oparć tylnego siedzenia - 1920 l. Ładowność też nie jest skromna, więc możliwości przewozowe są całkiem przyzwoite. Duży kufer, kiedyś ważna zaleta dla osób mających rodzinę i często robiących duże zakupy, dziś jest dodatkowym atutem dla użytkowników instalacji gazowych. Butla z gazem nie spowoduje w tym samochodzie wielkiego deficytu przestrzeni bagażowej. Instalacja taka nie jest w dzisiejszych egzemplarzach rzadkością, ponieważ auta te nie należą do ekonomicznych.

Mimo że setka trzeciej generacji jest większa od poprzednika, rozstaw osi pozostał bez zmian. Szerokość nadwozia zwęża się ku przodowi i ku tyłowi, samochód jest najszerszy w okolicach środkowego słupka. Nadaje mu to wygląd charakterystyczny dla tego modelu, który z tego właśnie powodu nazywany jest „cygarem”. Znakiem szczególnym jest też niemal pionowo usytuowana przednia szyba. Mimo to osiągnięto bardzo niski współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący 0,3.

Egzemplarze Audi 100 C3 wyprodukowane przed rokiem 1985 są częściowo ocynkowane. Późniejsze modele mają całkowicie ocynkowaną karoserię. W 1988 roku samochód przeszedł face-lifting, chociaż przedrostek „face” w tym przypadku ma drugorzędne znaczenie, ponieważ zmiany dotyczyły głównie wnętrza pojazdu. Z zewnątrz auta po liftingu różnią się detalami, takimi jak na przykład kasetowe klamki. Jednak wnętrze jest całkowicie zmienione i niezaprzeczalnie nowocześniejsze. Szczerze mówiąc, kokpit w samochodach wyprodukowanych po roku 1988 jest na tyle inny, że może stanowić główne kryterium przy wyborze rocznika podczas zakupu. Tablica rozdzielcza jest zresztą pierwowzorem tej z nowszej generacji C4.

Silniki montowane w Audi 100 to benzynowe jednostki 1,8 o mocy 75 lub 90 KM, 100-konny 1,9, silnik 2,0 o mocy 113 lub 115 KM, jednostka 2,1 (136 KM) i 2,2 o mocy 115 lub 137 KM oraz jej turbodoładowany odpowiednik o mocy 165, 190 i 200 KM.

Silniki wysokoprężne to wolnossąca jednostka 2,0 generująca moc 70 KM, również wolnossąca o pojemności 2,4 i mocy 82 KM, a także turbodiesle 2,0 (87 i 100 KM) oraz 2,5 TDI o mocy 120 KM. W konfiguracji z niektórymi silnikami Audi wyposażało model 100 w napęd na cztery koła quattro.

Typową przypadłością silników benzynowych jest mechaniczny wtrysk paliwa, którego naprawa nie należy do tanich. Na szczęście jest to jedna z niewielu bolączek auta. Niestety, oryginalne części są niewspółmiernie drogie w stosunku do obecnej wartości samochodu. Dobrej jakości zamienniki są szeroko dostępne, dzięki czemu leciwe już Audi można utrzymać w dobrej kondycji za przyzwoite pieniądze.

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie