Audi 100 C3

Audi 100 C3 to trzecia generacja modelu Audi 100.

W latach 1982-1991 Audi 100 trzeciej generacji (C3) było flagową limuzyną producenta z Ingolstadt. Samochód był elegancki i ekskluzywny; po wielu latach od zakończenia produkcji jego klasyczny wygląd nadal podoba się miłośnikom youngtimerów.

Auto kojarzy się z wygodą. Istotnie, komfort podróżowania zadbanym egzemplarzem może zaskoczyć niejednego sceptyka nawet dziś. Auto szczególnie nadaje się do długich podróży, a w trasie czuje się jak ryba w wodzie. Zawieszenie jest miękkie i skutecznie tłumi wszelkie nierówności na drodze. Długa podróż tym samochodem z pewnością nikogo nie zmęczy. Audi 100, którego domeną jest komfort, zaskakująco dobrze się prowadzi.

Wymiary zewnętrzne dużej limuzyny są jej atutem. Długie na 4,80 m, szerokie na 1,81 m i wysokie na 1,42 m auto ma aspiracje do miana niemieckiego krążownika szos. Także w środku samochód jest przestronny. Statystyczny mężczyzna nie będzie w nim narzekał na brak miejsca na nogi czy nad głową – i to obojętnie, czy zasiądzie na fotelu kierowcy, czy z tyłu jako pasażer. Wnętrze wręcz emanuje przestrzenią.

Nie brakuje jej też w bagażniku, który w sedanie ma pojemność 570 l, w wersji Avant (kombi) 500 l, a po złożeniu oparć tylnego siedzenia - 1920 l. Ładowność też nie jest skromna, więc możliwości przewozowe są całkiem przyzwoite. Duży kufer, kiedyś ważna zaleta dla osób mających rodzinę i często robiących duże zakupy, dziś jest dodatkowym atutem dla użytkowników instalacji gazowych. Butla z gazem nie spowoduje w tym samochodzie wielkiego deficytu przestrzeni bagażowej. Instalacja taka nie jest w dzisiejszych egzemplarzach rzadkością, ponieważ auta te nie należą do ekonomicznych.

Mimo że setka trzeciej generacji jest większa od poprzednika, rozstaw osi pozostał bez zmian. Szerokość nadwozia zwęża się ku przodowi i ku tyłowi, samochód jest najszerszy w okolicach środkowego słupka. Nadaje mu to wygląd charakterystyczny dla tego modelu, który z tego właśnie powodu nazywany jest „cygarem”. Znakiem szczególnym jest też niemal pionowo usytuowana przednia szyba. Mimo to osiągnięto bardzo niski współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący 0,3.

Egzemplarze Audi 100 C3 wyprodukowane przed rokiem 1985 są częściowo ocynkowane. Późniejsze modele mają całkowicie ocynkowaną karoserię. W 1988 roku samochód przeszedł face-lifting, chociaż przedrostek „face” w tym przypadku ma drugorzędne znaczenie, ponieważ zmiany dotyczyły głównie wnętrza pojazdu. Z zewnątrz auta po liftingu różnią się detalami, takimi jak na przykład kasetowe klamki. Jednak wnętrze jest całkowicie zmienione i niezaprzeczalnie nowocześniejsze. Szczerze mówiąc, kokpit w samochodach wyprodukowanych po roku 1988 jest na tyle inny, że może stanowić główne kryterium przy wyborze rocznika podczas zakupu. Tablica rozdzielcza jest zresztą pierwowzorem tej z nowszej generacji C4.

Silniki montowane w Audi 100 to benzynowe jednostki 1,8 o mocy 75 lub 90 KM, 100-konny 1,9, silnik 2,0 o mocy 113 lub 115 KM, jednostka 2,1 (136 KM) i 2,2 o mocy 115 lub 137 KM oraz jej turbodoładowany odpowiednik o mocy 165, 190 i 200 KM.

Silniki wysokoprężne to wolnossąca jednostka 2,0 generująca moc 70 KM, również wolnossąca o pojemności 2,4 i mocy 82 KM, a także turbodiesle 2,0 (87 i 100 KM) oraz 2,5 TDI o mocy 120 KM. W konfiguracji z niektórymi silnikami Audi wyposażało model 100 w napęd na cztery koła quattro.

Typową przypadłością silników benzynowych jest mechaniczny wtrysk paliwa, którego naprawa nie należy do tanich. Na szczęście jest to jedna z niewielu bolączek auta. Niestety, oryginalne części są niewspółmiernie drogie w stosunku do obecnej wartości samochodu. Dobrej jakości zamienniki są szeroko dostępne, dzięki czemu leciwe już Audi można utrzymać w dobrej kondycji za przyzwoite pieniądze.

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Audi SQ8 ABT kusi atrakcyjną prezencją i mocarnym dieslem

... Po Touaregu i SQ7 przyszedł czas na spokrewnione z nimi technicznie SQ8. Specjaliści z ABT wzięli na warsztat sportowego SUV-a Audi, dokonując w nim identycznych modyfikacji co w dwóch wspomnianych ... niż wystarczające parametry nawet w ...

5 dni temu

Audi SQ7 ABT spodoba się fanom mocnych diesli

... Wcześniej Volkswagen Touareg, a teraz Audi SQ7 z tym samym dieslem pod maską. Uznany tuner na koniec roku upodobał sobie niemieckie SUV-y z potężnym silnikiem wysokoprężnym, co zdecydowanie nas cieszy. Chętnych na prezentowane modyfikacje z ...

4 tygodnie temu

ABT RS6-R - tuner szykuje ostrzejszą interpretację Audi

... Choć Audi RS6 dopiero co ujrzało światło dzienne, niemiecki tuner ABT już zapowiada jego ostrzejszą wersję – RS6-R. Po szkicach można się domyśleć, że auto będzie miało zdecydowanie dzikszą naturę niż seryjny model. ... ABT słynie z tuningu aut ...

miesiąc temu

Test Audi A8 55 TFSI: oaza spokoju na czterech kołach

... bezpieczeństwa, widzi w podczerwieni i potrafi podnieść bok o 8 cm by zmniejszyć skutki kolizji. Audi A8 może nie porywa pod względem stylistyki, ale technologicznie dalej robi wrażenie. ... 1938 Audi A8 55 TFSI - test, opinia ^^^Taki zestaw ...

miesiąc temu

Audi R8 z tylnym napędem. Pragnienia purystów zostały spełnione

... Audi zapowiedziało, że na początku 2020 roku wprowadzi do sprzedaży tylnonapędowe R8. Kolejną nowością będzie odświeżone wyścigowe Audi R8 LMS GT4 przeznaczone dla prywatnych zespołów. Oba będą napędzane przez wolnossące, 5,2-litrowe V10. ... ...

2 miesiące temu

Audi RS4 ABT przerobione na radiowóz w szczytnym celu

... Essen Motor Show to największa impreza tuningowa w Niemczech. Stałym punktem wydarzenia jest promowanie bezpiecznego tuningu w ramach akcji Tune it! Safe! Jej twarzą zostało Audi RS4 Avant zmodyfikowane przez ABT i przerobione na radiowóz. ... ...

2 miesiące temu

Najnowsze wcielenie Audi S4 z dieslem wzmocnione przez ABT

... Debiut S4 Avant zmodyfikowanego przez ABT był tylko kwestią czasu. W końcu każdy ostrzejszy model Audi odwiedza warsztat tunera. Co ciekawe, w tym przypadku specjaliści podeszli do tematu dość zachowawczo, oferując bardzo rozsądne przyrosty mocy ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie